شهرهای هوشمند

شهرهای هوشمند چه مزایایی دارند؟

شهرهای هوشمند بر روی کیفیت زندگی شهروندان و سطح کیفی دولت‌های مختلف آثار مثبتی را به دنبال خواهند داشت و به همین دلیل کشورهای مختلف به دنبال ارتقای شهرهای خود به یک شهر هوشمند هستند. اما شهرهای هوشمند چه مزایایی دارند؟

در جامعه فعلی که تکنولوژی با زندگی انسان‌ها در هم آمیخته است، وجود شهرهای هوشمند دور از انتظار نیست. مدتی است که تمامی دولت‌ها سعی دارند شهرهای خود را هوشمندسازی کنند تا زندگی مردم بهبود یافته و از سطح کیفی بالایی برخوردار شوند. در این زمینه سایت Desarrollando Ideas تحقیقات مفصلی را انجام داده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

امروزه از دو واژه شهر هوشمند و اینترنت اشیا بیش از پیش نام برده می‌شود، چرا که این دو واژه بسیار به هم وابسته‌اند. شرکت‌های فعال در حوزه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی قصد دارند با دستگاه‌های الکترونیکی که از اینترنت بهره می‌برند و عملیات‌ها را با سرعت زیادی انجام می‌دهند، رویای شهرهای هوشمند را محقق سازند.

شهرهای هوشمند

غول‌های فناوری، پیشگامان هوشمندسازی هستند

مدیریت و راهبری شهرهای هوشمند ، هدف اصلی شرکت‌های بزرگ تکنولوژی و اپراتورهایی نظیر نوکیا، هواوی، ورایزن و سیسکو محسوب می‌شود. این شرکت‌ها بر روی هدف خود تمرکز داشته و رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر شروع کرده‌اند؛ به شکلی که موسسه تحقیقاتی IDC محاسبه کرده این شرکت‌ها تا سال 2021 میلادی تقریبا 135 میلیارد دلار در حوزه ایجاد شهرهای هوشمند در سراسر جهان هزینه خواهند کرد.

بر اساس آماری که اخیرا منتشر شده، مردمی که در شهرهای هوشمند زندگی می‌کنند از صرفه‌جویی زمانی 125 ساعت در سال برخوردارند که چنین آماری در طول عمر متوسط انسان عددی قابل توجه است. در واقع این شهروندان به دلیل عدم نیاز به انجام کارهای حضوری مانند اداری و بانکی در شهرهای هوشمند به راحتی می‌توانند در زمان خود صرفه‌جویی کنند.

شهرهای هوشمند

مزایای شهرهای هوشمند

محققان و کارشناسان حوزه فناوری بر اساس بررسی‌های خود به انتشار لیستی از مهم‌ترین مزایای شهرهای هوشمند پرداختند تا آثار مثبت این طرح را در اختیار مردم و دولت‌های مختلف قرار دهند. در ادامه موارد مهم این لیست را مشاهده خواهید کرد:

1.‌ افزایش مشارکت عمومی در انجام کارهای شهری و ایجاد حس مسئولیت در میان مردم

2. افزایش شفاف‌سازی کارمندان و مدیران فعال در اداره‌ها و نهادهای دولتی مختلف

3. تسهیل ارتباط بین شهروندان و دولت و ایجاد یک راه ارتباطی میان طرفین

4. کاهش احتمال پارتی‌بازی افراد در انجام کارهای اداری و قانونی

5. افزایش اعتمادسازی بین سهام‌داران در شرکت‌های مختلف

6. کاهش قابل توجه زمان انجام کار و پروسه‌های اداری

7. کاهش احتمال ارتکاب به جرم از سوی شهروندان

8. افزایش نزدیکی و مهربانی بین دولت و مردم

9. کاهش قابل توجه هزینه‌های عملیاتی

10. افزایش کیفیت و سطح زندگی شهروندان

شهرهای هوشمند

لزوم ایجاد شهرهای هوشمند

تبدیل شهرهای فعلی به شهرهای هوشمند باعث توسعه پایدار دولت‌های مختلف می‌شود که به توسعه و پیشرفت شهرها و زیرساخت‌های شهری آن کشور نیاز است. این موضوع به طور کامل بیان می‌کند در جهانی که کشورهای توسعه یافته آن درصدد گسترش زیربناهای لازم برای شهرهای هوشمند و ارائه خدمات آن هستند، هر کشوری برای جا نماندن از سایر کشورها، ملزم است همراه با آنها به هوشمندسازی شهرهای خود بپردازد.

شاخص‌های شهرهای هوشمند

بر اساس تازه‌ترین بررسی‌های موسسه Smart Cities Index از شاخص‌هایی که برای انتخاب یک شهر هوشمند لحاظ می‌شود می‌توان به مواردی نظیر ساختمان هوشمند، جمع‌آوری هوشمند زباله، حفظ محیط زیست، دیجیتالی شدن تمامی کارهای دولتی و اداری، دسترسی کامل، راحت و همگانی به اینترنت 4G LTE، فراوانی دسترسی به هات اسپات اینترنت وای فای، برنامه‌ریزی شهری، آموزش، مشارکت شهروندان، اکوسیستم اقتصادی، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی و الکتریکی، استفاده همه‌گیر از گوشی های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی، استانداردهای زندگی، چگونگی توسعه فرآیند هوشمند شدن شهرها، سرویس به اشتراک‌گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، هوشمندسازی سیستم ترافیک، سرعت بالای اینترنت و حمل و نقل عمومی هوشمند اشاره کرد.

شهرهای هوشمند

طبق گزارش منتشر شده، در حال حاضر شهرهای زیادی در سراسر جهان هوشمند شده‌اند که از میان هوشمندترین آنها می‌توان به شهرهای سنگاپور، لندن، نیویورک، شیکاگو و سان فرانسیسکو اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. جا واسه زندگی فقط کانادا
    استرالیا

  2. بهترین شهر لندنه هم هوشمنده تقریبا هم زیاد رباتیک نیست

  3. فقط یکم اعصاب خورد کنه