ترفند عکاسی

آموزش 7 ترفند عکاسی بسیار مهم برای کاربران مبتدی

فراگیری چندین ترفند عکاسی به شما کمک می‌کند از دوربین در اختیارتان، بیشترین بهره‌وری را داشته باشید. بدون آشنایی با ترفندهای عکس برداری، با وجود داشتن بهترین دوربین‌های عکس برداری نیز قادر نخواهید بود بهترین تصاویر ممکن را ثبت کنید. در این مطلب با 7 ترفند عکاسی مهم آشنا می‌شویم.

عکس گرفتن به ظاهر، ساده‌ترین کاری است که یک فرد می‌تواند انجام بدهد. کافی است دوربین عکاسی یا گوشی موبایل را در دست گرفته و دکمه شاتر را لمس کنید! اما در واقعیت و به عقیده عکاسان حرفه‌ای، یادگیری عکاسی حتی از برنامه‌نویسی و دیگر فنون نیز دشوارتر است. منظور از این نوع عکس برداری، استفاده از چندین ترفند عکاسی مهم برای ثبت منظره به بهترین شیوه ممکن است.

7 ترفند عکاسی مهم و کلیدی

به همین دلیل حتی حرفه‌ای‌ترین عکاس‌ها نیز در مواجهه با یک سوژه یا منظره خوب، اگر صد تصویر از آن ثبت کنند، در نهایت یکی را پسندیده و برای مسابقه ارسال خواهند کرد. از آنجایی که امروز عکاسی جزوی از زندگی ما شده و دیگر منحصر به افراد دارای دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای نیست، همه کاربران می‌بایست با ترفندهای عکاسی آشنا باشند. به این ترتیب عکس‌هایی ثبت می‌کنید که در آینده از تماشای آن‌ها به وجد خواهید آمید. در این مطلب با 7 ترفند عکاسی بسیار کاربردی آشنا خواهیم شد.

مثلث نوردهی

عکاس چیزی به جز ثبت تور نیست. بیشتر کاربران مبتدی تصویر می‌کنند معجزه عکاسی درون بدنه دوربین رخ می‌دهد، اما منبع اصلی معجزه، نور محیط است. همانطور که چشمان ما بعد از تابیده شدن نور به اشیای اطراف، آن‌‌ها را می‌بیند، یک دوربین نیز در صورت عدم بازتاب نور از سمت اشیا به واسطه تابیده شدن نور از یک منبع به آن‌ها، عملا وسیله‌ای بی‌فایده است.

اگرچه وجود نور زیاد تصویر نهایی را خراب خواهد کرد، اما نبود نور، تاثیر منفی بسیار بیشتری دارد. برای ثبت نور کافی و آشنایی با این ترفند عکاسی باید با مثلث نوردهی آشناییت داشته باشید.

ترفند عکاسی

حین ثبت عکس، شاتر دوربین باز شده و اجازه می‌دهد از طریق لنز، نور به آن وارد شود. این نور در نهایت به سنسور برخورد کرده و بعد از تحلیل توسط پردازشگر آن، تبدیل به یک عکس می‌شود. در نحوه گرفتن نور از محیط و کیفیت عکس نهایی، سه فاکتور تاثیرگذار وجود دارد:

