دوربین آیفون ایکس اس

بررسی تخصصی دوربین آیفون ایکس اس اپل

اپل آیفون ایکس اس (iPhone XS) به عنوان جانشین مستقیم آیفون ایکس معرفی شد. دوربین آیفون ایکس اس (آیفون 10 اس) همانند نسل پیشین، یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی به شمار می‌رود، به همین دلیل در این مطلب به بررسی دوربین آیفون Xs اپل و قابلیت‌های آن می‌پردازیم.

دوربین آیفون ایکس اس یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های آن محسوب می‌شود. این دوربین همچنان دوگانه بوده و از نظر رزولوشن، تفاوتی در آن مشاهده نمی‌شود، اما دیگر تغییرات دوربین آیفون ایکس اس اپل، سبب شده از آن به عنوان یک دوربین اعجاب‌آور یاد کنند. سازنده مدعی است آیفون ایکس اس، مخصوصا به خاطر وجود قابلیت‌های هوش مصنوعی در تراشه آن، عکاسی با موبایل را وارد فاز جدیدی خواهد کرد.

اپل طی سال‌های اخیر، تمرکز ویژه‌ای بر روی دوربین موبایل محصولاتش داشته است. بعد از معرفی آیفون 7 پلاس با یک دوربین دوگانه، نوبت به معرفی آیفون ایکس افسانه‌ای با دوربین شگفت‌انگیزش رسید و اکنون اپل باز هم به وسیله دوربین آیفون ایکس اس کاربران این برند را غرق در شادی کرده است. با توجه به این که مدل معمولی و اقتصادی سال جاری به یک دوربین تک سنسور مجهز شده است، آن را مورد بحث قرار نداده و بر روی دوربین اپل آیفون ایکس اس و آیفون ایکس مکس که با هم تفاوتی ندارند، تمرکز می‌کنیم.

آیفون های 2018

آیفون‌ Xs مکس – آیفون Xs – آیفون Xr

بررسی مشخصات دوربین آیفون ایکس اس

بر روی کاغذ، دوربین آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس با دوربین آیفون ایکس تفاوتی ندارد. به عبارت دیگر با قضاوت تنها بر اساس اعداد و ارقام، کاربران تصور خواهند کرد هیچ تغییری در دوربین محصولات جدید رخ نداده است. گشودگی دریچه دیافراگم سنسور زاویه باز و سنسور تله فوتو این دوربین دوگانه در حالی به ترتیب f/1.8 و f/2.4 در نظر گرفته شده که گشودگی دریچه دیافراگم سنسور اصلی گلکسی اس 9 پلاس می‌تواند تا f/1.4 نیز افزایش پیدا کند.

پس همچنان بر روی کاغذ، علاوه بر عدم تغییر دوریین آیفون Xs نسبت به پرچمدار پیشین، نسبت به دوربین برخی پرچمداران دیگر عقب مانده است. اما در رویداد رونمایی گوشی، اپل از قابلیت‌هایی صحبت کرد که نظرتان را تغییر خواهد داد.

سیلیکون، شیشه و هوش مصنوعی

دوربین آیفون ایکس اس

اپتیک دوربین آیفون ایکس اس و ایکس مکس نسب به قبل تفاوت چندانی نداشته است، اما برخی ترفندهای سخت افزاری و مخصوص نرم افزاری پیاده شده توسط سازنده سبب شده‌اند کیفیت تصاویر و ویدیوهای آن چند برابر شود. به عنوان مهم‌ترین فاکتور موثر باید به تراشه 7 نانومتری قدرت‌بخش آیفون‌های یعنی اپل A12 اشاره کرد که شبکه موتور عصبی آن توان بیشتری داشته و پردازش‌های پیچیده‌تری بر روی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سنسورهای دوربین انجام می‌دهد. این موتور شبکه عصبی هشت هسته‌ای بوده و قادر است در هر ثانیه، 5 تریلیون عمل را پردازش کند. این را باید با موتور دو هسته‌ای شبکه عصبی تراشه اپل A11 مقایسه کرد که توان آن، پردازش 600 میلیارد عمل (حدود یک هشتم) در ثانیه بود.

