فعالیت مغزی انسان پس از تشخیص مرگ کامل

تداوم فعالیت مغزی انسان پس از تشخیص مرگ کامل

تداوم فعالیت مغزی انسان پس از اعلام مرگ کامل یک بیمار منجر به سردرگمی پزشکان شد. پدیده ای که آنها نمی توانستند برای آن دلیل علمی عنوان کنند.
تداوم فعالیت مغزی انسان در بیماری در یکی از مراکز درمانی کشور کانادا، پزشکان را مبهوت خود ساخت. پس از آنکه علائم حیاتی به طور کامل در این بیمار از بین رفت، پزشکان تجهیزات پزشکی را از وی جداکردند، اما در کمال ناباوری متوجه شدند که ده دقیقه پس از تشخیص مرگ، مغز بیمار همچنان فعال بوده است.

در واقع مرگ بیمار از لحاظ پزشکی تایید شده بود، اما چرا مغز وی همچنان زنده بود و آیا امواج ساطع شده از مغز بیمار به معنای زنده بودن وی بود؟ تمامی نشانه های مرگ در بیمار یاد شده بروز کرده بود، از جمله مردمک چشم غیر فعال و فقدان ضربان، اما با این وجود بیمار یاد شده به مدت 10 دقیقه امواج دلتا را از طریق مغز خود به بیرون ارسال می کرد.

این امواج همان موج هایی هستند که مغز انسان در زمان خواب کامل و عمیق از خود ساطع می کند. پزشکان کانادایی همچنین دریافتند که مرگ برای هر بیمار یک تجربه متفاوت خواهد بود و شباهت های کمی بین تجربه مرگ در هر یک از آنها وجود دارد. در واقع بیماران قبل از مرگ و در زمان مرگ تجارب متفاوتی دارند.
پزشکان کانادایی هیچ دلیل علمی برای توجیه تداوم فعالیت مغزی انسان نداشتند. آنها نمی توانستند تدوام ۱۰ دقیقه ای فعالیت مغز را توجیه کنند، آن هم در حالی که قلب کاملا از کار افتاده بود. بر همین اساس این امر را به اشتباهات رخ داده نسبت دادند.

این در حالی بود که هیچ یک از تجهیزات پزشکی دچار نقص فنی نبوده و همه بدرستی کار می کردند و اشتباهی رخ نداده بود. در تصویر زیر اسکن مغزی مربوط به چهار بیمار کانادایی در زمان مرگ را مشاهده می کنیم، یعنی زمانی که قلب به طور کامل توقف کرده است.

تداوم فعالیت مغزی انسان پس از مرگ

تداوم فعالیت مغزی انسان

در تصویر اسکن فوق این رنگ زرد است که برای ما اهمیت دارد که نشان دهنده فعالیت مغزی است. فعالیت مغزی در سه بیمار از چهار بیمار یاد شده قبل از توقف کامل قلب از بین می رود. اما به دلایلی بیمار چهارم نشانه هایی از ساطع شدن امواج دلتا به مدت ۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه را نشان می دهد یعنی ۱۰ دقیقه پس از توقف کامل فعالیت قلب، مغز همچنان امواج دلتا را از خود ارسال می کند.

پژوهشگران کانادایی همچنین قصد داشتند تا در جریان آزمایشات خود دریابند که آیا پدیده ای به نام امواج مرگ در بیماران در حال احتضار رخ می دهد یا خیر. این بدان دلیل بود که در سال ۲۰۱۱ تیمی از محققان، فعالیت های مغزی را در موش در حال مرگ مشاهده کردند. در واقع یک دقیقه پس از آنکه سر موش را از بدن جدا کرده بودند امواج موسوم به امواج مرگ از مغز او ساطع می شد.

در واقع پس از قطع سر موش، به مدت یک دقیقه امواج مغزی یاد شده از مغز موش ساطع شد که آخرین فعالیت موجود زنده در مرز بین مرگ و زندگی بود. اما تیم محققان کانادایی چنین پدیده ای را در خصوص انسان در حال مرگ مشاهده نکردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. من که باورم نمیشه

  2. چی بگم ؟ آدم همین جور میمونه !

  3. پس همونه میگن توهم میسازه