تراشه هلیو پی 70

مدیاتک تراشه هلیو پی 70 را معرفی کرد

مدیاتک تراشه هلیو پی 70 (Helio P70) را به عنوان ورژنی سریع‌تر و توانمندتر از هلیو پی 60 معرفی کرد. در ادامه بیشتر با این تراشه موبایل جدید مدیاتک و قابلیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

مدیاتک تراشه هلیو پی 60 را با تمرکز بر روی قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی کرده بود. شرکت با گذشت زمان، نسخه‌ای جدیدتر از این تراشه موبایل را عرضه کرد. سازنده وعده داده تراشه هلیو پی 70 از نظر پردازش اعمال مرتبط با بخش هوش مصنوعی بین 10 تا 30 درصد و از نظر پردازش اعمال متداول حدود 13 درصد نسبت به مدل قبلی پیشرفت داشته است. با توجه به این موضوع، تراشه هلیو پی 70 نسبت به هلیو پی 60 تغییر بزرگی محسوب نمی‌شود.

اگرچه فرآیند ساخت تراشه هلیو پی 70 تغییر نکرده و همچنان 12 نانومتری است، اما سرعت هسته‌های پردازنده اصلی و پردازشگر گرافیکی آن افزایش پیدا کرده است. در پردازنده اصلی، قسمت مربوط به پردازش اعمال سنگین دارای چهار هسته Cortex-A73 بوده و با سرعت 2.1 گیگاهرتز کار می‌کنند. چهار هسته مربوط به پردازش اعمال روتین از نوع Cortex-A53 بوده و سرعتشان 2.0 گیگاهرتز است. سرعت پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP3 نیز به 900 مگاهرتز افزایش پیدا کرده است.

فهرست قابلیت‌های تراشه هلیو پی 70

تراشه هلیو پی 70

مدیاتک ادعا می‌کند تراشه هلیو پی 70 در زمان پردازش بازی‌های محبوب، با وجود افزایش توان پردازنده اصلی و پردازشگر گرافیکی، 35 درصد انرژی کمتری در مقایسه با مدل قبلی مصرف می‌کند. راهکار مدیریت حرارت در این تراشه +Energy Aware Scheduling نام داشته و سبب می‌شود در مقایسه با چیپست‌های مشابه، دما همیشه چیزی حدود 4.5 درجه کمتر باشد. در مدل هلیو پی 60 از نسخه قدیمی‌تر این راهکار با نام Energy Aware Scheduling استفاده می‌شود.

یکی دیگر از توانایی‌های تراشه هلیو پی 70 امکان به دوش کشیدن پردازش‌های سنگین مربوط به دوربین است. به عنوان نمونه افکت بوکه با سرعت 24 فریم بر ثانیه رندر می‌شود که نسبت به قبل، سه برابر بهتر شده است. همچنین با توجه به سپردن وظیفه تثبیت‌کنندگی الکترونیکی تصویر به پردازشگر گرافیکی، به ادعای سازنده، حین استفاده از دوربین، در هر ثانیه 23 میلی‌آمپر انرژی کمتری مصرف خواهد شد. در گوشی های مجهز به تراشه هلیو پی 70 می‌توان از یک دوربین تک سنسور 32 مگاپیکسلی و یا یک دوربین دوگانه 24+16 مگاپیکسلی در پنل پشتی استفاده کرد.

به عنوان دیگر قابلیت‌های تراشه هلیو پی 70 باید به پشتیبانی از رم LPDDR4X تا 8 گیگابایت، پشتیبانی از حافظه‌های UFS 2.1 و eMMC، پشتیبانی از دو سیم کارت به صورت همزمان و پشتیبانی از VoLTE (امکان مکالمه بر بستر LTE) اشاره کرد.