اسمارت اچ دی آر (اچ دی آر هوشمند)

تا سال‌ها قبل، عکاسی اچ دی آر با دوربین موبایل، در گرو فعال کردن یک کلید بود. همچنین می‌توانستیم به دوربین اجازه دهیم بر اساس شرایط، فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی این حالت را به صورت خودکار انجام دهد. اما با معرفی گوشی گوگل پیکسل در سال 2016 شرایط تغییر کرد؛ حالت اچ دی آر پلاس گوگل پیکسل، حالت میانه را در این نوع عکاسی به کاربران هدیه کرد تا نتایجی با محدوده دینامیکی و کیفیت بیشتری حاصل شده و عکس‌ها، شباهت بیشتر به دنیای واقعی داشته باشند.

دوربین آیفون ایکس اس

این حالت، به لطف وجود چیپ‌های اختصاصی Visual Core، در گوگل پیکسل 2 شکل بهتری به خود گرفت. بعد از آن گوشی‌سازان دیگر از گوگل الهام گرفتند و اپل یکی از آن‌ها بود. آیفون 10 به یک حالت عکاسی اچ دی آر مختص خود مجهز شد و این قابلیت در دوربین آیفون ایکس اس و‌ آیفون ایکس اس مکس به میزان زیادی بهبود پیدا کرد.

در حالت عکاسی اسمارت اچ دی آر دوربین آیفون ایکس اس، چندین تکنولوژی شامل پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) ارتقا یافته، پردازشگر اصلی تقویت شده و الگوریتم‌های تحلیل پیچیده با یکدیگر ادغام شد‌ه‌اند. به همین دلیل محدوده دینامیکی تصاویر بدون مصنوعی به نظر رسیدن آن‌ها، به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است.

ویژگی فوق‌العاده دیگر، که در هیچ دوربین موبایلی یافت نمی‌شود، امکان عکاسی اچ دی آر با دوربین آیفون ایکس اس حین در حرکت بودن سوژه است. با توجه به این که در عکاسی اچ دی آر، دوربین برای دست پیدا کردن به بهترین نتیجه، بعد از لمس دکمه شاتر می‌بایست چندین عکس ثبت کند، این ویژگی‌خارق‌العاده به شمار می‌رود.

دوربین آیفون ایکس اس

تراشه اپل A12 به دوربین اجازه می‌دهد یک بافر چهار قاب را از صحنه به ثبت برساند، به همین دلیل می‌توان حرکت را در فریم بدون وجود محو شدگی ثبت کرد. در همین لحظه چیپ، دومین سری فریم‌ها را به ثبت می‌رساند. این سری دوم تحت میزان نوردهی متفاوت و به منظور افزایش جزییات در بخش‌های نورانی و سایه‌ها به ثبت می‌رسد. اما این همه کار نیست.

اسمارت اچ دی آر حین تمام این فرآیندها، یک تصویر دارای میزان نوردهی بسیار بالا نیز ثبت می‌کند تا به این وسیله، در قسمت‌های تاریک و سایه عکس نیز قادر به بازسازی ریزترین جزییات باشد. بعد از جمع‌آوری همه این داده‌ها، که ذره‌ای مکس در شاتر به وجود نخواهند آورد، همه چیز برای تحلیل به تراشه A12 سپرده خواهد شد.

حالت پرتره بهتر

آیفون 7 پلاس جزو نخستین گوشی هایی بود که امکان عکاسی پرتره را بدون نیاز به خرید یک دوربین DSLR در اختیار گستره‌ای از کاربران قرار داد. با گذشت دو سال، اکنون عکاسی پرتره با دوربین موبایل به بلوغ رسیده است. مهندسان اپل به منظور دست پیدا کردن به توانایی شبیه‌سازی عمق میدان کم در دوربین آیفون ایکس اس و اپل ایکس اس مکس، دوربین‌ها و لنزهای حرفه‌ای زیادی را مورد بررسی قرار دادند. نتیجه، تشخیص بهتر سوژه از پس‌زمینه و رندر پیشرفته‌تر افکت بوکه بوده است.

