فیس بوک پورتال

دستگاه چت ویدیویی فیس بوک پورتال معرفی شد

فیس بوک پورتال (Portal) نام دستگاه جدیدی است که این شرکت ویژه انجام مکالمه‌های ویدیویی تولید کرده است. در واقع فیس بوک پورتال، یک دستگاه مخصوص چت ویدیویی بسیار مدرن تلقی می‌شود.

فیس بوک به وسیله دستگاه چت ویدیویی پورتال، شانس خود برای حضور در دنیای سخت افزار را نیز امتحان کرد. از مدت‌ها قبل شایعاتی پیرامون فیس بوک پورتال به عنوان یک گجت ویژه برقراری تماس‌های ویدیویی می‌شنیدیم، تا این که شرکت مالک بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا، رسما آن را رونمایی کرد.

مدل‌های فیس بوک پورتال

دستگاه چت ویدیویی پورتال در دو مدل Portal و +Portal عرضه شده است. این یک صفحه نمایش هوشمند تلقی شده و تمرکز اصلی آن، فراهم کردن قابلیت برقراری تماس‌های تصویری باکیفیتی متفاوت است، به طوری که وعده داده شده تجربه‌ای متفاوت از ویدیو چت به کاربران ارائه خواهد کرد.

اندازه نمایشگر فیس بوک پورتال و پورتال پلاس به ترتیب برابر 10 اینچ و 15 اینچ بوده و دارای رزولوشن 1280 در 800 پیکسل و 1920 در 1080 پیکسل است. قابل چرخش بودن نمایشگر مدل پلاس، یکی از مزایای آن‌ محسوب می‌شود. فیس بوک مدعی است با استفاده از دستگاه تخصصی چت ویدیویی آن، این دسته از مکالمات از حالت کنونی و شبیه به تماس‌های از راه دور همیشگی خارج شده و حس قرارگیری در یک اتاق را برای دو طرف مکالمه فراهم می‌کند. البته به لطف اندازه‌های بزرگ نمایشگر دو مدل فیس بوک پورتال می‌توان از آن‌ها برای گفتگوهای ویدیویی خانوادگی استفاده کرد!

فیس بوک پورتال

برای برقراری ویدیو چت با استفاده از پورتال، فرد دریافت‌کننده تماس می‌بایست دارای یک دستگاه فیس بوک پورتال یا کاربر فیس بوک مسنجر باشد. از آنجایی که این یک صفحه نمایش هوشمند محسوب می‌شود، می‌توان از آن برای پخش موسیقی از طریق سرویس‌های اسپاتیفای و پاندورا استفاده کرد. پخش ویدیو از طریق فیس بوک واچ نیز میسر است. فیس بوک پورتال به دستیار مجازی هوشمند آمازون الکسا مجهز شده است. با وجود قابلیت اتصال این وسیله به اینترنت، نمی‌توان از آن برای گشت و گذار در شبکه اجتماعی فیس بوک استفاده کرد.

ویژگی منحصربه‌فرد دوربین فیس بوک پورتال

دوربین زاویه باز فیس بوک پورتال قادر به تشخیص بدن کاربر بوده و به همین دلیل می‌تواند وی را حین جابه‌جا شدن درون اتاق ردیابی کند. به این ترتیب تماس‌هایی ویدیویی پویاتر و شبیه‌تر به مکالمه‌های واقعی شده و دیگر اجباری به میخ‌کوب شدن در یکجا و نگه داشتن گوشی در دست درست رو به روی صورت، نخواهد بود. از طرفی دیگر، زاویه باز بودن دوربین سبب می‌شود چندین نفر به راحتی درون قاب تصور جای بگیرند، به همین دلیل مکالمه‌های ویدیویی تک به تک متداول وارد فاز جدیدی شده و برقراری تماس‌های تصویری خانوادگی و چند نفره به سادگی میسر می‌شود.

فیس بوک پورتال

دستگاه در صورت تشخیص وجود چندین نفر درون اتاق، با استفاده از دوربین زاویه باز خود تلاش می‌کند تا جای ممکن، همگی را درون قاب تصویر جای بدهد. اگر تنها یک فرد در منطقه حضور داشته باشد، دوربین بر روی وی زوم و فوکوس کرده و تصویرش را در مرکز قاب قرار می‌دهد. به این ترتیب نیازی نیست در عیج جابه‌جا شدن حین مکالمه، دستگاه را به این طرف و آن طرف چرخاند.

به خاطر رسوایی فیس بوک در زمینه عدم محافظت از حریم خصوصی کاربران و فروش اطلاعات آن‌ها به صورت مستقیم به شرکت‌های تبلیغات، برخی کاربران از خرید فیس بوک پورتال واهمه دارند، چرا که با تهیه کردن و قرار دادن آن در منزل، گجتی دارای دوربین و میکروفون را در وسط منزل خود قرار داده‌اند! به همین دلیل شرکت سازنده به منظور اعتمادسازی، قابلیت غیر فعال کردن کامل دوربین و میکروفون را تنها به وسیله یک دکمه فراهم کرده است. هر دو مدل به صورت پیش‌فرض به یک پوشش مخصوص دوربین مجهز شده‌اند، به همین دلیل کاربران کاملا بی‌اعتماد به فیس بوک می‌توانند در زمان‌های عدم استفاده از دستگاه، دوربین آن را بپوشانند.

به نظر می‌رسد هدف از تولید فیس بوک پورتال واقعا جمع‌آوری داده‌های شخصی بیشتر از کاربران برای قرار دادن در دسترس شرکت‌های تبلیغاتی نیست، چرا که همه تماس‌ها به صورت رمزنگاری شده برقرار شده و تکنولوژی هوش مصنوعی قدرت‌بخش دوربین، به جای اجرا بر روی سرورهای شرکت، به صورت محلی اجرا می‌شود. فیس بوک مدل پایه و پلاس دستگاه مخصوص چت ویدیویی خود را به ترتیب با قیمت 199 دلار و 349 دلار از ماه دیگر روانه بازار خواهد کرد. کاربران با خرید دو دستگاه به صورت همزمان، 100 دلار تخفیف دریافت خواهند کرد.