  • گشودگی دریچه دیافراگم: منظور از اپرچر (Aperture) میزانی است که لنز می‌تواند دهانش را برای دریافت نور باز کند. هر چه این میزان بیشتر باشد، نور بیشتری نیز دریافت خواهد شد. در نتیجه حین وجود نور کم در محیط، کمترین میزان نور نیز دریافت شده و عکس، کیفیت قابل توجهی خواهد داشت. گشودگی دریچه دیافراگم به صورت f-stops همچون f/2 و f/5 نمایش داده می‌شود. هر چه عدد کوچک‌تر باشد، اپرچر عریض‌تر است. اندازه آن همچنین بر روی عمق میدان نیز تاثیر می‌گذارد.
  • سرعت شاتر: منظور از Shutter Speed، مدت زمانی است که شاتر می‌تواند به منظور دریافت نور باز بماند. هر چقدر این میزان بیشتر باشد، مجددا نور بیشتری از محیط دریافت خواهد شد. این مقدار به صورت ثانیه همچون 1/200 و 1/60 نشان داده می‌شود. به عبارت دیگر، هر چه سرعت شاتر کمتر بوده و دیرتر باز و بسته شود، نور بیشتری وارد خواهد شد. سرعت شاتر در حساسیت به حرکت نیز تاثیر زیادی دارد. در زمانی که سوژه در حرکت است، دیگر میزان نور دریافتی اهمیت نداشته و سرعت فرآیند مهم است، به همین دلیل در صورت پایین بودن سرعت شاتر، تصویر دارای محو شدگی خواهد بود.

ترفند عکاسی

  • ایزو: منظور از ISO، میزان حساسیت سنسور به نور است. ایزو به صورت اعدادی همچون 100، 400 و یا 6400 نشان داده شده و بالاتر بودن آن اجازه می‌دهد در شرایط نوری ضعیف، عکس‌های بهتری ثبت کنید. در عوض، افزایش ایزو، نویز در عکس را افزایش می‌دهد، به همین دلیل عکس‌های گرفته شده در تاریکی شب اغلب نویز زیادی دارند.

از این به بعد، حین استفاده از دوربین حرفه‌ای و یا دوربین موبایل دارای قابلیت تنظیم دستی، منظور از سه عبارت بالا را متوجه خواهید شد. بسته به شرایط، آن‌ها را به طور صحیحی تنظیم کنید. در برخی شرایط، می‌بایست این سه فاکتور را بر روی اعداد مختلفی قرار داده و سپس عکس‌هایی تستی ثبت کرد تا بهترین تنظیمات برای گرفتن بهترین عکس‌ها به دست بیاید.

نگه داشتن صحیح دوربین

یک ترفند عکاسی بسیار مهم دیگر، دانستن چگونگی در دست گرفتن دوربین عکس برداری است. منظور از این عبارت، نگه داشتن دوربین به شیوه‌ای است که تکان خوردن آن به حداکثر میزان ممکن کاهش پیدا کند.

زمانی که دوربین در حال ثبت عکس است، شاتر باز شده و سنسور آغشته به نور می‌شود. اگر در این زمان دستگاه حرکت داشته باشد، نور در سرتاسر سنسور به صورت لکه لکه پخش شده و اشیا، که نور از آن‌ها به سمت لنز دوربین تابیده شده است، به درستی ثبت نمی‌شوند. نتیجه، عکس‌هایی با محو شدگی خواهد بود.

اگرچه ویدیوی بالا مخصوص دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای شامل دی اس ال آر، اس ال آر و دوربین بدون آینه است، اما می‌توان نکات مهم آن را به خاطر سپرد و حین عکاسی با موبایل نیز استفاده کرد. کلیدی‌ترین ترفند عکاس در این بخش، آوردن دست نزدیک بدن است تا بلکه ثبات بیشتری داشته باشد.

برای عکاسی در تاریکی، که احتمال محو شدگی به صورت عادی بالاست، برای عکاسی با نوردهی بالا (لانگ اکسپوژر) و یا هر نوع عکاسی با لنزهای تله فوتو، کوچک‌ترین تکان دست نتیجه بدی خواهد داشت، به همین دلیل استفاده از سه پایه تقریبا ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم برای عکس برداری عادی نیز به منظور به صفر رساندن تکان‌‌های دست، تا جای ممکن از سه پایه استفاده کنید.

