تراژدی پومپی

تراژدی پومپی در ماه آگوست رخ نداده است!

تراژدی پومپی در ماه آگوست رخ نداده است! باستان‌شناسان ایتالیایی اخیرا و با کشف یک نوشته جدید متعلق به ۲ هزار سال پیش، دریافتند که زمان رخ دادن تراژدی پومپی با آنچه که آنها تصور می‌کردند تطابق ندارد.

هستد باورهایی که پس از مدتی از بین می‌روند، زیرا انسان متوجه می‌شود که این باور بر اصولی مبتنی است که واقعیت ندارند و بر این اساس باور خود را کنار می‌گذارد. اما باوری را تصور کنید که شامل کلیه انسان‌های روی کره زمین باشد، آن هم نه برای یک روز یا یک ماه، بلکه برای قرن‌های متمادی؛ زمان رخ دادن تراژدی پومپی یکی از این باورهاست.

همه ما می‌دانیم که قرنها پیش شهری در ایتالیا به نام پومپی گرفتار فوران وحشتناک آتشفشان شد و در زیر دیواره‌ای ۶ متری از گدازه‌های آتشفشانی مدفون گردید. عذابی سخت که مشابه آن را در روایت‌های تاریخی کتب مقدس مطالعه کرده‌ایم.

بازنگری در تاریخ تراژدی پومپی

تقریبا ۲ هزار سال پیش بود که آتشفشان وزوو بر مردمان شهر پومپی خشم گرفت و آنها را در زیر گدازه‌های خود مدفون ساخت. انفجارهای آتشفشانی این کوه شهر پومپی را بطور کامل نابود کرد و حیات را از این شهر برچید. هیچ‌کس نتوانست در مقابل فوران آتشفشان وحشتناک وزوو بگریزد.

کتب تاریخی و تمامی مطالبی که در طول تاریخ در خصوص تراژدی پومپی نوشته شده است جملگی بر این باور بودند که این واقعه وحشتناک در  ۲۴ آگوست سال ۷۹ میلادی رخ داده است، در حالی که تاریخ دقیق این تراژدی مرگبار به ۱۷ اکتبر سال ۷۹ میلادی باز‌می‌گردد! داستان به این شکل است که بر روی یکی از ساختمان‌های باستانی این شهر، نوشته‌ای توجه باستان‌شناسان را به خود جلب می‌کند. این نوشته به تاریح رخ دادن تراژدی پومپی اشاره دارد. در این نوشته ۱۷ اکتبر روز دقیق فوران آتشفشان و دفن شهر در زیر گدازه‌های آن است.

تاریخی که باستان‌شناسان قبلا به آن استناد می‌کردند تاریخی است که یکی از نویسندگان ایتالیایی به نام پلینی دیانگر در نوشته‌های خود به آن اشاره کرده است. در نوشته‌های این نویسنده به تاریخ این رویداد دردناک پرداخته شده و به صراحت روز ۲۴ آگوست را برای آن تعریف کرده است.

با این وجود باستان‌شناسان همواره در خصوص تاریخ دقیق این رویدارد مشکوک بودند. هر از گاهی چیز جدیدی در شهر پومپی کشف می‌شد که باستان شناسان را در خصوص تاریخ دقیق تراژدی پومپی به شک می‌انداخت. کشف ساختمانی که نوشته مربوط به تاریخ تراژدی پومپی بر روی آن ثبت شده بود نیز نتیجه کاوش‌های گسترده اخیر باستان‌شناسان ایتالیایی است. این نوشته بر روی یک دیوار سفید صاف ثبت شده بود، دیواری که متعلق به خانه‌ای نوساز در زمان انفجار وزوو است.

کاوش‌ها همچنان ادامه دارد و زیر لایه‌های خاکستر، سازه‌های بسیاری از اهالی شهر مدفون باقی مانده‌اند. در حدود ۲۰۰۰ سال است که آنها در زیر لایه‌های سنگین خاکستر خود را مخفی کردند، بقایایی که هر یک رازی را در خود نهفته‌اند. خاکستر آتشفشانی قابلیت آن را دارد تا از مواد مختلف طی قرون متمادی محافظت کنند. به همین دلیل است که دانش باستان‌شناسان در خصوص تراژدی پومپی تا حدود زیادی پیشرفته است. تراژدی سختی که در آن بیش از ۱۰۰۰ ساکن شهر جان خود را از دست دادند. کاوش‌های باستان‌شناسان در خصوص پومپی همچنان ادامه دارد و هر از گاهی اسرار بیشتری از تراژدی پومپی فاش می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. مردم این شهر در خوشی مفرط خودشان را آلوده کرده بودند . هم جنسگرایی رواج گسترده داشته است . یک شهر توریستی و ثروتمند که از بسیاری از شهرها و حتی کشورهای دیگر که آوازه آنها را شنیده بوده اند برای خوشگذرانی به آنجا سفر میکردند و به خوشگذرانی انحرافی میپرداختند . اخیرا بر سر در یکی از مراکز تفریحی پمپی که تعداد زیادی انسان سنگ شده به صورت خوابیده و جفت جفت در کنار همدیگر کشف شده این عبارت نقاشی شده بر روی دیوار پیدا شده است : ای دختران ! بگریید آلت ما از شما دریغ شده و آن بر پشت مردان فرو میرود …

  2. حالا چ فرقی میکنه توی چ ماهی رخ داده؟؟

  3. البته داستانش بنظر واقعی میاد

  4. تراژدی پومپی چیه دیگه