10 سالگی اندروید

جشن تولد 10 سالگی اندروید : نقاط عطف فرزند گوگل در یک دهه

23 سپتامبر 2008 گوگل از نخستین گوشی اندروید جهان رونمایی کرد و یکم مهر 97 را باید تولد 10 سالگی اندروید گوگل بدانیم. اما طی این 10 سال گذشته اندروید چه نقاط عطفی را به همراه داشته است؟

دنیای موبایل روز گذشته 10 سالگی اندروید را جشن گرفت. 10 سال از زمانی که گوگل از نخستین گوشی اندرویدی جهان رونمایی کرد می‌گذرد. اندروید در روزهای اول خیلی شبیه به آنچه که امروزه هست نبود، اما در نهایت به پلتفرم غالب گوشی های هوشمند تبدیل شد تا انتظارات کاربران از یک اسمارت فون را برآورده کند. اندروید همچنین کمک کرد تا چندین شرکت بزرگ از سرنگونی نجات پیدا کنند. داستان اندروید به لطف توسعه گوگل توانست تغییری بزرگ در صنعت به وجود آورد.

10 سالگی اندروید ؛ نقاط عطف و آینده

در نخستین نمایش، اندروید محدودیت‌های زیادی داشت. به صورت پیشفرض آن نمی‌تواست ویدیوها را به جز یوتیوب در جای دیگری پخش کند. «اندروید مارکت» که پیشکسوت‌تر از «گوگل پلی» است نیز تنها از چند اپلیکیشن میزبانی می‌کرد. در آن زمان حتی یک کیبورد دیجیتالی نیز وجود نداشت. اندی رابین (Andy Rubin) و خدمه گوگل در ابتدا اندروید را همانند آنچه که بلک بری ارائه می‌کرد طراحی کرده بودند؛ پیش از آن که اپل یک آیفون با صفحه نمایش لمسی را ارائه کند. اما یک نقطه عطف برای گوگل، متن باز و مجهز به اینترنت بودن این سیستم عامل بود تا شما یک گوشی هوشمند را در جیب داشته باشید. این درحالیست که اکثر گوشی های سال 2008 به قبل همگی از سیستم عامل بسته‌ای برخوردار بودند.

با این حال گوگل توانست به این پتانسیل دست یابد. اندروید با توجه به پیشرفت سریع نرم افزاری و همچنین پرچمدارانی نظیر موتورولا دروید و سامسونگ گلکسی اس توانست از این پتانسیل به نحوه احسنت استفاده کند. این سیستم عامل موبایلی تا پایان سال 2010 محبوب‌ترین سیستم عامل بود و سایر رقبا که غیرقابل انعطاف بوده‌اند را به سرعت از بین می‌برد. اگر آیفون موفق شد بلک بری، سیمبیان و ویندوز موبایل را خنثی کند، این اندروید بود که آن‌ها را بر روی زمین آورده بود. کمپانی‌های در پس این سیستم عامل‌ها مجبور بودند از اندروید گوگل استفاده کنند تا باقی بمانند. آن‌ها به سرعت به سمت استفاده از رابط‌های کاربری لمسی، فروشگاه‌های اپلیکیشن داخلی و اینترنت موبایلی روی آوردند.

10 سالگی اندروید

نمایی از اندروید 9 پای

امروزه اندروید عملا نرم افزاری است که تقریبا بر روی هر گوشی هوشمند به جز محصولات اپل حضور دارد و سال 2017 گوگل اعلام کرد که بیش از 2 میلیارد دیوایس اندرویدی فعال در جهان وجود دارد. شما می‌توانید اندروید را بر روی طیف گسترده‌ای از تبلت‌ها، ساعت های هوشمند و تلویزیون ها مشاهده کنید. به لطف کروم او اس که قادر به اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی بر روی لپ تاپ است، شما حتی می‌توانید اندروید را بر روی کامپیوترهای شخصی نیز بیابید. در همین حال، اپل سیستم عامل موبایلی‌اش را به آیفون ها و آیپدهای خود محدود کرده و اجازه نمی‌دهد محصولی از برند متفرقه‌ای از این سیستم عامل استفاده کند.

سوال جالبی در این بین وجود دارد: در حالی که تولد 10 سالگی اندروید را سپری می‌کنیم، چه اتفاقی در 10 سال آینده برای این پلتفرم رخ خواهد داد؟ گوگل شاید به‌روزرسانی‌های اندروید را به شدت گذشته منتشر نکند، اما هنوز هم با افزایش پذیرش در انواع مختلف دیوایس‌ها مواجه است. اگر چالشی در آینده وجود داشته باشد، آن هم در دست خود گوگل است؛ این کمپانی مشغول کار بر روی پروژه‌ای به نام “Fuchsia” است که در نهایت می‌تواند جایگزین اندروید شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. اندروید در مقایسه باا ی او اس هیچی نیست

  2. منم فردا شب تولدمه

  3. ممنون بابت مقاله

  4. محمد جواد خان زاده درباری

    و اینم بگم که چرا روی مقاله عکس گوشی سامسونگ رو گذاشتین که رابط کاربریش با اندروید خام خیلی فاصله داره بهتر بود تصویر گوگل پیکسل میذاشتین

  5. والا تو مملکت ما تنها چیزی که همگام جهان داشتیم حرکت میکردیم گوشی های دستمون بود که اونم تو این وضع کساد دیگه نمیتونیم داشته باشیم

  6. من 5 ساله دارم از اندروید استفاده میکنم به نظرم از نسخه7 به بعد خوبه و این که در کل روانی ای او اس رو نداره

  7. توی این ده سال چه چیزایی عوض شده
    چقدر پیرشفت روبه جلو داشت ولی همچنان ثابت