توده یخ

توده یخ کاملا مستطیلی شکل در قطب جنوب تعجب دانشمندان را برانگیخته است!

به تازگی یک توده یخ دارای شکلی کاملا مکعب مستطیلی در قطب جنوب رویت شده است. تعجب از این یافته به این خاطر است که کوه‌های یخ تخته‌ای، معمولا دارای لبه‌ها و سطوح یک‌دست و کاملا صافی نیستند.

طبیعت در عین داشتن نظم و طی کردن چرخه‌ای منظم، از یک جهت بسیار شلخته و نامنظم است! طبیعت از نظر هندسه بسیار ضعیف بوده و اشیای متقارن به ندرت در آن پیدا می‌شوند. به عبارت دیگر، اشیا در طبیعت اغلب شکل منظمی نداشته و بهم ریخته هستند. درست به همین دلیل مشاهده شدن یک توده یخ بسیار بزرگ در قطب جنوب در قالب یک مکعب مستطیل بسیار منظم، تعجب دانشمندان را برانگیخته است.

در طبیعت، به ندرت می‌توان زاویه 90 درجه، سطح صاف و لبه‌های مسطح و تیز را مشاهده کرد. با این حال، طی ماموریت Operation IceBridge ناسا که همواره به منظور زیر نظر داشتن تغییرات یخ‌های قطبی برقرار است، یک مثال نقض یافت شده است. ناسا تصویری از یک توده یخ شناور بر روی آب‌های قطب جنوب، که دارای شکلی کاملا مکعب مستطیلی با لبه‌های تیز و 90 درجه‌ای است، را چند روز پیش منتشر کرد. این شی با در نظر گرفتن هندسه ضعیف طبیعت به حدی مرتب و یک‌دست است که گویا به صورت عمدی، آن را برش داده‌اند!

توده یخ

اما می‌بایست خونسردی خود را حفظ کرد، چرا که در قطب جنوب خبری از موجودات فضایی در پی تراش دادن توده‌های یخ نیست. همچنین در قطب جنوب، گروهی بیکار برای تراش دادن توده‌های یخ و منظم ساختن اشکال آن‌ها وجود ندارد. پس چه چیزی توانسته این قطعه یخ عظیم را تا این اندازه یک‌دست و مرتب کند؟ این کوه یخ تخته‌ای کاملا به دست طبیعت صافکاری شده است!

حین شنیدن نام توده یا کوه یخ، اغلب توده‌ای عظیم از یخ را تصور می‌کنیم که به شکلی نامتقارن روی هم سوار شده و در بالای آن‌ها، گنبدی شکل گرفته است، گویا کوهی بر روی آب در جریان است. همچنین از نظر ما، بخشی از این کوه زیر آب قرار داشته و با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. اما در دسته‌بندی علمی، این دسته از کوه‌های یخ، اصطلاحا «غیر تخته‌ای» (Non-Tabular) نامیده می‌شوند.

در طرف دیگر، توده‌های یخ تخته‌ای وجود دارند که شکلشان شبیه به توده یخ رویت شده اخیر است. آن‌ها ورقه‌هایی از یخ بوده و روی هم سوار شده‌اند و گوشه‌های عمودی و سطح تختی دارند. آن‌ها در واقع بخش‌هایی جدا شده از توده‌های عظیم‌تر هستند. بر اساس گفته‌های کلی برانت (Kelly Brunt) دانشمند دانشگاه مریلند، می‌توان چنین توده یخی را شبیه به یک ناخن انگشت دانست که بیش از حد رشد کرده و در نهایت انتهایش جدا شده است. این قسمت در اغلب مواقع دارای خطوط مستقیم، صاف و هندسی است.

همانند کوه‌های یخ غیر تخته‌ای، یک توده یخ تخته‌ای نیز می‌تواند ابعاد بسیار بزرگی داشته و چند صد هزار هکتارمساحت داشته باشد! به عنوان نمونه باید به کوه یخ تخته‌ای Iceberg B-15 اشاره کرد که دارای مساحت 11 هزار کیلومتر مربع بوده و در واقع بزرگترین توده یخ ثبت شده در تاریخ است.

توییت ناسا درباره رویت توده یخ مکعب مستطیلی

توده یخ

توده یخ تخته‌ای کاملا مکعب مستطیلی تازه رویت شده به طور دقیق اندازه‌گیری نشده و بر اساس تصاویر آن نیز نمی‌توان ابعادش را مشخص کرد، اما بر اساس گفته‌های کلی برانت، طول آن حدود 1.5 کیلومتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. بابا ببین دوباره فرازمینیا حوصلشون سر رفته امدن ی شکل دیگه واسمون درست کردن

  2. شما دخالت نکنید خودشون عقل دارن وقتی پیدا کردن گزارش میدن ، بعده گزارششون بیایید اینجا بگید امکان نداره !
    که امیدوارم درک کرده باشید که برای هیچ خلقی نظرتون مهم نیست !
    شما برید دلیلشو بشینید سر نماز از خدا بخواهید ؟
    امیدوارم بگه بهتون …
    این ادا اطفالا فک کن تا ۵ هزار سال دووم بیاره که محال امر هست و از خدای واحد و جاری خواستارم هر چه زود تر هدایت کنه بندگانی رو که تفاوت فهم عبادت با عبادت رو درک کنن که بازم محال امر هست

    قران گفت (عبادت) فکر تحقیق جستجو
    قران عده ایی سود جو و بی فکر گفت ( دولا پهنا شو از صب تا شب دنیارو به ریشت بخندون )
    رمز گشایی قران
    بچه
    بی فکر
    کودن
    کار هر کسی نیست ،
    خدارم له کردن
    قرانم
    بتاز اخرش میفهمی چه کلاه گشادی سرت رفته

    • باز یکی از این موجودات پیدا شد ….
      بابا من نمیدونم شما عابدها چرا همش گیر میدین دیگران و میخواین همه رو هدایت کنین
      یه مسئله علمی مطرح شده، دیگه این همه موعظه چیه
      شما میخوای نظرتو در مورد این مسئله علمی بدی بده، در غیر اینصورت بشین تو خونه ت عبادتتو بکن به دیگران هم انقدر گیر نده
      عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت
      که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

  3. حتما یه دلیل علمی داره

  4. خدا چی خلق کرده
    واقعا

  5. یک در هزار از این اتفاقا میوفته. جالبه اما غیر ممکن نیست

  6. خیلی هم مسطح نیست