قانون سوم

در بیشتر اوقات، با دیدن یک عکس، در کسری از ثانیه متوجه خواهید شد توسط فردی آماتور ثبت شده و یا ثبت‌کننده آن، یک فرد باتجریه و آگاه به چندین ترفند عکاسی بوده است. اگرچه ترکیب، همانند روح عکس است، اما عکاس‌های مبتدی توجهی به آن ندارند. منظور از ترکیب، قرارگیری هر عنصر در یک عکس در جای صحیح خود است.

ترفند عکاسی

کاربران تازه‌کار، فقط سوژه را مد نظر قرار داده و عکسی از آن ثبت می‌کنند، در حالی که یک عکاسی آگاه به اهمیت ترکیب، به نحوه قرارگیری اشیای دیگر درون عکس نیز اهمیت می‌دهد. برای شروع کار، کافی است حالت شبکه‌بندی منظره‌یاب را فعال کرده و سپس عناصر دارای دارای اهمیت را در یکی از چهار نقطه تقاطع قرار بدهید.

عکاس‌های حرفه‌ای وقتی چندین ترفند عکاسی برای ایجاد ترکیب مناسب را تست کرده و در نهایت نتیجه‌ مورد نظرشان را دریافت نمی‌کنند، به همین تکنیک روی می‌آورند. در هر صورت، با حالت شبکه‌بندی یا بدون آن، هرگز نباید اهمیت نحوه چیدمان عناصر در چهارچوب عکس را از یاد ببرید.

تغییر دادن چشم‌ انداز

برای غیر جذاب و جالب نشدن عکس، کافی است به صورت مستقیم رو به روی سوژه ایستاده و از سطح چشم خود، از آن تصویری ثبت کنید! همه افراد با چنین چشم اندازی آشنایی داشته و به همین دلیل دیدن سوژه از این زاویه، برایشان جذابیت ندارد. ما هر روز با دنیای خود، از همین نقطه نظر ارتباط برقرار می‌کنیم، به همین دلیل خسته‌کننده، تکراری، روتین و غیر جذاب است. یک ترفند عکاسی اساسی، تغییر زاویه عکس برداری به شیوه‌ای صحیح است. به این منظور می‌توان:

ترفند عکاسی

  • ارتفاع را تغییر داد. برای این کار می‌توان ارتفاع خود را با نشستن کم کرد و یا برای افزایش ارتفاع، چیزی زیر پا قرار داد.
  • زاویه دید را عوض کرد. به عنوان نمونه‌ اگر سوژه بر روی ارتفاعی هر چند کوتاه قرار دارد، از زیر از آن تصویری به ثبت رساند.
  • فاصله را تغییر داد. بسته به شرایط می‌توان به سوژه نزدیک یا از آن دور شد.

با اعمال هر سه تغییر بالا، تصاویرتان زمین تا آسمان با قبل تفاوت پیدا خواهند کرد. به عنوان نمونه می‌توانید عکس‌های زیر را مقایسه کنید. تصویر سمت راست توسط یک کاربر بدون ذوق و تصویر سمت چپ توسط کاربری آشنا با این ترفند عکاسی ثبت شده است.

در اینجا کاربر ارتفاعش را کم کرده و به سوژه نزدیکتر شده است. همچنین به جای حالت مستقیم، از کناره به سوژه نگریسته است. اما عکس سمت راست، دقیقا همان حالتی است که چشم انسان این سوژه را تماشا می‌کند. این چشم انداز واقعا تکراری است!

اهمیت پس پردازش (ویرایش)

برخی تصور می‌کنند پس پردازش یا همان ویرایش، به معنی زیر و رو کردن اصل تصویر با استفاده از افکت‌ها و فیلترهای سنگین مختلف است، به طوری که از یک فرد پیر 80 ساله، جوانی 30 ساله می‌سازد! این عقیده سبب شده بسیاری از عکاسان از ویرایش تصویر دوری جسته و هرگز به استفاده از نرم افزارهای ویرایشگر همچون فتوشاپ روی نیاورند و به عکس اولیه ثبت شده بسنده کنند. اگرچه عقیده آن‌ها ستودنی است، اما نشان می‌دهد از نحوه کار کردن دوربین‌ بی‌خبرند.

