اعزام فضانوردان به ماه و مریخ

برنامه جسورانه ناسا برای اعزام فضانوردان به ماه و مریخ

ناسا به طور رسمی برنامه سه مرحله‌ای خود برای اعزام فضانوردان به ماه و مریخ را تشریح کرد. به این ترتیب بشر بار دیگر روی کره ماه قدم خواهد گذاشت، اما ظاهرا این‌بار قصد بازگشت زودهنگام از آن را ندارد.

بر اساس برنامه ملی اکتشافات فضایی ناسا که جزئیات آن روز چهارشنبه گذشته اعلام شد، عملیات اعزام فضانوردان به ماه و قدم نهادن در آن تا کمتر از 10 سال دیگر و سفر به مریخ تا 20 سال آینده اجرایی خواهد شد. این برنامه در راستای اجرای فرمانی که دونالد ترامپ، دسامبر 2017 درباره سیاست فضایی بلندپروازانه ایالات متحده به امضا رسانده بود، طرح‌ریزی شده است.

اعزام فضانوردان به ماه و مریخ

این برنامه جسورانه شامل اعزام فضانوردان به ماه و فرود مجدد بشر روی سطح آن، اقامت بلند مدت فضانوردان در کره ماه و پیرامون آن، تحکیم جایگاه ایالات متحده در عرصه فضا، تقویت شرکت‌های فضایی خصوصی و البته دستیابی به راه و روش فرود آوردن فضانوردان امریکایی روی سطح مریخ می‌شود.

ناسا اعزام فضانوردان به ماه در دهه 2020 و سفر به مریخ در دهه 2030 را هدف گرفته است

هنوز اما ناگفته‌ها و ناشناخته‌های بسیاری برای تحقق تمامی این اهداف وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، چگونگی مصون نگه داشتن فضانوردان از خطرات پرشمار نهفته در فضا است؛ موضوعی که در زمانبندی اجرای عملیات اعزام به مدار پایینی زمین، سپس محیط پیرامون ماه و در نهایت نخستین فرود بشر روی سیاره مریخ، تاثیرگذار خواهد بود.

البته مهندسان ناسا قصد اجرای پله به پله‌ی این ماموریت‌ها را دارند و امیدوارند با تجارب جدیدی که در این مسیر کسب می‌کنند، قادر به تحقق اهداف پیش‌بینی شده باشند. به همین دلیل است که تمامی تاریخ‌های ذکر شده در گزارش تازه‌ ناسا (از جمله اشاره به دهه 2030 به عنوان موعد اعزام بشر به مریخ) حالتی شناور دارند و می‌توانند در صورت مواجهه ناسا با یک یا دو مانع در حین اجرای عملیات، دستخوش تغییر شوند.

به عنوان مثال ناسا در نظر دارد ابتدا منتظر نتایج ماموریت مارس 2020 (که به وسیله یک کاوشگر رباتیک با جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ و آنالیز آن‌ها انجام می‌شود) بماند و سپس با آگاهی کامل، برای اجرای یک ماموریت انسان محور در سیاره سرخ درخواست بودجه بدهد.

اعزام فضانوردان به ماه و مریخ

با این حال حتی پیش از اینکه فکر قدم نهادن فضانوردان در مریخ به فکر دانشمندان خطور کند، پرسش‌هایی بنیادی برای پاسخگویی وجود دارد که خوشبختانه برخی از برنامه‌های در دست اقدام، در این زمینه کارگشا خواهند بود. از جمله اینکه ناسا در حال آماده‌سازی شرایط برای فرستادن 13 ماهواره مکعبی به مدار پایینی زمین تا سال 2020 است و این عملیات پرتاب، می‌تواند چیزهای زیادی را درباره نحوه بارگیری مناسب برای یک سفر فضایی به دانشمندان بیاموزد؛ خواه مقصد ماه باشد، مریخ باشد یا حتی فراتر از این‌ها!

پس از قرار گرفتن این ماهواره‌ها در مدار، ناسا ماموریت بعدی یعنی اعزام فضانوردان به مدار ماه را در دستور کار دارد که امید می‌رود در سال 2022 اجرایی شود. البته این وقفه‌ها در برنامه پیشنهادی ناسا به هیچ وجه اتفاقی نیستند و همان‌طور که گفته شد، برای رسیدن به درک بهتری از فضا و سفرهای بین سیاره‌ای در نظر گرفته شده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی عطش دانشمندان ناسا برای یادگیری هر چه بیشتر است.

چنانچه ناسا به زمانبندی ارائه شده پایبند باشد و برنامه‌های پیش رو را با موفقیت به اجرا برساند، زمینه برای اکتشافات فضایی پردامنه‌تر در آینده‌ای نزدیک فراهم خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. تازه به دوران رسیده ها حال کنند ما که دیگر برامان فرقی ندارد

  2. ازاون فیلم های بسیار عجیبی که ساختند خوب معلومه که خواهند رفت

  3. دیگه برام مهم نیست…

  4. ماه رو که قبلا رفتن

  5. جسورانه اون فا نوردای بدبختن که باقی عمرشونو باید اون بالا باشن

  6. یه سریال ساختن من فک میکردم واقعا رفتن به مریخ

  7. بالاخره میخاد به مریخ ادم بفرسته؟؟