کایرین ۹۸۰

گوشی هواوی میت ۲۰ با چیپست کایرین ۹۸۰ قدرتمندتر از رقبا عمل می‌کند

گوشی هواوی میت 20 (Huawei Mate 20) که در روز 24 مهر 97 در لندن معرفی می‌شود، با برخورداری از چیپست جدید کایرین ۹۸۰ (Kirin 980)، یک سر و گردن بالاتر از تمام رقبای خود عمل خواهد کرد.

چیپست Kirin 980 هواوی، عملکرد بی‌نظیر و بهره‌وری فوق‌العاده توان مصرفی را به نحوی ارائه می‌دهد که نزدیک‌ترین رقبا را در بازار دستگاه‌های اندرویدی، پشت سر خواهد گذاشت.باید پذیرفت از روزی که یک کامپیوتر شخصی را در جیبمان بگذاریم دور نیستیم و به بیان دیگر، چنین فرصتی پیش روی ما قرار دارد. امروزه، گوشی‌های همراه، ایمیل‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهند و از آنها برای تعامل با تماس‌های صوتی، ویدیوها و مستندات استفاده می‌کنیم. این دستگاه‌های الکترونیکی حتی تماس‌های کنفرانسی را در دستان شما قرار می‌دهند. مغزی که مدیریت تمامی این قابلیت‌ها و گزینه‌های بیشتر را در گوشی‌های همراه فراهم می‌سازد، چیپست است. هرچه چیپست استفاده شده، قدرتمندتر باشد، عملکرد گوشی نیز بهتر خواهد بود. آنچه که امروزه شرکت‌های تولیدکننده گوشی های هوشمند به آن نیاز دارند چیپست مناسبی است که از آن در پرچمدار بعدیشان که بزرگ‌تر و بهتر از قبلی و البته محصولات رقبا است، استفاده کنند.

در نتیجه این امر، نبرد به پشت صحنه و حوزه چیپست‌هایی که از آن‌ها در گوشی‌های همراه استفاده می‌شود کشیده خواهد شد. اگرچه کوالکام از مدت‌ها قبل، پیشتاز در حوزه طراحی چیپست‌ها بوده، اما حالا هواوی گام در مسیر طراحی چیپست‌های خود گذاشته تا این تضمین حاصل شود که فناوری انقلابی را در گوشی‌های همراه خود به مرحله بهره‌برداری می‌رساند. سری Kirin چیپست‌های این شرکت، با توجه به این که اولین نمونه‌های مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی ادغام شده در دستگاه‌های الکترونیکی هستند، شرایط بازی را تغییر داده‌اند. این در حالی است که این تراشه‌ها به واحد پردازش عصبی (NPU) مجهز شده‌اند که استفاده از هوش مصنوعی ادغام شده در دستگاه و بر پایه سرویس‌های ابری را در کنار هم و به طور شانه به شانه فراهم می‌کند.

کایرین ۹۸۰

اگرچه رقابت‌ها خیلی سریع درخواست‌های بازار را دنبال کردند، اما هواوی همچنان مزیتی در اختیار دارد که اولین در نوع خود بوده و حالا با بهره‌برداری از کایرین 980، در نسل دوم واحد پردازش عصبی و هوش مصنوعی ادغام شده در دستگاه‌ها قرار گرفته و قرار است در سری گوشی هواوی میت ۲۰ (Huawei Mate 20) که به زودی به طور رسمی در لندن رونمایی خواهد شد، به کار بسته ‌شود. هواوی همواره فرهنگ نوآوری را پرورش داده و حالا به برندی پیشتاز در حوزه هوشمندی موبایل‌ها تبدیل شده است.

کایرین ۹۸۰ ؛ اولین چیپست 7 نانومتری جهان

کایرین ۹۸۰ به عنوان جدیدترین چیپست هواوی، دنیا را با اولین پردازنده 7 نانومتری جهان که تعداد ترانزیستورهای آن 1.6 برابر نسل قبلی فناوری ساخت 10 نانومتری استفاده شده در اسنپدراگون 845 کوالکام بوده، آشنا کرده است. ترکیب 6.9 میلیارد ترانزیستوری این محصول در چیپی به اندازه 1 سانتی‌متر مربع تجمیع شده که در نهایت، به معنای دست‌یابی به توان پردازشی و بهره‌وری بیشتر است. این قابلیت‌ها، پس از این توسط اپل در چیپست A12 Bionic که در پرچمدار این شرکت به کار بسته شده، دو هفته پس از پرده‌برداری هواوی از Kirin 980 رونمایی شد.