ترفند عکاسی

هر دوربین، چه دوست داشته باشید چه نه، پس پردازش را بر روی تصاویر ثبت شده انجام می‌دهد. دیتای سنسور به صورت فایلی RAW به ثبت می‌رسد، اما آن چه بر روی نمایشگر دوربین یا گوشی هوشمند مشاهده می‌کنید، نتیجه تفسیر آن فایل RAW محسوب می‌شود. حال که دوربین نیز چنین کاری را انجام می‌دهد، بهتر نیست شما به شیوه‌ای بهتر، به ویرایش عکس بپردازید؟ اگر به شالوده عکاسی و قوانین آن پایبند هستید، حین پس پردازش، از ایجاد تغییرات اساسی در محیط و مخصوصا سوژه خودکاری کنید.

ترفند عکاسی

ممکن است دوربین، به خوبی نور را دریافت نکرده باشد. حال تنظیم روشنایی و کنتراست عکس از طریق فتوشاپ، به معنی دست‌کاری عکس و خارج کردن آن از حالت طبیعی نخواهد بود. حرفه‌ای‌ترین عکاس‌ها به صورت RAW عکس برداری کرده و سپس تصاویر را با ابزارهایی همچون فتوشاپ ویرایش می‌کنند.

دوست باشید یا نه، باید به عنوان یک عکاس، ویرایش و پس پردازش عکس را جزو فعالیت‌های روزانه خود قرار بدهید، وگرنه در جامعه عکاس‌های حرفه‌ای جایی نداشته و هیچ جایزه‌ای در مسابقات مختلف به دست نخواهید آورد!

عکاسی مستمر

تمرین مستمر کلید پیشرفت است و راهی برای دور زدن این قانون وجود ندارد. اهمیت ندارد چند مقاله و یا مجله درباره ترفند عکاسی خوانده، چند ویدیوی آموزشی در یوتیوب مشاهده کرده و یا چند تصویر درون اینستاگرام را بر اساس این چند ترفند عکاسی تجزیه و تحلیل کرده‌اید؛ اگر دست به کار نشده و عکاسی نکنید، راه به جایی نخواهید برد. طبق یک ضرب‌المثل، یک گرم تجربه عملی، بهتر از یک کیلوگرم (یادگیری) مفاهیم تئوری است.

ترفند عکاسی

به احتمال زیاد نخستین تصاویرتان جالب نخواهند بود، اما پیشرفت از طریق تجزیه و تحلیل تصاویر ثبت شده به دست خودتان (و نه دیگران) حاصل می‌شود. می‌توانید عکس‌هایتان را به فردی خبره در عکس برداری نشان داده و از پندهای وی، چند ترفند عکاسی دیگر نیز بیاموزید.

عدم سرزنش دوربین

هدف از آموزش این چند ترفند عکاسی ، افزایش حداکثری بهره‌بری از دوربین موجود است. یک عکاس باتجربه می‌تواند با ساده‌ترین دوربین‌ها، تصاویری زیبا ثبت کند، اما یک کاربر مبتدی، در عین در اختیار داشتن یک دوربین عکاسی حرفه‌ای، تصاویری بد و نامناسب به ثبت خواهد رساند.

ترفند عکاسی با موبایل

همه چیز به رعایت مثلث نوردهی، توجه به ترکیب، اهمیت دادن به چشم انداز و ویرایش صحیح عکس برمی‌گردد. اگر همه این موارد را رعایت کنید، با ساده‌ترین دوربین‌ها حتی دوربین یک گوشی میان‌رده، تصاویر درخوری ثبت خواهید کرد. پس فراموش نکنید ارتقای دوربین، توان عکاسی شما را افزایش نخواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. ما که از این دوربینا نداریم