طولانی ترین پل دریایی جهان در چین

طولانی ترین پل دریایی جهان در چین به زودی افتتاح خواهد شد

طولانی ترین پل دریایی جهان در چین که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جهان یاد می‌شود، به زودی افتتاح خواهد شد. در اینجا قصد داریم ساختار طولانی ترین پل دریایی جهان در چین را بررسی کنیم.

کشور چین علاقه زیادی به ساخت پل‌های دریایی دارد، آن‌ها با این کار سعی می‌کنند تا فاصله خود با کشور یا شهرهای مهم اطرافشان را کم کنند. ساخت پل‌های دریایی شاید هزینه‌های زیادی داشته باشد، اما بازدهی بالایی خواهند داشت. در ادامه مزایای این پل جدید که توسط کشور چین ساخته شده است را بیان خواهیم کرد.

با گذشت 9 سال از عملیات ساخت و ساز، کشور چین قصد دارد طولانی ترین پل دریایی را روز سه‌شنبه و طی یک مراسم رسمی در هنگ‌کنگ (Hong Kong)، افتتاح کند. این پل بیشتر از 34 مایل (54 کیلومتر) طول دارد و بخشی از یک طرح جامع برای ایجاد مرکز علمی و فناوری جهانی با اتصال دو سرزمین چین، یعنی هنگ‌کنگ و ماکائو (Macau) است.

طولانی ترین پل دریایی جهان در چین

این منطقه جدید با خروجی اقتصادی 1.5 تریلیون دلار، به عنوان یک خلیج بزرگ شناخته می‌شود تا رقیب دره سیلیکون (Silicon Valley) باشد. این طرح شامل ساخت یک قطار سریع‌السیر با ارزش 11 میلیارد دلار هم بوده که در ماه سپتامبر (شهریور) افتتاح شد.

به نظر می‌رسد که روز چهارشنبه، طولانی ترین پل دریایی جهان در چین بازگشایی شود، اما وسایل نقلیه خاصی همانند اتوبوس، ماشین‌های باربری و شخصی با اخذ مجوز می‌توانند عبور کنند. عابر پیاده و دوچرخه‌سواران، اجازه تردد ندارند.

در حالی که عده‌ای ساختار این پل را هدر دادن مالیات می‌دانند، اما برخی افراد نیز توانایی پل جهت اتصال 70 میلیون نفر از مردم منطقه را امری مهم می‌دانند. ساختار 20 میلیارد دلاری این پل، 20 برابر پل گلدن گیت (The Golden Gate) دوام خواهد آورد.

طولانی ترین پل دریایی جهان در چین

در گذشته عنوان بزرگترین پل جهان متعلق به خلیج Jiaozhou بود که طول آن 26.3 مایل (42 کیلومتر) است. طراحی پل جدید بیشتر از یک قرن طول کشید و توانایی مقاومت در برابر طوفان و زمین لرزه‌های بزرگ را دارد.

طولانی ترین پل دریایی جهان در چین

ساختار طولانی ترین پل دریایی جهان در چین باید در برابر بادهایی با سرعت 211 میال در ساعت (339 کیلومتر در ساعت) مقاوم باشد. این ادعا در ماه سپتامبر مورد آزمایش قرار گرفت؛ هنگامی که طوفان Typhoon Mangkhut از هنگ‌کنگ عبور کرد و موجب تخریب سقف خانه‌ها، شکستن شیشه‌ها و واژگون شدن درختان شد. این پل از 420 هزار تن فولاد ساخته شده است؛ این میزان فولاد برای ساختن 60 برج ایفل کافی‌ست.

بلندی‌های پل با الهام از سه عنصر گره‌های چینی، دلفین سفید چینی و دکل  قایق ساخته شده‌اند. منحنی‌های پل دارای یک طراحی همانند مار هستند.

طولانی ترین پل دریایی جهان در چین

دو جزیره مصنوعی زیر آب توسط یک تونل با طول 4 مایل (6.4 کیلومتر) به یکدیگر متصل شده‌اند؛ این باعث حمایت از ساختار خواهد شد. تونل زیر آب به منظور جلوگیری از اختلال خطوط کشتیرانی ایجاد شده است. منطقه خلیج بزرگ یکی از شلوغ‌ترین مناطق کشتیرانی جهان بوده که حدود 4 هزار کشتی به صورت روازنه تردد می‌کنند.

ساخت و ساز طولانی ترین پل دریایی جهان در چین سال 2009 آغاز شد و قرار بود که در سال 2016 به پایان برسد، اما به علت مشکلاتی در بودجه و بحث‌های ایمنی به تعویق افتاد. بر اساس آمارهای موجود، در طول عملیات ساخت و ساز تعداد 9 کارگر جان خود را از دست دادند و بیش از 200 کارگر صدمه دیدند، 19 کارگر هم به دلیل ارائه گزارش‌های جعلی در رابطه با استحکام و موارد ایمنی بازداشت شدند.

برخی افراد سوالاتی را در رابطه با استحکام پل، پس از مشاهده تصاویری از زیر آب رفتن بلوک‌های موج شکن مطرح کردند. مقامات اظهار داشتند که این مسئله امری طبیعی و تعیین‌شده بود؛ در حالی که رندرهای طرح، نظر متفاوتی دارند.

طولانی ترین پل دریایی جهان در چین

طرفداران محیط‌زیست نگران هستند که این ساخت و ساز، زندگی دلفین سفید چینی را تهدید کند. منطقه‌ای که رودخانه مروارید (Pearl River) با دریای جنوبی چین برخورد می‌کند، مکانی برای انواع آبزیان هستند که با شروع عملیات ساخت و ساز، از جمعیت آن‌ها کاسته شده است.

مقامات بر این باورند که طولانی ترین پل دریایی جهان در چین بتواند زمان رفت و آمد را تا نصف کاهش دهد. انتظار می‌رود که روزانه 40 هزار وسیله نقلیه از این پل استفاده کنند، اتوبوس‌های شاتل نیز در هر 10 دقیقه جابه‌جا می‌شوند.

این پل شامل یک نقطه ادغام مشخص است؛ جایی که ماشین‌ها می‌توانند به سمت مناسب جاده تغییر مسیر دهند. مردم هنگ‌کنگ و ماکائو در سمت چپ جاده و مردم سرزمین اصلی چین نیز در سمت راست حرکت خواهند کرد. عابران پیاده و رانندگانی که مجوز ندارند باید برای عبور از پل، اقدام به تهیه بلیط شاتل کنند که هزینه آن 8 تا 10 دلار است.

طولانی ترین پل دریایی جهان در چین

به نظر می‌رسد که رییس جمهور چین، آقای شی جین پینگ (Xi Jinping) برای افتتاح طولانی‌ترین پل دریایی جهان نیز در مراسم حضور یابد. کارشناسان بر این باورند که هنگ‌کنگ باید انتظار هجوم گردشگران از سرزمین اصلی چین را داشته باشد.