هزینه مکالمه

هزینه مکالمه در اپراتورهای تلفن همراه چه تغییراتی کرده است؟

هزینه مکالمه در اپراتورهای تلفن همراه از جمله همراه اول و ایرانسل به بهانه یکسان‌سازی تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده است. اما مشترکان چگونه می‌توانند این هزینه‌ها را کاهش دهند؟

همزمان با شروع فصل پاییز، اپراتورهای تلفن همراه هزینه مکالمه را افزایش دادند. البته اپراتورها از لفظ افزایش استفاده نکرده‌اند و به بهانه یکسان‌سازی تعرفه تماس های درون و برون شبکه، عملا هزینه‌های مشترکان خود را بالا برده‌اند. همراه اول دقیقا از روز اول مهرماه 1397 تعرفه‌های انواع مکالمه را یکسان و این موضوع را با صدور اطلاعیه و ارسال پیامک به مشترکان خود اعلام کرد. به این صورت نرخ هر دقیقه مکالمه درون شبکه و برون شبکه برای سیم کارت های دائمی همراه اول 599 ریال و برای سیم کارت های اعتباری همراه اول 899 ریال شد. ایرانسل نیز یکسان سازی تعرفه های مکالمه را اجرا کرده و حالا فقط رایتل مانده که هنوز تعرفه‌های مکالمه درون و برون شبکه‌ی متفاوتی دارد.

افزایش هزینه مکالمه در همراه اول و ایرانسل

پیش از این هزینه مکالمه از طریق سیم کارت دائمی همراه اول با تلفن ثابت و همراه اول 57 تومان و تماس با ایرانسل و رایتل 62.5 تومان محاسبه می‌شد و تعرفه هر دقیقه مکالمه از طریق سیم کارت اعتباری همراه اول با تلفن ثابت و همراه اول 67 تومان و تماس با ایرانسل و رایتل 93.7 تومان بود.

هزینه مکالمه

در اپراتور ایرانسل نیز هزینه تماس با سیم کارت دائمی برای تماس‌های برون و درون شبکه 33.33 تومان برای هر دقیقه بود و برای سیم کارت های اعتباری ایرانسل نیز تماس‌های درون شبکه 66.9 تومان، تماس با سایر خطوط 92.9 تومان و تماس با خطوط ثابت 79.9 تومان تعیین شده بود. حالا با تغییر هزینه مکالمه در ایرانسل، تعرفه تماس در سیم کارت های دائمی با تمامی خطوط 59.9 تومان و برای سیم کارت های اعتباری 89.9 تومان به ازای هر دقیقه شده است. به این ترتیب هزینه تماس از سیم کارت دائمی ایرانسل با تمامی خطوط 26.6 تومان و از طریق سیم کارت اعتباری با خطوط درون شبکه 20 تومان افزایش پیدا کرده است.

رایتل تنها اپراتور تلفن همراه است که تغییری در تعرفه مکالمه ایجاد نکرده و هنوز با همان قیمت‌های قبلی، هزینه‌های مشترکان خود را محاسبه می‌کند. مشترکان سیم کارت دائمی رایتل برای تماس‌های درون و برون شبکه 49.8 تومان به ازای هر دقیقه می‌پردازند و هزینه هر دقیقه تماس درون شبکه برای مشترکان سیم کارت اعتباری رایتل 62 تومان محاسبه می‌شود. همچنین مشترکان سیم کارت اعتباری رایتل برای هر دقیقه تماس برون شبکه نیز 85.2 تومان باید بپردازند.

هزینه مکالمه

با نگاهی به تعرفه‌های جدید متوجه می‌شویم که پیش از این، هزینه مکالمه در اپراتورهای تلفن همراه کمتر بود و حالا به بهانه‌ی یکسان‌سازی تعرفه‌ها شاهد گران شدن تماس‌ها هستیم. البته راه‌هایی برای کاهش هزینه مکالمات نیز پیشنهاد شده است. اپراتور همراه اول به مشترکان خود استفاده از بسته‌های مقرون‌به‌صرفه مکالمه درون شبکه با حداکثر 70 درصد تخفیف را پیشنهاد می‌کند. اپراتور اول ارتباطی کشور برای مشترکانی که بیشتر مکالماتشان درون شبکه است، بسته‌هایی را طراحی کرده و این دسته از مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری کد ستاره 10 ستاره 337 مربع (#337*10*)، این بسته‌ها را خریداری کرده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

هزینه‌های عجیب در قبض های تلفن همراه

یکی از مشکلاتی که کاربران تلفن همراه همواره با آن مواجه بودند، عدم شفافیت قبض های موبایل است. به عنوان مثال، یکی از مشترکان همراه اول می‌گوید گزینه‌های متعددی در قبض های همراه اول درج شده که حتی معنی و علت دریافت هزینه‌ی آن را نمی‌دانیم و در نهایت مجبوریم برای جلوگیری از قطع شدن خط، این هزینه‌ها را بپردازیم. بنابراین از مزایای اجرای طرح یکسان سازی تعرفه تماس درون و برون شبکه می‌توان به شفاف شدن هزینه‌های درج شده در قبض های تلفن همراه اشاره کرد.

یکی دیگر از مشترکان تلفن همراه می‌گوید همیشه رقم قبض‌های تلفن همراه من بیشتر از میزانی است که استفاده می‌کنم و وقتی گزینه سایر هزینه‌ها را می‌بینم متوجه نمی‌شوم این سایر هزینه‌ها چیست که باعث دو  برابر شدن مبلغ قبض من شده است. به این ترتیب شاید یکسان سازی تعرفه‌ها باعث بشود مشترکان راحت‌تر بتوانند هزینه‌ای که باید هر ماه بابت مکالمات خود بپردازند را محاسبه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. همه میدونن زیاد شده

  2. اینم از مقاومت میخان از تکنو لوژی عقب مون بندازن

  3. همون کارت تلفن ساق بیشتر میارزه

  4. هر روز که میگذرد ظلم ابزار حکومت بر مردم بیشتر و مردم این دزدیها و گرانفروشیها را با نام اسلام بر خود میبینند و اعتراض به نامسلمانی را غیر ممکن و ناامیدانه به حکومتی نگاه میکنند که هیچ ارزشی برای مردمانش قایل نیست و متاسفانه با نام اسلام شمشیر بر مسلمانان کشیده و قصد نابودی اسلام را از قلب مسلمین دارد و بدبختانه خود را مدافع اسلام میداند .

  5. من که شارژ رایگان میکنم راحت

  6. بخدا ظلمه
    اخه چرا باید گرون شه وقتی هیچ کاری انجام ندادن