اختاپوس

کشف یک اختاپوس ریز جثه در میان زباله‌های دریایی جزایر هاوایی

دانشمندانی که در پارک ملی کالوکو-هوناکوهائو (Kaloko-Honokohau) واقع در جزیره بیگ آیلند هاوایی مشغول مطالعه بودند، با کشف یک اختاپوس بسیار کوچک و به اشتراک گذاشتن تصاویری از آن در شبکه‌های اجتماعی، خبرساز شدند.

در ماه آگوست گذشته، هنگامی که زیست‌شناسان دریایی در حال بررسی صخره‌های مرجانی این پارک بودند، با کپه‌ای از زباله‌های شناور در آب مواجه شدند و پس از جمع‌آوری آن‌ها، یک بچه اختاپوس ریز جثه را در میان زباله‌ها یافتند.

هر چند که عکس‌های این اختاپوس بامزه در فیسبوک موجب جلب توجهات فراوانی شد، اما شهرت واقعی را پس از توییت چند روز قبل وزارت کشور ایالات متحده کسب کرد. در این توییت، مقامات وزراتخانه ضمن اشاره به زیبایی این اختاپوس کوچک، از کشف و سپس رهاسازی آن توسط دانشمندان در پارک ملی کالوکو-هوناکوهائو خبر دادند.

اختاپوس

این موجود، متعلق به یکی از دو گونه روزگرد یا شبگرد اختاپوس است

«سالی بی‌ورز» اکولوژیست دریایی این پارک در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس، این موجود را متعلق به یکی از دو گونه‌ی اختاپوس روزگرد (Octopus cyanea) یا شبگرد (Callistoctopus ornatus) دانسته است که در جزایر هاوایی یافت می‌شوند.

هر دو گونه می‌توانند تا رسیدن به جثه‌ی نسبتا بزرگی، رشد کنند. وزن اختاپوس شبگرد پس از بلوغ به چندین کیلوگرم و طول بازوهای آن به 2 متر می‌رسد. هرچند این بچه اختاپوس فعلا به بزرگی یک نخود فرنگی هم نیست؛ اما از آنجایی که محققان آن را در یک مکان امن رها کردند، شانس زیادی برای رسیدن به بلوغ دارد.

البته آن‌طور که اعضای تیم در یک پست دیگر شرح داده‌اند؛ شاید بچه اختاپوس‌ها برخلاف آنچه که به نظر می‌رسد، چندان هم بامزه و صلح‌طلب نباشند. چرا که این محققان یک بچه اختاپوس دیگر را هنگامی یافتند (باز هم روی تکه زباله‌های پلاستیکی) که در حال حمله به یک بچه خرچنگ و کشتن آن بود.

اختاپوس

بچه اختاپوسی که در حال خوردن یک بچه خرچنگ است

اما این موضوع، بحران آلودگی پلاستیکی را نیز بار دیگر برجسته ساخت. فرقی نمی‌کند این آلاینده‌ها در جزایر بکری نظیر هاوایی باشند یا در کف اقیانوس‌ها‌؛ آنچه که مسلم است اینکه زباله‌های پلاستیکی تولید شده توسط بشر، به طرق مختلف در حال پیشروی به سمت منابع غذایی ما هستند  و این مساله می‌تواند زندگی همه موجودات، از اختاپوس‌ها گرفته تا انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.