قیمت تلفن همراه

دلیل افزایش قیمت تلفن همراه در بازار ایران از زبان معاون وزیر ارتباطات

قیمت تلفن همراه در هفته‌های گذشته با افزایش 30 درصدی مواجه بود. معاون وزیر ارتباطات در مورد دلیل افزایش قیمت تلفن همراه و همچنین درباره موضوع‌های دیگر توضیح داده است.

فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با قیمت تلفن همراه و تعرفه‌های آن عنوان کرد که اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در حوزه اینترنت همراه و صدا با افزایش قیمت رو به رو بودند، ولی اپراتور رایتل افزایش قیمتی را انجام نداد که با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که دو اپراتور ایرانسل و همراه اول در چارچوب مصوبه‌های کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به افزایش تعرفه پرداختند. در ارتباط با این موضوع در هفته‌های آینده گزارش کاملی را ارائه می‌کنیم.

فلاح جوشقانی در ادامه عنوان کرد که یکی از دلایل افزایش قیمت تعرفه اپراتورها نشات گرفته از بالا بودن هزینه‌ است و این اپراتورها در در چارچوب مصوبات و مقررات حداکثر در حدود 10 درصد قادر به افزایش تعرفه‌ها هستند.

قیمت تلفن همراه

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها بر روی خرید تجهیزات ارتباطات رادیویی اثر می‌گذارند عنوان کرد بسته‌های حمایتی خوبی برای مقابله با این موارد در وزارت ارتباطات برنامه ریزی شد و همکاران ما با مراجع ذی‌ربط در ارتباط‌ند تا این بسته‌های حمایتی تامین شود.

فلاح جوشقانی در ادامه بیان کرد که در این حوزه ممکن است تحریم‌ها اثرگذار باشد، اما با وجود اقدامات اخیر در حوزه توسعه به خصوص در بخش تلفن همراه مشکلی نخواهیم داشت. هرچند ممکن است در حوزه پشتیبانی از این تجهیزات با توجه به شرایط پیش رو با مشکلاتی مواجه شویم، اما تلاش ما استفاده از توان داخلی است.

وی در ادامه عنوان کرد شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه تلکام 2018 در حوزه‌های فنی مهندسی، نرم‌ افزاری و تولید تجهیزات سخت‌ افزاری حضور درخشانی داشتند، اما این موضوع بیانگر این نیست که شبکه‌های تلفن همراه در مرحله‌های تکنولوژی (hi-tech) قرار دارند بلکه این شبکه‌ها بر روی لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند و ما در تلاشیم تا تحریم‌ها در این حوزه تاثیری نگذارد.

ایران تلکام 2018

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه گفت با آغاز کار دولت در سال گذشته 50 درصد شهرها تحت پوشش نسل سه و چهار تلفن همراه قرار گرفتند و در اواخر سال گذشته این پوشش را به 100 درصد رسانده‌ایم. همچنین تمرکز وزارت ارتباطات بر روی دو حوزه است، یکی پوشش روستایی که همکاران مجری طرح uso برنامه مدونی دارند و دومی در زمینه جاده‌ها است که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دنبال خواهد شد و قصد داریم به استان‌های مختلف از جمله چهارمحال و بختیاری برویم تا سطح پوشش‌ها را افزایش دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد به دلیل مشکلات زیاد و سرمایه‌گذاری بالا در حوزه تکمیل توسعه ارتباطات ثابت، این حوزه مشکلاتش نسبت به حوزه تلفن همراه کمی بیشتر است و ما پوشش مناسبی را نتوانسته‌ایم ایجاد کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد بر اساس اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه باید برای 80 درصد از خانوارها دسترسی 20 مگابیت بر ثانیه فراهم شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شاید تا پایان برنامه ششم توسعه، به سرمایه‌گذاری 10 هزار میلیارد تومانی نیاز باشد که برای تامین سرمایه‌گذاری به ویژه اینکه این حوزه را بخش خصوصی پوشش می‌دهد، کمی شرایط سخت‌تر است اما در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی در ادامه بیان کرد 42 تا 43 هزار روستا از 63 هزار روستای موجود در کشور دارای پوشش ارتباطات مخابراتی مانند تلفن همراه هستند و در تلاشیم تا با هماهنگی‌های انجام شده سایر روستاها را نیز پوشش دهیم. همچنین یکی از اهداف وزارت ارتباطات برقراری سرویس‌های ثابت، همراه و اینترنت در روستا‌های بالای 20 خانوار است.

