کافه رباتیک در ژاپن

به زودی یک کافه رباتیک در ژاپن افتتاح می‌شود!

بدون شک با شنیدن نام ژاپن اولین چیزی که به ذهن بیشترمان خطور می‌کند ربات‌ها هستند که به عنوان خدمتگذاران با وفا به انسان‌ها خدمت می‌کنند. حال قرار است در آینده‌ای نزدیک یک کافه رباتیک در ژاپن افتتاح شود که پیشخدمت‌هایش ربات هستند.

مردمان سرزمین آفتاب تابان بیش از دیگر ساکنین این کره خاکی با ربات‌ها سرو کار دارند و آن‌ها را برای انجام امور مختلف در بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها،‌ مدارس و… به خدمت گرفته‌اند.

جدیدترین گام این مردم مبتکر و تلاشگر،‌ افتتاح یک کافه رباتیک در ژاپن به منظور خارج کردن افراد با ناتوانی‌های جسمانی از انزوای اجتماعی است. این کافه پیشخدمت‌هایی رباتیک دارد که توسط کاربران انسانی دارای ناتوانی جسمی، هدایت و کنترل می‌شوند.

این ربات‌های انسان‌نمای ژاپنی که اوری‌هایم-دی (OriHime-D) نام گرفته‌اند، 1.2 متر قد و 20 کیلوگرم وزن دارند. این ربات‌ها به دوربین و میکروفون مجهز بوده و تصاویر ویدیویی را به صورت زنده از طریق اینترنت روی کامپیوتر یا تبلت هدایت‌گر نمایش می‌دهند.

نمایش چگونگی عملکرد این ربات‌ها ماه آینده میلادی یعنی آگوست انجام می‌شود و ربات پیشخدمت نیز توسط نوزومی موراتا که از تحلیل عضلات ارادی رنج می‌برد، کنترل خواهد شد. سیستم کنترلی این ربات همچنین دارای قابلیت تعقیب حرکات چشم است تا بدین ترتیب افرادی که در مراحل پایانی بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا همان ALS نیز قرار دارند بتوانند ربات را کنترل کنند.

بازگشایی اولیه این کافه به مدت 12 روز و از تاریخ 26 نوامبر تا 7 دسامبر سال میلادی جاری صورت خواهد گرفت. آزمایشگاه Ory به عنوان سازنده این ربات‌ها قصد دارد تا کافه را به صورت دائمی تا قبل از مسابقات المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو بازگشایی کند.

علاوه‌بر اوری‌هایم-دی، آزمایشگاه اوری ربات‌های کوچکی نیز ساخته که برای دورکاری استفاده می‌شوند. این ربات‌های 21.5 سانتی‌متری که تنها 600 گرم وزن دارند، به نمایندگی از کارکنانی که به دلیل بیماری یا مسائل دیگر قادر به حضور نیستند، در دفاتر تقریبا 70 کمپانی ژاپنی حضور دارند.

مراقبت از سالمندان یکی دیگر از کاربری‌هایی‌ست که ربات‌ها روزانه بیش از پیش حضورشان در آن پر‌رنگ‌تر می‌شود. بسیاری از مراکز مراقبت از سالمندان اقدام به استخدام ربات‌هایی کرده‌اند تا برای حرکت به افراد کمک کنند. همچنین هنگامی که افراد سالمند تنها هستند، ربات‌ها آن‌ها را همراهی می‌کنند.

بنابر تخمین وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، صنعت خدمات رباتیک تا سال 2035 در مقایسه با امروزه رشد 25 برابری خواهد داشت به ارزش 4 میلیارد دلار در سال می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اولین کسی که ربات ساخت الجرزی دانشمند مسلمان کوردی بود که اختراعات زیادی داشت

  2. این مسخره بازیا دیگه چیه

  3. انقد دوس داریم همیچین چیزایی بینم از نزدکی ولی حیف نمیشه

  4. اینا چرا اینقدر خوشش از ربات و کامپیوتر اینا میاد بابا بخدا هیچی قهوه خونه خودمون نمیشه

  5. واقعا همین ها کم کم جرقه هایی هستن که زندگی روی زمین مثل فیلمای علمی تخیلی بشه