خارج کردن فلش مموری

آیا خارج کردن فلش مموری پیش از خروج ایمن (Safely Eject) خطرناک است؟

خارج کردن فلش مموری بدون اجکت کردن آن به صورت ایمن (Safely Eject)، از نظر بسیاری از کاربران خطرناک است. برخی دیگر نیز انتظار برای Sefely Remove پیش از خارج کردن فلش مموری را بیهوده می‌دانند. اما در واقعیت، حق با کدام دسته از کاربران است؟

کاربران در لحظه خارج کردن فلش مموری به دو دسته تقسیم می‌شوند. عده‌ای همواره به دوستان خود تاکید می‌کنند پیش از بیرون آورد فلش یو اس بی، حتما گزینه Safely Eject را انتخاب کنند. آن‌ها بر روی این موضوع تاکید فراوانی داشته و در صورت عدم رعایتش، بقیه را ملامت می‌کنند. دسته دیگر همیشه برای نشان داده عقیده اشتباه پیرامون نیاز به Safely Eject پیش از خارج کردن فلش مموری ، به صورت عمدی حافظه را بلافاصله بعد از اتمام کار انتقال فایل بیرون می‌آورند!

با توجه به آزمایش‌ها، انتظار حدود 30 ثانیه‌ای به منظور اجکت شدن ایمن یو اس بی فلش، می‌تواند تاثیر زیادی بر روی حفاظت از داده‌های شما داشته باشد. میزان ریسک خارج کردن فلش مموری بدون انجام این کار، به دو فاکتور سیستم عامل و همچنین عملی که مشغول انجامش بر روی یو اس بی درایو هستید بستگی دارد.

خارج کردن فلش مموری

تحقیق پیرامون نحوه خارج کردن فلش مموری

بر اساس گفته‌های فیلیپ ریمیکر (Phillip Remaker) در وب سایت Quora، سیستم عامل‌های ما به نحوی برنامه‌ریزی شده‌اند که با درایوهای اکسترنال (بیرونی)، همانند درایورهای اینترنال (داخلی) عمل کرده و تصور می‌کنند قرار است آن‌ها همیشه در سر جایشان باقی بمانند. به عبارت دیگر، سیستم عامل‌ها انتظار دارند فایل‌های درون فلش مموری برای همیشه در دسترس باقی بمانند و این موضوع نحوه‌ای که آن‌ها با یک فلش درایو رفتار می‌کنند را تغییر می‌دهد.

به همین دلیل اگر یک برنامه درون سیستم کامپیوتری مشغول خواندن فایلی بوده و در حال ذخیره اطلاعات بر روی درایو نباشد، با خارج کردن فلش مموری به صورت ناگهانی، حتما قرار نیست اتفاق خاصی رخ بدهد. اما طبق گفته‌های آقای ریمیکر، با این کار سیستم کامپیوتری خود را گیج کرده و سبب بروز علائمی خواهید شد. از بین رفتن داده، خراب شدن فایل‌های سیستمی، کرش کردن برنامه‌ها و یا هنگ کردن کل سیستم و نیاز به ریبوت، از جمله اتفاقات محتمل در ادامه بیرون آوردن ناگهانی فلش مموری هستند.

خارج کردن فلش مموری

از طرفی دیگر، اگر مشغول تغییر داده‌های موجود و یا بارگذاری اطلاعات جدید درون یو اس بی درایو باشید، خروج بدون اجکت ایمن، ریسک‌های بسیار بیشتری در پی خواهد داشت. مهم نیست چند دقیقه یا حتی ساعت پیش مشغول وارد کردن اطلاعات جدید درون این حافظه بوده‌اید، چرا که همچنان خارج کردن فلش مموری به صورت ناگهانی و بدون اطلاع به سیستم، خطرات خاص خود را خواهد داشت.

دلیل این اتفاق، کارآمد بودن بیش از اندازه سیستم عامل‌ها است، چرا که آن‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند تا عمل رایت کشینگ (Write Caching) را انجام بدهند. بر اساس گفته‌های ریچل زد آرنت (Rachel Z. Arndt)،  سیستم عامل برای افزایش میزان بازدهی، در واقع تا زمانی که چندین فایل به منظور انتقال وجود دارند، اقدام به نوشتن اطلاعات مورد نظر شما به منظور انتقال به دیسک نمی‌کند. به همین دلیل لمس کردن دکمه Safely Eject به سیستم عامل اطلاع می‌دهد «اکنون کار انتقال تمام شده و همه فایل‌های مورد نظرم را انتخاب کرده‌ام، پس باید کار نوشتن بر روی دیسک را شروع کنی». بدون خارج کردن فلش مموری به صورت ایمن، ممکن است سیستم عامل کار نوشتن اطلاعات بر روی آن را به صورت کامل به اتمام نرساند.

خارج کردن فلش مموری

به همین دلیل ممکن است فایل انتقال یافته بر روی یو اس بی درایو را از دست بدهید. توجه کنید زمان فاکتور مناسبی نیست، به طوری که بعید نیست با گذشت یک ساعت، سیستم عامل بعد از انتقال فایل‌ها توسط کاربر، هنوز کار نوشتن داده بر روی فلش مموری را انجام نداده باشد. پس باید با لمس Safely Eject از آن درخواست کنید این کار را انجام بدهد. اما دستور “Safely Remove Hardware” چگونه مشکل را حل می‌کند؟ بر اساس توضیحات آقای ریمیکر، این دستور اعمال زیر را انجام می‌دهد:

  • همه نوشته‌های فعال بر روی دیسک را فلاش می‌کند (آغاز نوشتن داده بر روی دیسک)
  • به همه برنامه‌ها اطلاع می‌دهد این درایو در حال جدا شدن است
  • به کاربر (در صورت بروز مشکل) اطلاع می‌دهد برخی برنامه‌ها قادر به انجام اعمال مورد نیاز به منظور رها شدن از یو اس بی درایو نبوده و به همین دلیل نباید آن را خارج کند

البته سیستم عامل‌های جدید تلاش می‌کنند به شیوه‌ای بهینه‌تر با دیسک‌های یو اس بی رفتار کرده و کاربر را معطل نگه ندارند. به عنوان نمونه ویندوز دارای قابلیتی با نام Optimise for Quick Removal است که از نوشته شدن سریع اطلاعات به محض انتقال اطمینان پیدا می‌کند، به جای این که به خاطر افزایش بهینگی، از رایت کشینگ استفاده کرده و داده‌ها را به منظور نوشتن به صورت دست جمعی، ابتدا کش کند.

علاوه بر تاکید نحوه کار سیستم عامل‌ها بر روی نیاز به خارج کردن فلش مموری به صورت ایمن، تجربه نشان داده بیرون آوردن یک درایو یو اس بی بدون دفع ایمن آن، احتمال از دست رفتن داده را افزایش می‌دهد، پس بهتر است در صورت داشتن داده‌های مهم، بر روی آن‌ها ریسک نکنید.