گوشی های رجیستر نشده

فروش گوشی های رجیستر نشده در بازار با قیمت کمتر!

در حالی که بازار موبایل ایران در ماه‌های اخیر روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، حالا یک تخلف جدید در این بازار کشف شده است. برخی فروشندگان، گوشی های رجیستر نشده را بدون کد فعال‌سازی و با قیمت کمتر به خریداران می‌فروشند.

این روزها بازار موبایل در ایران اصلا حال و روز خوبی ندارد و محدود شدن واردات در کنار افزایش نرخ ارز باعث شده قیمت گوشی های تلفن همراه در بازار به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. در این میان، انواع و اقسام تخلفات از جمله فروش گوشی های مسافری و گوشی های بدون گارانتی یا دارای گارانتی اینتر، وضع بازار را بیشتر از همیشه به هم ریخته است و حالا یک تخلف جدید در بازار دیده می‌شود و آن هم فروش گوشی های رجیستر نشده است.

با اجرای طرح رجیستری، قرار شد تمامی گوشی‌ها به صورت رسمی و قانونی و همراه با کد فعال‌سازی و گارانتی معتبر به فروش برسند، اما اکنون برخی فروشندگان از اوضاع نامناسب بازار و گرانی موبایل سوءاستفاده کرده و بعضی گوشی‌ها را بدون کد فعال‌سازی و بدون رعایت قوانین رجیستری با قیمت کمتر به فروش می‌رسانند.

در واقع فعال‌سازی گوشی های رجیستر نشده بر عهده خریدار و روی پاسپورت وی گذاشته می‌شود و در این حالت، به عنوان مثال برای یک گوشی 8 میلیون تومانی، 1 میلیون تومان ارزان‌تر برای مشتری محاسبه می‌شود. بارها در خبرهای مختلف تاکید شده که اگر گوشی به درستی رجیستر نشوند و مراحل فعال‌سازی را طی نکند، تنها یک ماه مهلت استفاده خواهد داشت و پس از آن غیر فعال خواهد شد.

علت فروش گوشی های رجیستر نشده

فروشندگان موبایل می‌گویند این پدیده در نتیجه‌ی برخورد با افرادی که به صورت عمده کار ثبت گوشی در گمرک و دریافت کد فعال‌سازی را انجام می‌دادند ایجاد شده است. یکی از فروشندگان در این رابطه اظهار کرد به تازگی افرادی به دلیل تعدد تراکنش‌هایی که با سایت پرداخت گمرکی تلفن همراه داشته‌اند دستگیر شده‌اند که البته آن‌ها اصل کاری نبودند و فقط در ازای دریافت پول برای هر گوشی، این کار را انجام می‌دادند. پس از این اتفاقات، دیگر کسی در تیراژ بالا گوشی رجیستر نمی‌کند و رجیستر کردن گوشی‌ها دردسرساز شده است و به همین خاطر، اکنون بعضی از فروشندگان گوشی های رجیستر نشده را به فروش می‌رسانند و خریدار باید روی پاسپورت خود گوشی را رجیستر و فعال کند.