استیو جابز

اگر استیو جابز هم‌چنان مدیر اپل بود، اجازه ساخت آیفون 6.5 اینچی را می‌داد؟

آیفون های 2018 سرانجام در سه مدل 5.8، 6.1 و 6.5 اینچی رونمایی شدند. اما اگر استیو جابز هم‌چنان مدیر عامل اپل بود، اجازه می‌داد آیفون با نمایشگر بزرگ 6.5 اینچی ساخته شود؟

چند روز پیش، گوشی آیفون 10 اس مکس با بهره‌گیری از بزرگترین صفحه نمایش در میان تمام گوشی های اپل معرفی شد. این اسمارت فون، صفحه نمایشی 6.5 اینچی دارد و این یعنی 3 اینچ بزرگتر از نسل اول آیفون است. اگرچه تمایلات کاربران از سال 2007 و زمانی که استیو جابز نسل اول آیفون را معرفی کرد، تغییر کرده است؛ اما آیا در صورتی که جابز زنده بود، اجازه می‌داد آیفون با نمایشگر 6.5 اینچی ساخته شود؟

جابز از طرفداران صفحه نمایش 3.5 اینچی برای آیفون بود چرا که معتقد بود انگشت عموم کاربران می‌تواند اغلب فضای صفحه را پوشش دهد. سال 2011، گلکسی اس 2 با صفحه نمایش 4.21 اینچی رونمایی شد و وب‌سایت “PhoneArena” در یک مقایسه نشان داد که چگونه انگشت کاربران در آیفون 4 با نمایشگر 3.5 اینچی می‌تواند فضای بیشتری از صفحه را پوشش دهد. اکتبر همان سال و زمانی که گلکسی نوت به عنوان اولین موبایل با نمایشگر بزرگتر از 5 اینچی از راه رسید، باز هم خبری از افزایش اندازه صفحه در محصولات اهالی کوپرتینو نبود و سپتامبر 2012، آیفون 5 سرانجام با صفحه نمایش بزرگتر 4 اینچی رونمایی شد. دو سال بعد، اپل با به‌کارگیری پنل 5.5 اینچی در آیفون 6s، نخستین موبایل خود با صفحه نمایش بزرگتر از 5 اینچ را معرفی کرد.

استیو جابز

جدای از فضایی که انگشت شست پوشش می‌دهد، جابز معتقد بود کسی مایل به خرید یک تلفن هوشمند بزرگ نیست. سال 2010، بنیان‌گذار اپل اعلام کرد که هیچ مدلی از آیفون با صفحه نمایش بزرگ وجود ندارد چرا که «کسی آن را خریداری نخواهد کرد.» این در حالی‌ست که در همان زمان، گوشی های محبوب اندرویدی همچون موتورولا DROID X با صفحه نمایش 4.3 اینچی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته بودند. با در نظر گرفتن دیدگاه‌های استیو جابز در مورد اندروید -سیستم عاملی که مدیر اپل از آن به عنوان یک «محصول سرقت‌شده» یاد می‌کرد- او نمی‌خواست با تولید آیفون های بزرگتر، به کپی کردن از موبایل های پلتفرم رقیب با نمایشگر بزرگتر متهم شود.

با تجهیز دو مدل از سه آیفون 2018 اپل به صفحه نمایش بزرگتر از 6 اینچ، ظاهرا سیاست‌های اپل تحت رهبری تیم کوک به کلی تغییر کرده است. جابز سال 2011 از میان ما رفت و مشخص نیست اگر او تا به امروز مدیریت اپل را بر عهده داشت، طی 7 سال گذشته چه اتفاقاتی می‌افتاد. آیا قانون مشهور «شست» و دیدگاه‌های او در مورد اندروید باعث می‌شد که آیفون های 2018 با صفحه نمایش 3.5 اینچی تولید شوند یا این مدیر توانمند نیز به تولید گوشی های بزرگ روی می‌آورد؟

به هر صورت، آیفون 10 اس مکس حالا به صفحه نمایش 6.5 اینچی مجهز شده است و این یعنی کاربران می‌توانند تا پایان سال آینده، شاهد عرضه موبایل های اندرویدی با صفحه نمایش بزرگتر نیز باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مطمئنا اگه الان زنده بود با چرخ روزگار پیش میرفت و آیفون هایی با صفحه نمایش بزرگ مثل الان تولید میکردن چون اگه نمیکرد یواش یواش شرکت ورشکسته میشد

  2. استیو جابز، متعلق به دهه نخست قرن 21 بود و در دهه دوم همه چیز تغییر کرده و دهه سوم نیز، جایی برای تیم کوک، نخواهد بود

    تیم کوک و تیم مدیریتی اپل، تصمیم درستی گرفتند که موبایل 6.5 اینچی تولید کنند

    و در آخر یه گفتن یک جمله گرانبار از حکیم و فیلسوف معاصر ایران، اسفندیار رحیم مشایی بزرگ، اکتفا می کنم :

    [شاید رازی و بوعلی سینا در عصر خود قامتی برجسته داشتند، اما قرار نیست افتخار هزار سال بعد آدمیان باشند.]

    با سپاس