حشرات

ناپدید شدن ناگهانی حشرات در حد فاجعه است

زندگی حشرات و بی مهرگان دچار بحران شده است، بحرانی که از دیدگاه دانشمندان امری جدی است که باید به آن پرداخته شود. کاهش شدید جمعیت حشرات و بندپایان به حدی است که دانشمندان در سراسر دنیا را به وحشت انداخته است.

مطالعات نشان می‌دهد که در قسمت‌های مختلف کره زمین، جمعیت حشرات به شکل باور‌نکردنی کاهش پیدا کرده است و همین امر باعث شده که جانداران دیگری نیز که منبع اصلی غذای آنها را حشرات تشکیل می‌دادند ناپدید شوند.

پژوهش‌ها در سال ۲۰۱۴ نشان داده بود که کاهش جمعیت برخی از حشرات نظیر سوسک‌ها و زنبورها را می‌توان در حد بالایی یعنی رقمی در حدود ۴۵ درصد عنوان کرد. در برخی از نقاط کره زمین توجه چندانی به سابقه حشرات نشده است، اما در برخی دیگر از نقاط به مانند قاره اروپا اطلاعات دقیقی در خصوص سابقه جمعیت حشرات وجود دارد. این آمار نشان می‌دهد که سقوط جمعیت بی‌مهرگان و حشرات بسیار سریع و در حجم بالایی بوده است.

کاهش ۷۶ درصد جمعیت حشرات در کشورهای اروپایی

یکی از آمارهای تکان‌دهنده مربوط به جمعیت حشرات بالدار در آلمان است. کاهش جمعیت این حشرات در کشور یاد شده در حد ۷۶ درصد است که می توان آن را یک فاجعه عنوان کرد. البته فاجعه ناپدید شدن حشرات تنها شامل اروپا نمی‌شود، بلکه آمارها از تکرار این بحران در آمریکا حکایت دارد.

زنگ خطر به صدا در آمده است. به یقین آن‌چه که در واقعیت رخ می‌دهد به مراتب فاجعه بارتر از آن چیزی است که آمارها نشان می‌دهند. سابقه جمعیت حشرات نشان می‌دهد که در اواسط دهه ۷۰ میلادی به‌تدریج این روند آغاز شده است.

پرنده‌های حشره خوار در بسیاری از نقاط دنیا برای همیشه ناپدید شده‌اند، زیرا حشره‌ای برای تغذیه باقی نمانده است. همچنین مشاهده جمعیت عظیم عنکبوت‌ها و جیرجیرک‌های جنگلی دیگر به شکل امری نادر درآمده است.

آمارها نشان می‌دهد که از سال ۱۹۷۶ کاهش جمعیت حشرات به‌تدریج وارد فاز بحرانی شده است. در این میان حشراتی نظیر پروانه، شب پره، ملخ و عنکبوت بیشتر از دیگر حشرات مشمول کاهش جمعیت شده‌اند.

آمارها در خصوص مارمولک‌ها نیز ترسناک است. این موجودات از حشرات تغذیه می‌کنند و مقایسه آمارهای حال حاضر در خصوص جمعیت مارمولک‌ها و آمارهای دهه ۷۰ نشان می‌دهد که جمعیت این جاندار تا ۳۰ درصد کاهش داشته است و حتی در برخی از مناطق دنیا به طور کامل از بین رفته‌اند. قورباغه‌های حشره خوار و نیز پرندگان حشره خوار قربانی همین فاجعه شده‌اند و آمارها از کاهش ۵۰ درصدی جمعیت آنها سخن می‌گوید.

همچنین آمارها در خصوص برخی از پرندگان که صرفا حشره می‌خورند حکایت از کاهش جمعیت  ۹۰ درصدی دارد. این در حالی‌ست که پرندگان دانه‌خوار دارای جمعیت ثابتی هستند.

تغییرات جوی عامل اصلی سقوط جمعیت حشرات

کارشناسان متفق‌القول هستند که تغییرات جوی عامل کاهش ناگهانی جمعیت حشرات است و در این خصوص بر افزایش درجه حرارت به میزان ۴ درجه فارنهایت تاکید می‌کنند. بسیاری از حشرات قادر به تطابق خود با شرایط جوی جدید نیستند. همچنین خشک‌سالی و کاهش بارش‌ها نیز از جمله دلایل این فاجعه زیست‌محیطی است.

کارشناسان و زیست‌شناسان برای آ‌ن‌چه که در حال رخ دادن است نامی با مسما انتخاب کرده‌اند: bugpocalypse؛ که می‌توان آن را آخرالزمان حشرات معنا کرد. از منظر آنها، آخرالزمان حشرات بسیار هولناک است و باید به شکل جدی مورد توجه بشر قرار گیرد، زیرا برخی از حشرات تاثیر مستقیمی بر زندگی بشر دارند و کاهش و یا از بین رفتن آنها می‌تواند امنیت انسان و در موارد متعددی امنیت غذایی انسان را به خطر بیاندازد.

بطور مثال ۳۵ درصد محصولات زراعی در سراسر دنیا به منظور بارور شدن نیازمند همکاری زنبورها هستند؛ حال تصور کنید که جمعیت زنبورها به یک‌باره ناپدید شوند؛ در این صورت چه بلایی می‌تواند بر سر محصولات زراعی بیاید؟

وابستگی حیات بشر به حیات حشرات امری جدی است و هر نوع تراژدی در خصوص زندگی حشرات می‌تواند تاثیری مستقیم بر زندگی بشر داشته باشد. زمینی که بر روی آن حشرات و بندپایانِ گرده‌افشان زندگی نکنند می‌تواند بسیار خطرناک باشد و بشر در نهایت باید تاوان آن را پس بدهد.