قیمت تلفن همراه

دلایل افزایش قیمت تلفن همراه

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد که بازار گوشی موبایل به طور کامل به ارز وابسته است و با توجه به آمار مصرفی سال گذشته، نیاز ماهانه کشور دو میلیون دستگاه گوشی موبایل است که این آمار در یک سال کامل به عدد 24 میلیون می‌رسد و نتیجه آن قیمت 2 تا 3 میلیارد دلاری است. در واقع دلیل اصلی مشکلات بازار گوشی به افزایش قیمت ارز مربوط می‌شود، چرا که در سال گذشته گوشی 200 دلاری با قیمتی در حدود 600 تا 700 هزار تومان عرضه می‌شد ولی در شرایط حاضر قیمت آن سه برابر شده است.

قیمت تلفن همراه

افزایش 30 درصدی قیمت تلفن همراه

فلاح جوشقانی در ادامه بیان کرد وزارت ارتباطات لیستی را اعلام کرد که در آن آمار گوشی‌هایی که با ارز دولتی وارد شدند و با نرخ آزاد به فروش رفتند، اعلام شد که در حال بررسی این مورد هستیم. همچنین متاسفانه گوشی موبایل به دلیل اینکه یک کالای اساسی و مورد نیاز شناخته نمی‌شود و در اولویت سوم قرار داد، در بازار به خوبی عرضه نمی‌شود و این در شرایطی است که در کشور 67 میلیون مشترک باند پهن تلفن وجود دارد که به گوشی های هوشمند با محدوده قیمتی 200 تا 300 دلار نیاز دارند. همچنین نوسانات نرخ ارز و کاهش عرضه تلفن همراه موجب افزایش قیمت 30 درصدی این کالا شده است.

وی در ادامه عنوان کرد با متوقف شدن فعالیت شرکت‌های وارد کننده تلفن همراه و همچنین نبود ارز مورد نیاز، با افزایش قیمت گوشی موبایل مواجه شدیم و امیدواریم با تهیه ارز بازار به شرایط ثابت برسد. لازم به ذکر است که وزارت ارتباطات، مسئولیت تامین و تنظیم بازار گوشی موبایل را بر عهده ندارد و این مورد جزو وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ما به دلیل اجرای طرح رجیستری درگیر این موضوع شده ایم.

صفر شدن قاچاق با طرح ریجستری

فلاح جوشقانی در پایان خاطرنشان کرد ادعا داریم قاچاق گوشی تلفن همراه را به صفر رسانده‌ایم و این ادعا را اثبات خواهیم کرد، اما متاسفانه در پایان اجرای طرح رجیستری با مشکلات بازار رو به رو شدیم و کمبودهایی که در بازار وجود دارد ارتباطی به این طرح ندارد و رجیستری هزینه‌های قانونی را به قیمت تلفن همراه افزوده است.

وی در مورد احتمال فیلتر شدن اینستاگرام سخن گفت و عنوان کرد در این زمینه اطلاعاتی ندارم و بدون شک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه سیاست‌گذار و تصمیم‌گیرنده نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. ایشونو میبینم یاد …
    یاد چیز خوبی نمیفتم!فقط دوست داره سروصدا کنه و بلند داد بزنه من هیچ کاری نمیتونم بخورم

  2. فقط که قیمت گوشی بالا نرفته

  3. خب ما هم قیمت دلارو میدونستیم
    ایشون اصرار داشتن که ارزون میشه

  4. دوس دارم بگیرم خفهش کنممم

  5. ما هم این دلایلو میدونستیم
    ولی این اقا میگفت ارزون میشه

  6. اینستا هم فیلتر میکنه حالا ببین

  7. خب دیگه گوشی هم نمیشه گرفت ….