سیارک ریوگو

فرود موفقیت‌آمیز دو کاوشگر ژاپنی روی سیارک ریوگو

کاوشگرهای آژانس فضایی ژاپن نه تنها به سلامت روی سیارک ریوگو (Ryugu) فرود آمدند؛ بلکه عکس‌هایی را از اقامتگاه جدید خود نیز به زمین مخابره کردند. این برای اولین بار در تاریخ اکتشافات فضایی است که دو کاوشگر متحرک، به طور همزمان روی یک سیارک می‌نشینند.

این دو کاوشگر کوچک که بخشی از پروژه هیابوسا 2 (Hayabusa2) هستند؛ وظیفه جمع‌آوری داده، عکسبرداری و نمونه‌برداری از سطح سیارک‌ ریوگو را بر عهده دارند. ظاهرا مهندسان آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA) در روز جمعه 21 سپتامبر موفق به اجرای عملیات فرود شدند؛ اما برای اعلام این خبر، اندکی درنگ کردند تا از فرود موفق و ایمن این دو ربات اطمینان حاصل کنند.

دست‌اندرکاران پروژه ضمن عذرخواهی از علاقه‌مندان بابت تاخیر در اطلاع‌رسانی اظهار داشتند:

فضاپیمای این پروژه حامل دو کاوشگر MINERVA-II1 بود (1A و 1B) که اکنون هر دوی آن‌ها روی سیارک ریوگو نشسته‌اند. کاوشگرها در وضعیت مناسبی به سر می‌برند و در حال ارسال عکس و اطلاعات هستند. همچنین ما به حرکت درآمدن آن‌ها روی سطح سیارک را نیز تایید می‌کنیم.

نخستین تصاویر ارسالی اما به شدت تار و ناواضح بودند؛ آن هم به این دلیل که عکس‌ها هنگام جدا شدن کاوشگرها از فضاپیما و در مسیر فرود روی سیارک ریوگو به ثبت رسیده‌اند.

برای اجرای عملیات فرود، فضاپیمای مادر هیابوسا 2 ارتفاع خود را تا فاصله 55 متری از سطح سیارک کاهش داد. پس از پیاده‌سازی کاوشگرها، این فضاپیما دوباره اوج گرفت و در موقعیت پیش‌فرض خود که ارتفاع حدودا 20 کیلومتری از سیارک است، مستقر شد.

البته JAXA هنوز کار خود را با هیابوسا 2 به پایان نرسانده‌ است و قصد اجرای دو عملیات پیاده‌سازی دیگر در آینده نزدیک را دارد؛ مهندسان آژانس ابتدا نشاندن یک کاوشگر بزرگتر موسوم به MASCOT در ماه آینده میلادی، و سپس فرود یک کاوشگر کوچکتر در سال 2019 را در دست اقدام دارند. فضاپیمای مادر وظایف دیگری را نیز در این مدت بر عهده خواهد داشت که یکی از آن‌ها، انتقال نمونه‌های جمع‌آوری شده به زمین برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی است.

تصاویری از فرود کاوشگرها روی سیارک ریوگو

سیارک ریوگو

عکس ارسالی از کاوشگر Minerva-II1A هنگام جدا شدن از فضاپیمای حامل در تاریخ 21 سپتامبر؛ سیارک ریوگو را در پایین و فضاپیما را بالای تصویر مشاهده می‌کنید.

سیارک ریوگو

عکس ارسالی از کاوشگر MINERVA-II1B در تاریخ 21 سپتامبر؛ سیارک ریوگو در سمت راست تصویر مشخص است.

سیارک ریوگو

در این تصویر سایه فضاپیما را می‌توان دید که روی سطح سیارک افتاده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اون همش سنگ خالیه به چ دردی میخوره

  2. ریو گو دیگه کجاست؟؟ من تا حالا اسمشو نشنیده بودم

  3. ناسا قبلا این جا نرفته بود؟

  4. محمد جواد خان زاده درباری

    خوب میشه اطلاعاتی راجب این سیاره بدین الان من چه بدونم اینا رفتن کجا