خودروهای دیزلی پورشه

پورشه به تولید خودروهای دیزلی پایان می‌دهد

کمپانی پورشه قصد کنار کشیدن از تجارت خودروهای دیزلی را دارد و در عوض روی تولید خودروهای الکتریکی و هیبرید متمرکز خواهد شد. سران کمپانی دلیل این تصمیم را کاهش تقاضا برای خودروهای دیزلی و علاقه‌ی روزافزون خریداران به وسایل نقلیه هیبرید عنوان کردند.

خبر توقف تولید خودروهای دیزلی از سوی پورشه، به تازگی توسط «اولیور بلوم» مدیرعامل کمپانی رسانه‌ای شده است. البته او به این نکته نیز اشاره کرد که چنین خودروهایی هرگز سهم بزرگی از تولیدات کمپانی متبوعش را تشکیل نمی‌دادند.

این تصمیم را می‌توان در راستای اقدامات خودروساز آلمانی در چندین ماه گذشته ارزیابی کرد. پورشه اخیرا سرمایه‌گذاری کلانی روی توسعه وسایل نقلیه الکتریکی و هیبرید کرده است و حتی سال گذشته هنگام رونمایی از کاین 2019 اس یو وی (2019 Cayenne SUV)، خبری از ورژن دیزلی آن نبود.  اندکی بعد، از مدل ارتقا یافته و هیبریدی این خودرو نیز پرده‌برداری شد.

پورشه کاین 2019

پورشه کاین 2019

همچنین در اوایل سال جاری میلادی، پورشه اعلام کرد که تا سال 2022 سرمایه‌‍‌گذاری خود روی وسایل نقلیه سبز را به دوبرابر خواهد رساند و تا سال 2025 برای تمامی خودروهای تولیدی‌ جدیدش، یک مدل الکتریکی (تماما برقی یا هیبرید) وجود خواهد داشت. این کمپانی سال آینده نیز خودروی الکتریکی اسپرت خود با نام پورشه تایکان (Taycan) را که پیش‌تر به اسم Mission E شناخته می‌شد، روانه بازار خواهد کرد و مدل S تسلا را به چالش خواهد کشید.

چرایی کنار کشیدن پورشه از تولید خودروهای دیزلی

فارغ از گرایشی که به سمت وسایل نقلیه هیبرید و الکتریکی در سال‌های گذشته ایجاد شده است، دلیل اتخاذ این تصمیم را می‌توان به رسوایی سال 2015 کمپانی مادر پورشه، یعنی فولکس واگن در رابطه با تقلب در تست‌های آلایندگی خودروهای دیزلی نیز نسبت داد. این کمپانی از همان سال موفق به فروش وسایل نقلیه دیزلی در بازار ایالات متحده نشده است و سال گذشته نیز ناگزیر به فراخوانی 22 هزار دستگاه کاین اس یو وی شد؛ پس از اینکه کاشف به عمل آمد در این خودروها، تجهیزاتی تعبیه شده است که در نتایج تست آلایندگی، اخلال ایجاد می‌کنند.

پس از این ماجرا، پورشه به جای بهینه‌سازی و تطبیق دادن محصولات خود با قوانین موجود، تصمیم گرفت برای مدتی تولید خودروهای دیزلی را متوقف کند. البته در آن زمان تصور می‌شد این توقف تولید، مقطعی خواهد بود اما حالا با اعلام سران کمپانی، باید برای همیشه با خودروهای دیزلی پورشه خداحافظی کنیم.