ارتباط مشترک شهر

شفاف‌سازی مدیرعامل ارتباط مشترک شهر در خصوص مجوزهای ایستگاه‌های مخابراتی

قنادان، مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر به سخنان عضو سابق شورای شهر واکنش نشان داد و در خصوص عملکرد این شرکت و صدور مجوزهای پرتعداد برای ایستگاه‌های مخابراتی و دکل‌ها شفاف‌سازی کرد.

محمدرضا قنادان، مدیرعامل ارتباط مشترک شهر به اظهارات عضو سابق شورای شهر واکنش نشان داد. وی در خصوص سخنان اخیر یکی از اعضای سابق شورای شهر در رابطه با نحوه عملکرد این شرکت گفت به نظر منتقدان احترام می‌گذارم و نظراتشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما از دوستانی که سال‌ها در شهرداری مسئولیت داشتند انتظار داریم مسئولانه‌تر و بر مبنای اطلاعات فنی و دقیق اظهار نظر کنند.

مجوزهای ایستگاه‌های مخابراتی چگونه صادر شده‌اند؟

قنادان در مورد تعداد بالای مجوزهای صادر شده برای ایستگاه‌های مخابراتی که اخیرا به آن پرداخته شده بیان کرد از بین حدود 2 هزار درخواست در سال جاری، پس از چند مرحله رسیدگی که بر ایستایی دکل و مقاومت سازه، بهداشت تشعشعات امواج الکترومغناطیسی، ضوابط شهرداری و نیازهای مخابراتی منطقه تمرکز دارد، تاکنون حدود هزار سایت مخابراتی و ارتباط رادیویی شرایط دریافت مجوز را داشتند که البته صدور برخی از این مجوزها بستگی به اصلاحات در سایت‌های مذکور داشته است.

ارتباط مشترک شهر

مدیرعامل ارتباط مشترک شهر در ادامه تاکید کرد صدور این مجوزها به معنای ایجاد هزار دکل مخابراتی جدید در تهران نیست. تقریبا 800 مورد از مجوزهای مذکور به سایت‌هایی مربوط می‌شود که در سال‌های گذشته بدون مجوز احداث شده بودند و اطلاعی از استاندارد بودن یا نبودن آنها در دست نبود، به همین خاطر رسیدگی به آنها برای اطمینان پیدا کردن از انطباقشان با استانداردها در دستور کار شرکت ارتباط مشترک شهر قرار گرفت. بنابراین تمامی سایت‌هایی که در گذشته احداث شده بودند و انطباق لازم با استانداردها را نداشتند باید اصلاح یا جمع‌آوری شوند.

وی افزود حدود 20 درصد از مجوزهای صادر شده در سال جاری برای سایت‌های جدید است که از این تعداد نیز 42 درصدشان به سایت‌های میکرو و سایت‌های اشتراکی مربوط می‌شود و می‌توان آنها را یک عارضه جدید شهری در این حوزه فرض نکرد. از تعداد باقی‌مانده نیز رقم قابل توجهی مربوط به دکل‌های پشت بامی و استتار شده است که همه این سایت‌ها انطباق لازم با استانداردهای اعلامی و مصوبه‌های شورا را دارند. به این ترتیب فقط 10 درصد مجوزهای صادره می‌توانند منجر به احداث یک دکل جدید بشوند که آمار قابل قبولی است.

عملکرد نامناسب شرکت ارتباط مشترک شهر در گذشته

قنادان خاطرنشان کرد متاسفانه در سال‌های اخیر شرکت ارتباط مشترک شهر رفتار مسئولانه‌ای در برابر ماموریت محوله از سوی شهرداری تهران و در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نداشته و نادیده گرفتن بسیاری از تکالیف قانونی منجر به بروز تخلفات زیادی شده بود. به همین دلیل اکنون علاوه بر پرداختن به کارهای فعلی و برنامه‌ریزی برای آینده، زمان زیادی را برای برطرف کردن نواقص قبلی و رسیدگی به تخلفات صرف می‌کنیم. وی اضافه کرد متاسفانه نه تنها تخلفات کنترل نشده بودند، بلکه یک شبکه جعل و کلاهبرداری که اقدام به صدور مجوز جعلی می‌کردند و سلامت شهروندان و مصالح شهر را به خطر می‌انداختند، شکل گرفته بود.

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر در ادامه بیان کرد:

سوال بنده از منتقدان این است که اگر به درخواست‌های اپراتورها و نیاز مخابراتی شهر رسیدگی نشود و صرفا با اغراض سیاسی و منفعت‌طلبی کار را کند یا متوقف کنیم، چه کسی پاسخگوی ریسک‌های متوجه بهداشت و سلامتی شهر و شهروندان می‌شود؟ خسارت‌های مالی و فنی تحمیل شده به کشور به دلیل ایجاد اختلال در توسعه زیرساخت مخابراتی را چه کسی جبران می‌کند؟ تقریبا تمام افرادی که در این حوزه اندک اطلاعی دارند می‌دانند که شرایط به چه نحو و چه سمتی تغییر کرده است. ما مسیرمان را کاملا قانونی و در جهت منافع شهروندان طی کرده‌ایم و به این مسیر ادامه می‌دهیم.

قنادان همچنین گفت در طلایی‌ترین سال‌ها، تهیه طرح جامع مکان‌یابی دکل های مخابراتی مسکوت مانده بود و حالا در شرایطی ما این پروژه را در دستور کار داریم که با یک شبکه ارتباطی در هم تنیده اشباع شده و در حال فعالیت با تکنولوژی‌های مختلف مواجه هستیم و پیچیدگی کار در طول زمان به صورت نمایی بالا رفته است. در حالی که این پروژه در زمان خودش که ابتدای توسعه شبکه اپراتورها بود، هم امکان‌پذیری بیشتری داشت و هم پیچیدگی آن کمتر بود.

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر در پایان اظهار کرد تعجب می‌کنم که با وجود شفافیت کامل در عملکرد این شرکت، چطور برخی دوستان از سر ناآگاهی و بر مبنای اطلاعات نادرست اعتبار خودشان را مخدوش می‌کند. ای کاش این دوستان در دوره‌ای که مسئولیت داشتند به این مسائل بیشتر توجه می‌کردند تا امروز شاهد این وضعیت نباشیم. وی همچنین به شهروندان اطمینان داد که سلامتی و آرامش آنها و مصالح شهر برای این شرکت قابل چشم‌پوشی نیست.