افزایش قیمت خودرو

جزئیات افزایش قیمت خودرو از زبان معاون وزیر صنعت

موضوع افزایش قیمت خودرو در ایران، این روزها داغ شده و خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو و سایپا به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند. معاون وزیر صنعت، توضیحاتی را در این رابطه ارائه کرده است.

منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در خصوص تعیین قیمت خودرو عنوان کرد شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو موافقت کرده‌اند و مقرر شده قیمت خودرو بر پایه آن مواردی که سازمان حمایت تعیین کرده و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب می‌کند، تعیین شود.

وی در ادامه بیان کرد تعیین قیمت خودرو یک موضوع مهم تلقی می‌شود و باید سازوکار مناسبی جهت انجام این کار اتخاذ شود. با توجه به نوسان ارزی، بهای تمام شده محصولات خودروسازان با افزایش زیادی روبرو بوده و به همین جهت، شرکت های خودروسازی داخلی درخواست اصلاح قیمت‌ها را دارند.

این مقام مسئول در ادامه اشاره کرد قطعه‌سازان داخلی بر اساس قیمت‌های ارزی 3200 تومان و 3800 تومان با خودروسازان قرارداد دارند که در حال حاضر با افزایش 3 برابری ارز نیمایی مواجه‌ایم و اگر قیمت تعیین شده برای قطعه‌سازان اصلاح نشود، این واحدهای تولیدی با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.

افزایش قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو به صورت خودسرانه، ممنوع است

منصور معظمی مجددا تاکید کرد ما به رئیس جمهور پیشنهاد تعیین قیمت را ارائه کرده‌ایم و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو موافقت کرده‌اند و مقرر شده قیمت خودرو بر پایه آن چیزی که سازمان حمایت تعیین کرده و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب می‌کند، عملی شود.

معاون وزیر صنعت و معدن در ادامه خاطرنشان کرد با توجه به موافقت‌های صورت گرفته، خودرو‌سازان حق ندارند و نمی‌توانند قیمت محصولات خود را خودسرانه افزایش دهند. همچنین وزارت صنعت متعهد شده است مقدار تولید مورد نیاز کشور را تامین کند و اگر شرایط خاصی پیش نیاید بدون شک می‌توانیم تولید مورد نیاز را تا پایان سال تامین کنیم.

همچنین پیشنهاد اصلاح قیمتی که خودروسازان به مراجع ذی‌ربط نظیر سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار ارسال کرده‌اند به معنای پذیرش آن درخواست نخواهد بود و ارائه پیشنهاد بررسی کارشناسی از سوی تعداد زیادی از اصناف تولیدی به این مراجع به طور مداوم صورت می‌گیرد و تنها به صنعت خودرو منحصر نمی‌شود.

افزایش قیمت خودرو

قیمت‌های جدید چه زمانی اعلام می‌شود؟

معظمی در ادامه بیان کرد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیشنهادهای خود را جهت اصلاح قیمت خودرو اعلام کرده و منتظر تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار هستیم. البته قانون این قدرت را به سازمان حمایت داده و این سازمان هم جلسه‌های بسیاری را با خودروسازان داشته است و پیشنهادی را مطرح کرده‌اند تا مراجع ذی‌ربط آن را تصویب و ابلاغ کنند.

این مقام مسئول همچنین گفت زمان اعلام نتیجه اصلاح قیمت‌ها به ستاد تنظیم بازار بستگی دارد که پس از اعلام قابلیت اجرایی خواهد داشت و تا قبل از اعلام قیمت‌های جدید، خودروسازان می‌بایست بر پایه قیمت‌های قبلی اقدام کنند. هر چند با این شرایط بازار، قیمت‌های فعلی بدون شک برای خودروسازان مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. اگر اصلاح قیمت‌ها اعلام شود، برای نیمه دوم ساری جاری لحاظ خواهد شد.

معاون وزیر صنعت و معدن در پایان خاطر نشان کرد قیمت‌های فعلی بازار آزاد خودرو غیر واقعی، کاذب و ناشی از نوسان ارزی و التهاب روانی چند ماه اخیر است و لازم است قیمت‌ها تا سطح منطقی شدن برای مصرف‌کنندگان محترم کاهش یاید.

افزایش قیمت خودرو