کایرین ۹۸۰

کایرین ۹۸۰ که قرار است در پرچمدار در دست رونمایی هواوی یعنی گوشی هواوی میت ۲۰ به کار بسته شود، بهبود عملکرد تا 37 درصد و بهره‌وری بهینه‌‌تر در مصرف توان به مقدار 32 درصد را به همراه خواهد داشت. این ترکیب در مقایسه با اسنپدراگون 845 باعث خواهد شد سری هواوی میت 20 به قدرتمندترین گوشی اندرویدی جهان مبدل شود. علاوه بر این در حوزه گیمینگ نیز Kirin 980 عملکردی تا 22 درصد بهتر را به همراه داشته و این در حالی است که کاهش مصرف توان تا 32 درصد به ارمغان آمده تا تجربه گیمینگ بهتر و طولانی‌تری را شاهد باشیم.

کایرین ۹۸۰ با تمرکز روی پردازش شتاب‌داده شده بر پایه استفاده از هوش مصنوعی، از واحد پردازش عصبی دوگانه‌ای بهره‌مند شده است که تشخیص تصویر با استفاده از هوش مصنوعی را با نرخ 4500 تصویر در هر دقیقه ممکن می‌سازد؛ مقداری دو برابر سرعت اسنپدراگون 845، امری که تشخیص صحنه سریع‌تر را همزمان با عکس‌برداری یا ضبط ویدیو ممکن می‌سازد.

از جمله دیگر اولین‌های کایرین ۹۸۰ می‌توان به هسته‌های ARM Cortex A76 اشاره کرد که گفته می‌شود عملکردی در سطح لپ تاپ‌ها ارائه می دهند. علاوه بر این، باید از پردازشگر گرافیکی Mali G76 هم یاد کنیم.

کایرین ۹۸۰

در حالی که Kirin 980 از چهار هسته Cortex A76 و چهار هسته Cortex A55 بهره‌مند شده است، اما هواوی این ترکیب را با جداسازی چهار هسته Cortex A76 به ترکیب‌های دو هسته‌ای با فرکانس 2.6 گیگاهرتز و 1.92 گیگاهرتز، در بهینه‌ترین حالت ممکن قرار داده است. هر یک از این ترکیب‌ها، سطح ولتاژی مخصوص به خود دارند تا وقتی بهره‌برداری حداکثری از پردازنده انجام می‌شود شاهد هدر رفت انرژی در صورت عدم هسته به ولتاژ بالاتر نباشیم.

به عنوان مثال می‌توان به اجرای بازی‌های سطح بالا اشاره کرد که کایرین ۹۸۰ مصرف توانی تا 32 درصد کم‌تر را در اجرای بازی‌های ویدیویی، در مقایسه با اسنپدراگون ۸۴۵ خواهد داشت. امری که به عملکرد بهتر باتری در مقایسه با پردازنده اسنپدراگون 845 منجر خواهد شد. علاوه بر این، عملکرد گیمینگی تا 22 درصد سریع‌تر را در مقایسه با اسنپدراگون 845 شاهد خواهیم بود.

پردازنده Kirin 980 از سرعت وای فای بی‌نظیر و حداکثری 1732 مگابیت بر ثانیه بهره‌مند خواهد شد که دو برابر سرعت وای فای اسنپدراگون ۸۴۵ است! با این تفاسیر، دانلود فوق سریع بازی‌های ویدیویی و استریم بدون وقفه فیلم‌ها را تصور کنید. در کنار وای فای با سرعت بالا، کایرین ۹۸۰ دست‌یابی به سرعت دانلود 1.4 گیگابیت بر ثانیه‌ای را در پرتو استفاده از LTE ارائه شده در اولین مودم با استاندارد دسته‌ 21 (Cat.21) ممکن خواهد ساخت. Kirin 980 تجربه گیمینگ در محیط‌های خارج از منزل با کاهش وقفه‌های شبکه در مکان‌هایی نظیر مترو یا ایستگاه‌های قطار پرسرعت، بهینه کرده است. در واقع با استفاده از کایرین 980، کاربران وقفه‌ای به اندازه یک دهم وقفه اسنپدراگون 845 را شاهد خواهند بود.

هواوی میت 20

انتظار می‌رود Kirin 980 در سری پرچمدار Huawei Mate 20 که قرار است در تاریخ 16 اکتبر برابر با 24 مهرماه شاهد رونمایی جهانی آن باشیم به کار بسته شود. این در حالی است که در ادامه، بر پایه اطلاعات یاد شده، باید منتظر عملکرد و همچنین بهره‌وری بی‌نظیری باشیم که توسط هیچ چیپستی، حتی آخرین چیپست‌ اپل یعنی A12 Bionic نیز تا به امروز محقق نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. امید وارم سر حرفش بمونه

  2. اپل به پاش نمیرسه درواقع اپل……ده
    حالم از کسایی بهم میخوره که میگن اپل از هوآوی بهتره

  3. کاش میتونستیم بخریم 🙁

  4. بهترین اسمارت فون ۲۰۱۸ یا p20 پرو هست امسال یا میت ۲۰ پرو