فناوری مینی ال ای دی

فناوری مینی ال ای دی نمایشگرهای OLED را به چالش می‌کشد

مینی ال ای دی از جدیدترین فناورهای موجود در زمینه ساخت نمایشگر است که به گفته برخی اکنون آنقدر به بلوغ رسیده که تولید انبوه اولیه آن نیز آغاز شده است. در ادامه نگاهی کوتاه به فناوری مینی ال ای دی خواهیم داشت.

فناوری مینی ال ای دی می‌آید تا جان تازه‌ای به نمایشگرهای LCD IPS ببخشد و به عنوان یک برگ برنده،‌ رقابت در صنعت نمایشگر را به مرحله جدیدی ببرد. علاوه بر نمایشگرهای LCD نوع IPS، برای نمایشگرهای ماتریکس فعال نیز می‌توان از مینی ال ای دی‌ها استفاده کرد. با این حال به دلیل هزینه پایین و سهولت در تولید، تامین نور زمینه نمایشگرهای LCD وظیفه اصلی این فناوری جدید است.

فناوری مینی ال ای دی

علاوه بر پایین بودن قابل توجه هزینه و سهولت ساخت، برتری‌هایی که نمایشگرهای مینی ال ای دی نسبت به نمایشگرهای LCD عادی دارند نیز یک سر و گردن بالاتر است. به گفته برخ منابع، روشنایی، کنتراست، گاموت (پهنه رنگی) و مصرف بهینه برق نمایشگرهای مینی ال ای دی از جمله برتری‌های چشمگیر آن‌ها نسبت به دیگر نمایشگرهای LCD است. کیفیت این نمایشگرهای جدید آنقدر بالاست که می‌تواند حتی با نمایشگرهای AMOLED نیز رقابت کند،‌ در حالی که هزینه تولید بسیار کمتری دارند. قابلیت رقابتی دیگری که نمایشگرهای مینی ای ای دی دارند،‌ ضخامت کم آن‌هاست که به اندازه نمایشگرهای AMOLED است.

فناوری مینی ال ای دی همچنین می‌تواند قابلیت HDR نمایشگرهای LCD را افزایش دهد که دلیل آن نیز استفاده از شمار بیشتری دیود نورانی برای تامین نور پس‌زمینه است. در حال حاضر یک گوشی با نمایشگر 5 اینچی به طور میانگین دارای 25 دیود LED است، درحالی که با فناوری جدید شمار دیودهای نورانی برای یک نمایشگر 5 اینچی 9 هزار تا 10 هزار عدد است! بدین ترتیب با داشتن کنترل بهتر روی تنظیم نور نقطه‌ای، می‌توان به نمایشگری با قابلیت HDR بالاتری دست یافت. با این وجود همچنان نمایشگرهای OLED به دلیل اینکه می‌توانند پیکسل‌های خود را خاموش کنند، در زمینه قابلیت HDR پیشتاز هستند.

فناوری مینی ال ای دی زمینه‌ای برای رسیدن به فناوری میکرو ال ای دی برای تامین نور پس‌زمینه است. با این حال رسیدن به آن نیز چندان آسان نیست. چنین نمایشگرهایی باید تنظیم اندیس نمود رنگ (CRI) و تعمیرپذیری‌ای در حد نمایشگرهای امروزی داشته باشند تا بتوانند در رقابت بمانند. اگر چنین مسائلی حل شوند،‌ آن گاه می‌توان به نمایشگرهای میکرو ال ای دی برای تامین نور پس‌زمینه دست یافت که به لطف آن‌ها نمایشگرهای LCD می‌توانند باکیفیت‌ترین نمایشگرهای OLED را نیز به رقابت بخوانند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. گرون به نظر میرسه

  2. LCD : backlight(CRT) + color(liquid crystal display)
    LED : backlight(leds) + color(liquid crystal display)
    OLED : backlight and color both are in one pixel
    mini LED : backlight(high resolution leds) + color(liquid crystal display)

    تلاش کردم خیلی ساده فرق این فناوری هارو توضیح بدم که هرکسی ببینه سر دربیاره از این مطلبو انواع صفحه نمایش…

  3. خیلیم باید گرون باشخ

    • دقت کنی توی متن میگه هزینه ساختش خیلی پایین تره!
      از طرفی بازم فقط به چالش کشیده،بهتر نیست!پس چه توجیه درستی برای گرون بودنش داری؟!

  4. هنوز یه چیزو کامل ثبت نکردن یه چیز بهتر میاد توی بازار

  5. به چه دردی میخوره حالا؟ خیلی فرق میکنه مگ؟

    • از دید خیلی ها خیلی فرق میکنه

    • خواهشا قبل نظر دادن بخونین!
      ببینین ال ای دی در اصل ال سی دیه ارتقا یافته هست که برای تامین نور پس زمینه اش از دیدو های نوری یا همون ال ای دی استفاده میکنن؛خوب؟
      از طرفی اولد دیگه نیاز ی به نور پس زمینه نداره!خود پیکسل هاش در اصل علاوه بر رنگ،تامین کننده نور هم هستن!
      حالا این فناوری میاد چیکار میکنه؟!تعداد دیودهای نور پس زمینه در تلویزیون های ال ای دی رو به طرز خفنی بالا میبره!انگار که اولد شده اما بازم عمرا مث اولد کنتراست نداره!فقط دقت رنگش در حد اولد میره بالا!
      یعنی تعداد دیودهاشو در حد تعداد پیکسل هاش بالا میبره،مث اولد اما بازم محتاج نور پس زمینه هست…
      سعی کردم خیلی کوتاه توضیح بدم.

  6. ولی بازم به پا رقابت با اولد نمیرسه

  7. خیلی متوجه نشدم ولی به نظر چیز خوبی میاد

  8. همچینم ک نوشته فکر نمیکنم چالش برانگیز باشه