شهر گمشده

10 شهر گمشده جهان که احتمالا چیزی از آن‌ها نشنیده‌اید

شهر گمشده واژه‌ای است که بیشتر در داستان‌های اسرار آمیز با آن برخورد کرده ایم؛ اما جالب است بدانید که در دنیای واقعی هم شهر های گم شده ای وجود دارند که در این مطلب با 10 مورد از آنها آشنا خواهیم شد.

همواره در طول تاریخ طولانی و پیچیده کره زمین، تمدن‌های زیادی ایجاد شده‌اند که البته بسیاری هم رو به زوال و نابودی رفتند. آنها با ایجاد بناها و شهرهای باورنکردنی در زمان‌های گذشته، درک تاریخ را برای همگان دشوار و البته جذاب کردند. این جذابیت باعث شد به جستجو در این رابطه بپردازیم و با شهرهایی آشنا شویم که هم‌اکنون به شهر گمشده شهرت دارند.

معرفی 10 شهر گمشده شگفت‌انگیز جهان

با معرفی 10 شهر گمشده در جهان که احتمالا در رابطه با آنها چیزی نشنیده‌اید، همراه گجت نیوز باشید.

آنگاموکو (Angamuco)، شهری گمشده و ثبت نشده

آنگاموکو یک شهر فراموش شده قدیمی در مکزیک بوده و باور بر این است که بناهای زیادی همانند منهتن آمریکا داشته است. شهر آنگاموکو با استفاده از تکنولوژی لیزر در غرب مکزیک کشف شد.

در محدوده‌ای به میزان 25 کیلومتر مربع از شهر آنگاموکو، چیزی در حدود 40 هزار بنا وجود داشت. این میزان ساختمان تقریبا با شهر منهتن برابری می‌کند اما با این تفاوت که در مساحت کمتری ایجاد شده بودند.

ترمسوس (Termessos)، شهری در محاصره اسکندر

ترمسوس

شهری که اسکندر قصد داشت آن را با سختی تصرف نماید. ترمسوس بر روی یک تپه طبیعی در بالای گوللوک داغی (Gulluc Dagi)، همجوار شهر آنتالیا کنونی کشور ترکیه با ارتفاع 1665 متر از سطح دریا قرار دارد.

ترمسوس 333 سال قبل از میلاد در میان کوه‌های تحت محاصره اسکندر پنهان شده بود، اما اسکندر موفق به فتح آن نشد. این شهر دارای یک مکان تئاتر به سبک رومی بوده که گنجایش 5 هزار نفر را داشت. شهر ترمسوس 200 سال قبل از میلاد به علت وقوع زمین لرزه و همچنین نابودی بخش‌های مهم آن متروکه شد؛ این بخش‌های مهم شامل مجرای اصلی آب نیز هست.

بایا (Baia)، لاس وگاس گمشده رم

بایا یک شهر باستانی بوده که باستان‌شناسان از آن به عنوان لاس وگاس امپراتوری رم باستان یاد می‌کنند. این شهر پس از غارت و متروکه شدن، سرانجام به درون یک خلیج نزدیک ناپل فرو رفت. امروزه غواصان از این شهر دیدن می‌کنند، کسانی که علیرغم قدمت این شهر از سالم بودن بناها و تندیس‌های آن لذت می‌برند.

خرابه‌های شهر گمشده و پیشرفته گدی (Gedi)

این شهر در نزدیکی اقیانوس هند و شرق کشور کنیا قرار دارد. شهر باستانی گدی دارای یک دیوار عظیم بوده که از شهر محافظت می‌کرد. این شهر گمشده ابتدا در سال 1884 میلادی توسط یکی از استعمارگران بریتانیایی به نام جان کیرک (Sir John Kirk) که در اصل جزو مردم زنگبار بوده کشف شد.

اعتقاد باستان‌شناسان بر این است که این شهر دارای ارزش تجاری بالایی بوده و یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی منطقه موردنظر به حساب می‌آید. ساکنان این شهر صدها سال قبل از سیفون توالت استفاده می‌کردند.

شهر مشهور و افسانه‌ای تروی (Troy)

تروی

شهر باستانی تروی که به نظر شهر افسانه‌ای است در زمان ترکیه مدرن کشف شد. بر اساس شعر حماسی هومر، ایلیاد، شهر تروی جایی بود که در آن جنگ تروا رخ داد. در حال حاضر سایت باستان‌شناسی تروی جایی است که در آن گنجینه‌ای از مصنوعات تاریخی قرار دارد. این مکان چندین لایه ویران را در خود جای داده است. مکان فعلی با نام هیسارلیک (Hisarlik) شناخته می‌شود.