حالت پرتره آیفون

یکی دیگر از قابلیت‌های دوربین آیفون ایکس اس در بخش عکاسی پرتره، که پیشتر در اختیار کاربران هواوی قرار داشت، امکان تنظیم عمق میدان بعد از ثبت عکس است. این کار تنها با کشیدن یک اسلایدر و به وسیله شبیه‌سازی فرآیند باز و بسته شدن گشودگی دریچه دیافراگم بر روی لنز دوربین، صورت می‌گیرد. اسلایدر بین دو مقدار f/1.4 و f/16 قابل تغییر است. عدد اول، عریض‌ترین و کم عمق‌ترین عمق میدان را تحویل می‌دهد، اما مقدار دوم، کم عرض‌ترین و بیشترین عمق میدان را ارائه خواهد کرد.

دوربین آیفون ایکس اس

افزایش توانایی فیلم برداری و عکس برداری در نور کم

تصویر زیر به عنوان عکس رسمی اپل به منظور نمایش توانایی دوربین آیفون ایکس اس در عکاسی پرتره حین عدم وجود نور طبیعی، منتشر شده است. این همان بخشی است که تصور می‌کردیم عدم تغییر مشخصات دوربین آیفون Xs بر روی کاغذ، سبب خواهد شد از دوربین مجهز به سنسور دارای گشودگی دریچه دیافراگم متغیر گلکسی اس 9 پلاس عقب بماند.

دوربین آیفون ایکس اس

باز هم رد پای تراشه 7 نانومتری اپل A12 دیده می‌شود. قدرت پردازش این چیپست سبب شده توان دوربین آیفون ایکس اس به منظور عکاسی در شب به میزان زیادی بهبود پیدا کند، به طوری که حتی می‌توان در تاریکی شب، عکس پرتره حرفه‌ای گرفت! البته تا اینجا، بر اساس تصاویر رسمی منتشر شده به دست اپل، قضاوت کرده‌ایم، عکس‌هایی که مطمئنا در بهترین شرایط ممکن ثبت شده‌اند. به همین دلیل قضاوت نهایی را باید به زمان انتشار نخستین تصاویر رسمی توسط رسانه‌های خبری موکول کرد.

تصاویر دوربین آیفون ایکس اس

اپل وعده داده قابلیت‌های دوربین آیفون ایکس اس در بخش فیلم برداری نیز متحول شده است، به طوری که رندرینگ رنگ بهبود یافته و ضبط صدای استریو قوت قلب کاربران خواهند بود. برخی دیگر از قابلیت‌ها همچون محدوده دینامیکی بهبود یافته، منحصر به زمان ضبط ویدیو با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. در دوربین آیفون Xs امکان فیلم برداری 4K وجود داشته و حتی حین استفاده از این رزولوشن می‌توان نرخ فیلم برداری را به 60 فریم بر ثانیه افزایش داد. ویدیوی زیر نیز به صورت رسمی توسط سازنده گوشی منتشر شده است.

از نظر سخت افزاری، تغییر چندانی در دوربین آیفون ایکس اس اعمال نشده و اپتیک‌های آن با نمونه‌هایش در دوربین دوگانه آیفون ایکس یکسان است. اما وجود تراشه اپل A12 و قدرت بی‌نظیر موتور شبکه عصبی آن سبب شده کیفیت عکس‌ها و ویدیوهای دوربین گوشی های پرچمدار اپل در 2018، شدیدا افزایش پیدا کند.

نمونه تصاویر رسمی دوربین آیفون ایکس اس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. فک کنم هنوز نتایج dxomarkش نیامدا

  2. بهترین سایت برای برسی دوربین دیزو مارک هست که همه شرکت های گوشی سازی هم قبولش دارن منم دارم

  3. ماشالا کلیک‌بیت! آخه صبر کنید گوشی عرضه بشه بعد همچین تیتری بزنید. کجای این الان بررسی تخصصی دوربینه؟ یک عکس شما باهاش گرفتید؟ اصلا از نزدیک دیدینش؟