اتوماسیون اداری

چالش‌های نرم افزارهای اتوماسیون اداری و نقشه راه بازمهندسی

در طول سال‌های متمادی نرم افزارهای اتوماسیون اداری همواره در حال تغییر بوده‌اند؛ چرا که مفاهیم حوزه اتوماسیون اداری متناسب با نیازهای سازمان‌های بهره‌بردار دستخوش تغییر و تحول شده‌اند.

بیشتر تغییرات نرم افزارهای اتوماسیون اداری را قابلیت‌های مورد نیاز سازمان‌های مشتری تشکیل داده‌اند. همزمان با تغییرات، باگ‌های نرم افزاری رفع و تغییرات رفتاری کوچک و بزرگ مشتری در نرم افزارها اعمال شده‌‌اند. این تغییرات تا آنجا بوده که برخی قابلیت‌ها به صورت وب سرویس در اختیار سایر نرم افزارهای سازمان‌های مشتری قرار گرفته‌اند.

در این مقاله تلاش می‌کنیم تا با نگاهی دقیق‌تر و ارائه تجربه عملی، دلایل بازمهندسی نرم افزارهای اتوماسیون اداری را بررسی کنیم.

با گسترش استفاده از نرم افزارهای اتوماسیون اداری در شرکت‌های بزرگ، ساختارهای دولتی و ملی تلاش‌های بسیاری برای افزایش کارایی این ابزار و استفاده همزمان آنها توسط کاربران صورت گرفته است؛ مثلا برخی از اصلی‌ترین قابلیت‌های این محصولات نرم افزاری در شرکت چارگون بر روی پلتفرم موبایل ارائه شده است. اهمیت نرم افزارهای اتوماسیون اداری و ضریب نفوذ آنها در سازمان‌های مشتری موجب شد تا به عنوان نخستین محصول برای بازمهندسی در پلتفرم دیدگاه 5 انتخاب شوند. با اجرای این عملیات و ایجاد رفتارهای متفاوت بر روی ماژول‌های مختلف، برخی از سیستم‌های اتوماسیون اداری دیدگاه برای استقرار در هر نوع سازمانی آماده شد‌اند و سایر نرم افزارها نیز به تدریج در دستور کار بارمهندسی قرار گرفته‌اند.

دیدگاه 5 و چالش‌های ما

انجام این تغییرات و عملیات گوناگون بر روی نرم افزارها که در طول این سال‌ها رخ داده‌اند، چالش‌های بسیاری را برای آنها به همراه دارند که آنها را می‌توان در چند سطح مجزا معرفی کرد:

  • کدهای منبع

مواجه نرم افزار با انبوهی از خطوط کد که بسیار پیچیده شده، توسعه پذیری را کند و نگهداشت آن را بسیار پر هزینه کرده، یک چالش جدی است. پخش شدن قواعد و رفتارهای نرم افزار در لایه‌های مختلف، به وجود آمدن متدهایی با کارهای تقریبا یکسان که به علت نیاز به پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف در واقع موازی کاری انجام می‌دهند عوامل پدید آورنده این چالش‌اند.

  • چسبندگی کدها

چسبندگی کدهای هر بخش به سایر بخش‌ها به علت معماری قدیمی و طولانی شدن زیاد متدها به دلیل پشتیبانی از رفتارهای مختلف سازمان‌های مشتری. این دو موضوع از جمله چالش‌هایی هستند که همواره باعث می‌شوند که تغییر در هر قابلیت، پیچیدگی‌ها را افزایش دهد. از طرف دیگر نیاز است تا هر تغییر کوچکی در مجموعه‌ای از کدها به جای یک قسمت از کد تغییر ایجاد کند. این مشکلات و چالش‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند و می‌توان گفت همیشه وجود دارند.

در سطح پلتفرم‌های پشتیبانی چالش‌ها بیشتر تکنولوژیک هستند. پلتفرم‌های مختلف در قابلیت‌هایی که به تیم تولید می‌دهند و تکنولوژی‌های مورد استفاده از یکدیگر متمایزند. دنیای وب سرویس‌ها بسیار با دنیای وب‌فرم‌ها متفاوت است و باعث می‌شود که تیم‌های تولید در ارائه راه حل‌های مسائل دچار محدودیت شوند.

یک مشکل نرم افزاری برای همه این پلتفرم‌ها یک شکل است؛ اما نمی‌توان یک راه حل را برای این مشکل در همه این پلتفرم‌ها ارائه داد؛ بنابراین در زمان حل مسائل حتما باید یک راه حل در ازای هر پلتفرم ایجاد شود. این امر باعث پیچیدگی بیشتر، توسعه‌پذیری کمتر و افزایش هزینه نگهداشت می‌شود.

چالش دیگر این است که بعضی از رفتارها در برخی سازمان‌های مشتری منسوخ شده و در برخی دیگر همچنان در حال استفاده است. مجموعه زیادی از پیچیدگی‌ها به دلیل متفاوت بودن رفتارهای مشتریان در طول زمان به نرم‌افزار اضافه می‌شوند که توسعه‌پذیری آن‌ها را کاهش می‌دهند.

پروژه زاگرس و بازتعریف نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری

چالش‌های ذکر شده برای تمامی نرم افزارها بعد از گذشت 15سال اجتناب‌ناپذیر است. نرم افزارهای حوزه اتوماسیون اداری دیدگاه نیز از این مساله مستثنی نیستند. تنها راه برون رفت از این چالش‌ها بازمهندسی نرم‌افزارهای اتوماسیون اداری برای برطرف کردن تمامی پیچیدگی‌های بوجود آمده، پشتیبانی از رفتارهای جدید و بازتعریف مفاهیم سازمانی است؛ به طوری که نرم افزار مجدد احیا شود و با آینده‌نگری نسبت به رفتارهای آتی، دوباره به چرخه توسعه‌پذیری و نگهداری باز گردد.

وجود همه این چالش‌ها و آگاهی نسبت به آنها موجب شد تا از سال گذشته پروژه‌ای در راهکار اتوماسیون اداری دیدگاه برای بازمهندسی نرم افزارها آغاز شود که هدف کلی آن در کنار رفع مشکلات فعلی نرم افزارهای اتوماسیون اداری، نگاه به آینده و استفاده از تکنولوژی‌های آینده است.

نگاه متفاوت به تحولات آینده، بهره‌مندی از تکنولوژی‌های برتر و معماری جدیدی که پروژه زاگرس طرح‌ریزی شده است، زمینه بازتعریف مفاهیم نرم افزاری و رفتار موجودیت‌های آنها را در چارگون فراهم کرده است.

نویسنده: مهدی اکار، کارشناس ارشد زیرساخت چارگون

پایان رپورتاژ آگهی /.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من نفهمیدم چی شد دقیقا