توییتر

عربستان برای جاسوسی از مخالفان از توییتر استفاده کرده است

نیویورک تایمز در گزارشی تازه مدعی جاسوسی یکی از کارمندان توییتر برای عربستان شد. هدف اصلی سعودی‌ها، حساب‌های کاربری مخالفان سیاسی بوده است.

ظاهرا کلید زدن پویش‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی، تنها تلاش عربستان سعودی برای ساکت کردن مخالفان سیاسی نیست؛ منابع نیویورک تایمز ادعا می‌کنند این کشور، یکی از مهندسان توییتر را با نام علی الذباره (Ali Alzabarah) تعلیم داده بوده است تا از حساب‌های کاربری مخالفان و اهداف مورد نظر دیگر عربستان جاسوسی کند. ظاهرا اواخر سال 2015 نیز مقامات غربی در مورد نزدیک شدن الذباره به سرویس‌های اطلاعاتی سعودی و موافقت برای جاسوسی از چندین حساب کاربری، به توییتر هشدار داده بودند. در همان زمان، توییتر وضعیت فعالیت این مهندس را به تعلیق در آورد و تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرد که در نتیجه آن، هیچ مدرکی دال بر ارائه اطلاعات به سعودی‌ها کشف نشد. با این حال، دسامبر همان سال این فرد اخراج شد.

پس از آن، Twitter هشدارهای لازم را برای تعدادی از اکانت‌هایی که توسط الذباره چک شده بودند و می‌توانستند برای عربستان مهم باشند، ارسال کرد. این حساب‌های کاربری عمدتا مربوط به دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و متخصصان حوزه امنیت -از جمله افرادی که در پروژه تور حضور داشتند- می‌شوند. البته، نباید منتظر تایید این خبر توسط طرفین ماجرا باشید چرا که تا به امروز، توییتر، الذباره (که هم‌اکنون برای دولت عربستان کار می‌کند) و سعودی‌ها هیچ واکنشی نسبت اخبار منتشر شده نشان نداده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که نه‌تنها عربستان به هر قیمتی برای کنترل فضای سیاسی آنلاین تلاش دارد، بلکه توییتر نیز تمهیدات لازم را برای مواظبت از دسترسی‌های غیر مجاز کارمندانش اتخاذ نکرده است. این موضوع در مورد سایر پلتفرم‌ها هم صادق است؛ پیش‌تر، فیسبوک یکی از کارمندان خود را بابت سو استفاده از موقعیت خود اخراج کرده بود. به هر صورت، تا زمانی که کنترل سفت و سختی روی اطلاعات وجود نداشته باشد، احتمال دارد کارمندان از قدرت خود سو استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. مخالفاشو نندازه گردن ایران خوبه

  2. همشون فاسدن با این حکومت ظالم ستمکارشون

  3. عربستان با این شاهزاده ای که دارهر شده ی غولی واسه خودش