نیو هورایزنز

نیو هورایزنز و عکس برداری زود هنگام از اجرام کمربند کویپر

نیو هورایزنز پس از انجام ماموریت خود در پلوتو،  هم اکنون نگاه خود را معطوف به کمربند کویپر کرده است. برای نیو هورایزنز در حال حاضر اولویت اول تمرکز بر روی یکی از اجرام کمربند کویپر بنام  2014 MU69  است.

فضاپیمای نیو هورایزنز هم اکنون در مسیر سفر به سوی کمربند کویپر است. کمربند کویپر یا Kuiper Belt در واقع کمربندی از اجرام دنباله دار است که در ورا مدار نپتون قرار گرفته اند. اجرام مختلف در جای جای کمربند کویپر پراکنده شده اند و از زمانی که جرارد کویپر برای نخستین بار وجود چنین کمربندی را عنوان کرد، تاکنون ۸۰۰ جرم کیهانی در آن کشف شده است. اختر شناسان یقین دارند که اجرام بسیار دیگر نیز در این کمربند وجود دارند.

کمربند کویپر کاملا ناشناخته بود و ناسا با معرفی فضاپیمای روباتیک خود بنام نیو هورایزنز جدیت خود برای شناخت این کمربند را نشان داد. این فضاپیما در سال ۲۰۰۶ ماموریت خود را به سوی کمربند کویپر آغاز نمود. نیو هورایزنز در اولین فاز ماموریت خود به سوی سیاره کوتوله پلوتو حرکت کرد و به مطالعه دقیق آن و اقمارش پرداخت.

نیو هورایزنز و عکس برداری از MU69

پس از پلوتو  ماموریت این کاوشگر همچنان ادامه دارد، زیرا هدف نهایی رسیدن به کمربند کویپر و دیدار با اجرام این کمربند است. در میان اجرام مختلف این کمربند، این MU69 است که توجه ناسا را به خود جلب نموده است.

پژوهشگران ناسا اعتقاد دارند که MU69 سر نخ های لازم در خصوص چگونگی شکل گیری سیارات کوتوله مانند پلوتو طی میلیاردها سال پیش را در اختیار آنها قرار می دهد. فضاپیمای نیو هورایزنز چند روز قبل از موعدد مقرر مبادرت به گرفتن عکس از این جرم کمربند کویپر نموده است.  عکس برداری از MU69 قرار بود چند روز دیگر صورت گیرد، زیرا ناسا معتقد بود که هنوز دید شفاف لازم برای رفتن عکس از این جرم وجود ندارد.

در واقع نیو هورایزنز هنوز ۱۰۰ میلیون مایل از این جرم فاصله دارد و ناسا تصور نمی کرد که بتواند عکس شفافی از این جرم کمربند کویپر را به ثبت برساند. با این وجود ستاره شناسان و پژوهشگران ناسا نتوانستند هیجان خود را برای دیدن این جرم کیهانی کنترل کنند و چند روز زودتر از موعد مقرر مبادرت به عکس برداری کردند. در واقع قرار بود عکس برداری از این جرم یک ماه دیگر صورت گیرد.

البته دوربین نیو هورایزنز چندین عکس از MU69 را به ثبت رساند که همه آنها از وضوح بسیار کمی برخوردارند. هر قدر وضوح عکس ها بیشتر باشد به نیو هورایزنز این امکان داده می شود که مسیر کوتاه تری را به سمت این جرم بپیماید و از انحراف فضاپیما جلوگیری می شود. هر چند تاکنون و با گرفتن عکس های یاد شده، برای ناسا مشخص شد که نیو هورایزنز مسیر را درست پیموده است و MU69 در واقع در همان جایی قرار داشت که ناسا انتظار آن را می کشید.

این امر باعث شد تا تیم دست اندر کار هدایت نیو هورایزنز بشدت به وجد بیاید و از اینکه مسیر فضاپیما و مکان دقیق MU69 را درست تشخیص داه اند به خود ببالند.

البته MU69 تنها یک نام ندارد و در واقع Ultima Thule نام دیگری است که ناسا برای این جرم کمربندی کویپر انتخاب کرده است. انتظار می رود نیو هورایزنز در ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۹ به این جرم برسد. در صورت رسیدن به چنین موفقیت بی نظیری، ناسا می تواند برای نخستین بار با یکی از اجرام این کمربند دیدار کند.

البته تا رسیدن به چینن موفقیتی هنوز زمان زیادی باقی مانده است و عکس های جدیدی که ناسا از این جرم گرفته در واقع از وضوح بسیار کمی برخوردارند تا جایی که ناسا آن را یافتن یک سوزن در انبار کاه توصیف کرده است.

ناسا می گوید هر روز که از سفر نیو هورایزنز می گذرد دید دور بین های این فضاپیما از جرم یاد شده در کمربند کویپر شفاف تر می شود و به یقین در زمانی که وارد فاز آخر ماموریت شود می تواند عکس هایی با وضوع بالا از Ultima  به زمین ارسال نماید.

جهت اطلاع بیشتر علاقمندان، کمر بند کویپر مداری بیضوی دارد که در برگیرنده فضایی است که در حدود ۳۰ تا ۵۵ برابر فاصله زمین تا خورشید است. کمر بند کویپر شباهت بسیاری با کمربند سیارکی موجود در حد فاصل مریخ و مشتری دارد اما برخلاف آن که در بردارنده اجرام سنگی است، عمده اجرام موجود در این کمربند یخی هستند.