استاندارد‌های 85 گانه

استانداردهای 85 گانه مانع تولید خودرو در ایران می‌شود

استانداردهای 85 گانه بر اساس باور کارشناسان مطابق با کشور ایران تعیین نشده است. این کارشناسان اعتقاد دارند چنین استانداردهایی مانع تولید داخلی شده و مشکلات زیادی را برای خودروسازان به وجود می‌آورند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد به احتمال زیاد خودرو‌های داخلی در زمان تعیین شده از سوی سازمان استاندارد به سطح استانداردهای 85 گانه نخواهند رسید؛ چرا که استاندارد خودرو دارای دو مرحله است، اولی در زمان تولید و دومی پس از تولید بررسی می‌شود. خودروها در حین تولید بررسی خواهند شد و اگر دارای سطح کیفی مناسب نباشند شماره‌گذاری نمی‌شوند، اما وظیفه بررسی خودرو پس از تولید به روی سازمان استاندارد است که در حال حاضر استانداردهای در نظر گرفته شده با کشور ما تطابق ندارد.

استانداردهای 85 گانه

استانداردهای 85 گانه جلوی تولید را می‌گیرد

مهدی دادفر در ادامه عنوان کرد که هدف استانداردهای 85 گانه آسان‌تر شدن تولید خودرو نیست، زیرا شرایط و الزاماتی را تعیین کرده‌اند که بر خلاف افزایش کیفیت محصولات، سد راهی برای تولید خودرو محسوب می‌شود. برای نمونه از تعداد خودروهای تولید شده، حدود 8 مدل اصلا دارای سطح کیفی بیان شده نیست و با اعمال این استانداردها حتما حذف خواهند شد.

وی همچنین بیان کرد استانداردهایی که تعیین می‌شوند باید مختص ایران باشد و با استانداردهای کشورهای اروپایی تعیین نشود، چرا که در این کشورها سطح کیفیت خودرو با شاخص‌های موجود در کشورشان همخوانی دارد. برای مثال سوخت کشور ایران یورو 4 بوده و موتور خودروها نیز باید با استاندارد آلایندگی چنین سوختی تولید شود یا اگر در ایران سیستم راهنمایی و رانندگی هوشمند وجود ندارد، وجود تجهیزات هوشمندی نظیر ترمز اتوماتیک الزامی نیست.

صنعت و استاندارد باید هماهنگ باشند

مهدی دادفر در ادامه اظهار کرد مدت زمانی که برای خودروسازان تعیین شده تا به صورت اجبار محصولات خود را به سطح کیفی استانداردهای 85 گانه برسانند، غیر‌ منطقی بوده و بعضی از این استانداردها حتی در برخی از کشورهای اروپایی نیز الزامی تلقی نمی‌شوند.

وی اضافه کرد چنین استانداردهایی بسیار ایده‌آل بوده و برای اهداف آینده بسیار مناسب است، اما در مدت زمان کوتاه نمی‌توان یک صنعت را اجبار به انجام کار غیر منطقی کرد، چرا که صنعت و استاندارد باید با هماهنگی به جلو حرکت کنند و مانع کار هم نشوند. در حقیقت چنین کاری نوعی سد راه تلقی شده و مانع انجام صحیح کسب و کار است.

استانداردهای 85 گانه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. تاا ببینم بیخال میشن؟؟؟

  2. اگه واقعا این استانداردها اجرایی شده پس چرا تولید پراید متوقف نمیشه؟

    • ن اینا مجبورن تولیدو کم کنن چون کسی نمیخره میخان بگن بخاطر استانداده

    • خودشونم قبول دارن که استاندارد نیست

      • عزیزم اینا از منو تو بهتر میدونن جریان چیه
        اینا قبول دارن بااید تحمیل کنن !
        اصلا وصله استاندارد خدا وکیلی حتی نباید روی کاغذ وارد طویله سازی اینا شه … اخه ادم میاد پرایدو بگرده ببینه استاندارده ؟
        از طوطی بپرس بگو اره یا نه ؟
        به خدا اون میتونه بگه نه !
        اخه شرایط نسبت دادن استاندارد هم باید باشه اخه …اینا باید بگن مثلا تا یه ماه کدوم قطعات بیشتر دووم میاره …
        وصلام .
        نه بیشتر

  3. امیدوارم سازمان استاندارد از این قضیه کوتاه نیاد و محکم وایسه