شهر گمشده امپراتوری رم، تیمگاد (Timgad)

شهر باستانی تیمگاد توسط امپراطور تراژان (Trajan) در سال 100 میلادی تاسیس شد. تیمگاد شهری نظامی و مستعمره رم بود که در الجزایر کنونی قرار دارد. این شهر به دلیل حفظ یکی از بهترین طرح‌های شطرنجی در برنامه شهرسازی رم نیز مشهور است.

الماس گمشده چان چان، پرو (Chan Chan – Peru)

پرو جایی است که در آن تعداد زیادی از مکان‌های باستانی باورنکردنی وجود دارند که یکی از آن‌ها چان چان است. باستان‌شناسان این شهر را به عنوان بزرگترین شهر پیشاکلمبی آمریکا معرفی می‌کنند. شهر چان چان دارای تعدادی ارگ بوده که به وسیله دیوارهایی احاطه شده‌اند؛ در هر کدام از آن‌ها مکان شادی، معبد و محل مراسم عزاداری وجود داشت.

حدود 30 هزار نفر شهر چان چان را خانه خود می‌دانستند. بناهای شهر چان چان از جنس آجر و خشت خام بودند و در پایان با طرح‌هایی همچون معماری عربی همراه می‌شدند.

ویجایاناگارا (Vijayanagara) یا شهر پیروزی

شهر باستانی ویجایاناگارا یکی از بزرگترین شهرهای جهان بود و بیش از 500 هزار نفر جمعیت داشت. شهر باستانی هند بین قرن 14 و 16 رونق پیدا کرد. این شهر پایتخت امپراتوری ویجایاناگارا بود. واژه ویجایاناگارا به شهر پیروزی ترجمه شده است.

تیسفون (Ctesiphon) معروفترین شهر بین‌النهرین

تیسفون

شهر تیسفون یکی از بزرگترین شهرهای روی زمین بوده و در بین‌النهرین باستان از اهمیت بالایی برخوردار است. این شهر پنج بار توسط رم و امپراتوری بیزانس (Byzantine) یا همان روم شرقی به تصرف درآمد. شهر تیسفون در ساحل شرقی رود دجله قرار دارد. اعتقاد بر این است که شهر تیسفون 120 سال قبل از میلاد تاسیس شد. آشکارترین بخش شهر تیسفون طاق کسری بوده که به گذرگاه تیسفون نیز شناخته می‌شود.

شهر گمشده کلمبیا به نام سیوداد پردیدا (Ciudad Perdida)

در سیرا نوادا کلمبیا (Sierra Nevada) خرابه‌های یک شهر گمشده مشاهده می‌شود. باورها بر این است که سیوداد پردیدا 800 سال قبل از میلاد ایجاد شده است، این شهر دارای مجموعه‌ای از تراس‌هایی است که در زمان باستان درون کوه‌های کلمبیا کنده شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

15 دیدگاه

  1. سلام. انگار همین یک عکس ازایوان مداین باقی مانده . این عکس همانی است که پشت جلد یکی از کتابهای درسیمون بود! اما کی گفته با تولد پیامبر ایوان مداین ترک خورد؟ چه ربطی داره؟مگه اسلام دشمن آثار باستانیه؟ یعنی نمیشد تولد پیامبرش را جور دیگری نشون بده .باید یک دریاچه خشک بشه و یک اثر باستانی خراب بشه که مردم در چند سال بعد بفهمن این به اون ربط داره؟! نمیشد به جای خرابی آثار حیات و آبادی با خود به دنبال میآورد؟

  2. واقعاً چقدر زیبا هستند ای کاش برنامه ی گردشگری گوگل بتونه این شهرها رو پشتیبانی میکنه تا بتونیم به صورت مجازی درونشون به گردش بپردازیم

  3. میگن چهار شهر گمشده توی ایرانم وجود داره سمت غرب ه

  4. محمد جواد خان زاده درباری

    پس چرا نصف شهرا عکس ندارن اگه عکس نداشته باشن من باور نمیکنم همچین جا هایی هم هست

  5. تیسفون چقدر قشنگه. اقا از این مقاله ها بیش تر بزارید

  6. من فیلم تروی رو دیدم خیلی قشنگ بود

  7. خوزستان هم هست شهری که زیر غبار و خون گمشده

  8. طاق کسری وقتی پیامبر اکرم به دنیا اومد ترک خورد

  9. تیسفون که گمش ندشه بوده