سیستم مدیریت محتوای رایگان

مزایای طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوای رایگان

سیستم مدیریت محتوا (CMS) ابزاری فوق‌العاده‌ برای طراحی سایت به شیوه‌ای پویا و دینامیکی است. با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای رایگان همچون وردپرس و جوملا برای طراحی وب سایت، به فهرست این ویژگی‌ها و مزایا باز هم افزوده خواهد شد.

در مطلب سیستم مدیریت محتوا چیست و چگونه طراحی سایت را متحول کرده است، به طور مفصل به کاربرد و مفهوم CMS و دلیل روی آوردن دنیای تکنولوژی به طراحی وب سایت به کمک آن اشاره کردیم. در این مطلب قصد داریم با مفهوم سیستم مدیریت محتوای رایگان آشنا شده و مزیت استفاده از آن‌ها برای طراحی وب سایت را بیان کنیم. برخلاف تصور، یک سیستم مدیریت محتوای رایگان به خاطر قرار داشتن در دست همه، ضعیف و بی‌کاربرد نیست و این دقیقا نقطه قوت آن به شمار می‌رود.

سیستم مدیریت محتوای رایگان

سیستم مدیریت محتوا به ما اجازه می‌دهد وب سایت‌های دینامیکی و پویا داشته باشیم، به این معنی که همانند قبل، دیگر نیازی به طراحی و مدیریت هر صفحه وب سایت به صورت جداگانه نیست و همه کارها به صورت متمرکز، تحت نظارت CMS صورت می‌گیرد. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان سیستم‌های مدیریت محتوا را به دو قسمت اختصاصی و عمومی (متن باز) تقسیم کرد.

تفاوت سیستم مدیریت محتوای رایگان و اختصاصی

امروز شرکت‌های برنامه‌نویسی، دیگر برای مشتریان خود وب سایت‌های استاتیک ایجاد نمی‌کنند، بلکه به پیاد‌ه‌سازی پروژه تحت یک CMS می‌پردازند. وقتی شرکتی بر اساس نیازهای شما، به صورت اختصاصی اقدام به برنامه‌نویسی و طراحی یک سیستم مدیریت محتوا می‌کند، این بستر تنها در اختیار شما و یا مجموعه خاصی از مشتریان آن شرکت خواهد بود. به عبارت دیگر، این اپلیکیشن طراحی سایت، در اختیار عموم کاربران قرار ندارد.

سیستم مدیریت محتوای رایگان

این نوع طراحی سایت بدون استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای رایگان معایب خاص خود را دارد، به طوری که امروز، شرکت‌های دارنده وب سایت‌های‌ این چنینی را به تعویضشان با یک وب سایت قدرت گرفته از یک CMS متن باز تشویق می‌کند. اصلی‌ترین ایراد، وابستگی به شرکت طراح خواهد بود. یعنی برای انجام هر عمل و یا اعمال هر تغییری، می‌بایست دست به دامن شرکت طراح اولیه شوید.

به همین دلیل برای تقاضاهای شما، این شرکت طراح است که قیمت را تعیین می‌کند و شما مجبور به پرداخت آن هستید. اگر به هر دلیل شرکت منحل شده و متخصصان آن پراکنده شوند، برای راضی کردن دیگر شرکت‌ها به منظور اعمال تغییر در وب سایتتان باید چندین برابر پول پرداخت کنید. بر خلاف یک سیستم مدیریت محتوای رایگان برای این دسته از سیستم‌ها مستندات کافی در اینترنت وجود نداشته و برای یادگیری هر چیز ریز و درشتی باید با سازنده تماس برقرار کنید.

مزایای سیستم مدیریت محتوای رایگان

اما امروز شرکت‌های زیادی با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان طراحی وب سایت انجام می‌دهند، به همین دلیل بعد از اتمام پروژه، می‌توان کار پشتیبانی یا به‌روزرسانی آن را به شرکتی دیگر سپرد. برای یک سیستم مدیریت محتوای رایگان همچون وردپرس، جوملا و دروپال، مستندات و آموزش‌های رایگان زیادی در وب وجود داشته و برای یادگیری کار با وب سایت خود، از تکیه به دیگران بی‌نیاز خواهید شد.

سیستم مدیریت محتوای رایگان

یک سیستم مدیریت محتوای رایگان همچون وردپرس، به جای شرکتی خاص، توسط یک انجمن پشتیبانی می‌شود. این انجمن متشکل از هزاران توسعه‌دهنده خبره بوده و همین ویژگی، یکی از مهم‌ترین دلایل توصیه به استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان است. به عبارت دیگر، قوت قلب استفاده‌کنندگان از CMSهای متن باز، پشتیبانی شدن توسط هزاران و بلکه بیشتر توسعه‌دهنده‌ای است که در زمینه کاری خود بهترین هستند.

همچنین بخوانید:

سئو سایت چیست؟

برخی رایگان و قابل دانلود بودن سیستم مدیریت محتوای رایگان توسط همه را نقطه ضعف آن تلقی کرده و این دسته از برنامه‌های طراحی وب سایت را مملو از باگ می‌دانند که به سادگی قابل هک هستند. اما این تصور از ریشه غلط است. متن باز بودن و توسعه یافتن به دست انجمنی توانمند، دقیقا نقطه قوت یک سیستم مدیریت محتوای رایگان به شمار می‌رود.

سیستم مدیریت محتوای رایگان

این دسته از سیستم‌ها طی سال‌های طولانی توسعه یافته و به همین دلیل رفته رفته به قابلیت‌هایشان افزوده شده است. همچنین با گذر زمان، هر مرتبه یک ایراد به خاطر استفاده شدن توسط گستره‌ای از کاربران کشف و خیلی زود برطرف شده است. با وجود پشتیبانی شدن توسط انجمنی قدرتمند، کوچک‌ترین باگ کشف شده، خیلی زود رفع خواهد شد. به همین دلیل CMSهای رایگانی همچون وردپرس و جوملا امروز به مرحله بالایی از امنیت رسیده‌اند.

یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی توسط عده‌ای خاص ساخته شده و تعدادی محدود وب سایت با آن ایجاد شده است، به همین دلیل هنوز به طور کامل جواب پس نداده و ممکن است مملو از باگ باشند. البته این به معنی ایراددار بودن بلاشک این چنین سیستم‌ها و عاری از ایراد بودن یک سیستم مدیریت محتوای رایگان نیست، اما این موارد طبق تجربه ثابت شده‌اند.

نتیجه‌گیری

برای طراحی یک وب سایت عادی که قرار نیست مربوط به سازمان و یا ادا‌ره‌ای خاص باشد، سیستم مدیریت محتوای رایگان کاملا کفایت کرده و روی آوردن به CMSهای اختصاصی تصمیمی اشتباه خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان و انتخاب یکی برای طراحی وب سایت خود، بد نیست در گوگل، جستجوهایی پیرامون تفاوت‌ها و برتری‌های وردپرس، جوملا و وردپرس نسبت به بقیه موارد انجام بدهید. اگر انتخاب نهایی شما همچون 30 درصد مدیران وب سایت‌های سرتاسر وب وردپرس بود، می‌توانید با مراجعه به مطلب آموزش جامع وردپرس گجت نیوز، طراحی وب سایت با این سیستم مدیریت محتوای رایگان را بیاموزید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. کسی دیگه توان این کارارو نداره

  2. قطعاً محتوای رایگان مخاطبای بیشتری را جذب خودش می‌کند و سایت هم میتونه از طریق تبلیغات درآمد کسب کند