بپی کلمبو

سلفی تاریخی بپی کلمبو از فضا به زمین ارسال شد

سیاره عطارد به مانند دیگر سیارات منظومه شمسی دارای ویژگی‌های خاص خود است و راز و رمز و سوالات بسیاری در خود جای داده است. این سیاره که به گونه ای یار قدیمی ستاره خورشید محسوب می‌شود در مرکز توجه ماموریت مشترک بپی کلمبو قرار گرفته است.

عطارد دارای ویژگی‌هایی است که تا حدود زیادی ناشناخته مانده است. از جمله این ویژگی‌های مبهم می‌توان به میدان مغناطیسی مگنتوسفر و ساختار عطارد اشاره کرد که امید می‌رود با کاوش‌های بپی کلمبو اسرار بسیاری از عطارد فاش شود.

بپی کلمبو بسیار عجول است، زیرا تنها یک روز پس از لانچ شدن از پایگاه فضایی گویان فرانسه، شروع به عکس‌برداری کرده است. در سلفی ارسالی این دورگه ژاپنی اروپایی، می‌توان یک نمایشگر و یک حسگر خورشیدی را مشاهده کرد.

قلب‌های تپنده بپی کلمبود

بپی‌ کلمبو در واقع یک ماموریت مشترک هیجان‌انگیز بین آژانس فضایی اروپا و آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن برای بررسی سیاره عطارد است. قلب تپنده بپی‌ کلمبو را دو فضا پیما شکل می‌دهند؛ یکی از این دو فضاپیما مدارگرد سیاره‌ای عطارد یا MPO و دیگری مدارگرد مگنتوسفری عطارد یا MMO نام‌گذاری شده‌اند. مدارگرد مگنتوسفری عطارد محصول‌های تک آژانس کاوش‌های هوا فضای ژاپن است.

علاوه بر این دو قلب ژاپنی اروپایی، بپی کلمبو عضو حساس دیگری نیز دارد. این بخش حساس ماژول انتقال عطارد یا Mercury Transfer Module نام دارد و به منظور پشتیبانی این دو مدارگرد نصب شده است.

بپی کلمبو

گشت فضایی بپی کلمبو بسیار طولانی خواهد بود و بر اساس برنامه دقیقی که ارائه شده، قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد مدار عطارد شود. تا آن زمان بپی کلمبو ۹ پرواز کناری را باید تجربه کند. ابتدا پرواز کناری زمین، دو پرواز کناری از نزدیکی سیاره زهره و در نهایت ۶ پرواز کناری از نزدیک عطارد.

عطارد به خاطر نزدیکی خود به خورشید باید از سرعت مداری بالای پیروی کند و به همین دلیل است که رسیدن به مدار عطارد تا این حد چالشی شده است. هر فضا‌پیمایی که مقصد خود را عطارد تعیین می‌کند باید یک امر مهم را لحاظ کند و آن اجتناب از گرفتار شدن در جاذبه قدرتمند خورشید است.

مدارگردهای بپی کلمبو در نهایت از هم جدا می‌شوند

هنگامی که این فضاپیما به مدار عطارد ورود کند، مدارگردها از هم جدا می‌شوند و راه خود را در پیش خواهند گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده توسط این دو مدارگرد یک تصویر جامع از این سیاره صخره‌ای را فراهم خواهد کرد.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده در نهایت به بشر کمک خواهد کرد تا بینش خود در زمینه ساختار و مواد تشکیل‌دهنده، میدان مغناطیسی، شکل‌گیری، تکامل  و دیگر مشخصه‌های عطارد را ارتقا دهد.

این سلفی تاریخی توسط یکی از  ۳ دوربین سیاه و سفید سوار شده بر روی ام تی ام گرفته شد. اگر همه اتفاقات براساس برنامه پیش برود، به زودی دو دوربین دیگر نیز فعال می‌شوند و به عکس‌برداری خواهند پرداخت.

دوربین‌ها در موقعیت‌های مختلف فعال خواهند شد، اما در زمان پروازهای کناری از نزدیک سیارات یاد شده به یقین فعال خواهند بود. جالب است بدانید در حالیکه مدارگرد مگنتوسفری عطارد مجهز به دوربین با رزلوشن بسیار بالاست، اما حق استفاده از آنها را تا زمان ورود به مدار عطارد در سال ۲۰۲۵ ندارد.