اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک

گوشی گلکسی S10 سامسونگ به سومین نسل اسکنر اولتراسونیک کوالکام مجهز می‌شود

گوشی گلکسی S10 سامسونگ مورد انتظارترین محصول شرکت در سال جاری است. پیشتر تصور می‌کردیم سامسونگ گلکسی اس 10 (Samsung Galaxy S10) به دومین نسل اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک کوالکام مجهز می‌شود، اما باید منتظر حضور سومین نسل این فناوری در آن باشیم.

سامسونگ گلکسی اس 10 نخستین گوشی مجهز به اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر بزرگترین گوشی‌ساز دنیا خواهد بود. بعد از معرفی این گوشی، پرچمدار سری Note در سال 2019 و برخی مدل‌های میان‌رده سری A، همین سال نیز به این فناوری مجهز می‌شوند. بر اساس اخبار منتشر شده از کشور تایوان، گوشی گلکسی S10 سامسونگ از سومین نسل اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک شرکت کوالکام بهره می‌برد.

عرضه سومین نسل اسکنر اولتراسونیک کوالکام

دومین نسل فناوری یاد شده در مقایسه با اولین نسل اسکنر اولتراسونیک شرکت پیشرفت‌های زیادی داشت، به طوری که به جای شیشه‌های حداکثر 300 میکرونی، بر روی شیشه‌های دارای ضخامت حداکثر 800 میکرونی (هشت دهم میلی‌متر) نیز به خوبی کار می‌کرد، اما همچنان باب میل سامسونگ نبود و شرکت مدعی می‌شد دلیل عدم استفاده از اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، بی‌کیفیت بودن نمونه‌های موجود است. اکنون که نسل سوم اسکنر اولتراسونیک کوالکام با سرعت و دقت فراوان در دسترس است، دیگر تعلل قابل قبول نیست.

گوشی گلکسی S10 سامسونگ

به همین دلیل اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش گوشی گلکسی S10 سامسونگ نسبت به همه دستگاه‌های دارای این فناوری سرعت و دقت بیشتری خواهد داشت. عرضه اولین نسل به سال 2015 برمی‌گردد. دو سال بعد، نسل دوم اسکنر اولتراسونیک کوالکام معرفی شد. بعید می‌دانستیم سومین نسل به خط تولید گلکسی اس 10 برسد، اما خوشبختانه این موضوع تحقق پیدا کرده است.

کوالکام برای برآورده کردن نیاز سامسونگ، کار دشواری در پیش خواهد داشت، به همین دلیل با دو شرکت General Interface Solutions و O-Film وارد همکاری شده است. گفتنی است O-Film پیشتر، برای ساخت اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر گوشی های ایکس 20 یو دی و ایکس 21 یو دی با ویوو همکاری کرده بود.

اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک

اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک به پشت پنل نمایشگر می‌چسبد که یک مزیت به شمار می‌رود. اسکنرهای اپتیکال متداول امروزی به نمایشگرهای شفاف نیازمند هستند، به همین دلیل سامسونگ عقیده دارد آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر عوامل خارجی همچون وارد آمدن ضربه بالا است. اما همراه با نسل سوم اسکنر اولتراسونیک اجباری برای نازک و شفاف بودن شیشه نمایشگر وجود ندارد. این قابلیت‌ها زمینه‌ساز تبدیل شدن گوشی گلکسی S10 سامسونگ به یک گوشی منحصربه‌فرد از نظر ویژگی‌های امنیتی خواهند شد.

یکی دیگر از قابلیت‌های اسکنرهای اولتراسونیک، توانایی تصویربرداری سه بعدی از برآمدگی‌ها و منفذهای انگشت است. در نتیجه، دقت بالاتری در مقایسه با اسکنرهای اثر انگشت زیر صفحه نمایش کنونی خواهد داشت.

بر اساس اخباری دیگر، تنها یک مدل از چند گوشی عرضه شده تحت خانواده S10 دارای اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک خواهد بود و در یک یا دو مدل دیگر، از اسکنرهای اپتیکال استفاده می‌شود. انتظار داریم این مدل، همان گوشی مجهز به دوربین سه گانه و دارای یک نسخه پشتیبانی‌کننده از شبکه موبایل 5G باشد.