بوتاکس

تزریق بوتاکس چیست و چه عوارضی دارد؟

تزریق بوتاکس (Botox) یکی از رایج‌ترین روش‌های زیبایی است که به واسطه آن بسیاری از چروک‌های صورت برطرف می‌شود. اما تزریق بوتاکس عوارضی دارد که برای جلوگیری از آن مستلزم رعایت نکاتی خواهید بود.

با بالا رفتن سن، خطوط پیری روی صورت هر شخصی نقش می‌بندد. بسیار از افراد، حس خوبی در برابر چروک صورت نداشته و سعی می‌کنند آن را برطرف سازند؛ به هر حال انسان کمال‌گرا بوده و تمایل دارد زیباتر به نظر برسد. دلایل خطوط یا چروک روی صورت هر فرد علاوه بر سن به موارد دیگری مانند مقدار تابش نور آفتاب، اخم کردن و عادت‌های خنده بستگی دارد. معمولا برای رفع چروک روی صورت راهی به نام تزریق بوتاکس پیشنهاد می‌شود که با تزریق ماده‌ای ژل‌گونه، پوست صورت را در برابر چین خوردگی مقاوم می‌کند. سوالی که تمام افراد قبل از انجام این کار از دیگران می‌پرسند این است که آیا تزریق بوتاکس ضرر دارد؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

بوتاکس

بوتاکس چیست؟

این ژل در واقع از سمی به نام بوتولینوم از نوع A تشکیل شده است که با فلج موقت، شل شدن ماهیچه و عضله‌های زیرپوستی صورت را به همراه دارد. جنس این سم از پروتئین بوده و از باکتری کلستریدیوم تهیه می‌شود. با تزریق این ژل، خطوط و چروک‌های صورت فرد ناپدید شده و تا حدودی از ایجاد دوباره آن‌ها جلوگیری می‌کند و امکان حذف برخی از خطوط ناشی از لبخند زدن یا اخم کردن نیز فراهم می‌شود. استفاده از این ماده برای بینی و ابرو باید با دقت و مهارت پزشکی خاصی صورت بگیرد؛ چرا که احتمال تغییر فرم بینی و شکل ابرو وجود خواهد داشت.

بوتاکس

به این نکات توجه کنید

1.‌ بوتاکس پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود و به کمک آن، فرد با چهره‌ای زیبا و جوان مواجه‌ خواهد بود. این عمل زیبایی، تا حدودی بی‌خطر بوده و با سرعت بالا توسط پزشک انجام می‌شود، اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید پس از تزریق بوتاکس به آن توجه کرد این است که فرد پس از انجام عمل، چهره‌اش همانند قبل از عمل طبیعی به نظر برسد و چهره‌ای بی‌روح، بی‌احساس و سرد نداشته باشد.

2. زمانی که تصمیم دارید برای تزریق بوتاکس به پزشک مراجعه کنید، باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. برای انجام این عمل زیبایی باید در گام نخست پزشکی را انتخاب کنید که دارای رزومه کاری تایید شده بوده و در زمینه زیبایی تخصص داشته باشد. از طرفی به دلیل آسان بودن این عمل زیبایی، بسیاری از افراد ناشی به انجام این کار مبادرت می‌کنند که تخصص حرفه‌ای نداشته و اشتباه آن‌ها، آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد. حتی در بعضی از مطب‌های پزشکی این عمل توسط منشی یا دستیاران پزشکان صورت می‌گیرد. سعی کنید برای تزریق بوتاکس به یک پزشک متخصص با رزومه کاری خوب مراجعه کنید.

3. اگر پزشکی را که برای عمل تزریق بوتاکس انتخاب کرده‌اید، خانم بود، ابتدا چهره او را به خوبی بررسی کنید که آیا خودش این عمل را انجام داده است، اگر انجام نداده علتش را بپرسید. از طرفی اگر خود پزشک روی صورت خود ژل بوتاکس تزریق کرده است،‌ بررسی کنید آیا چهره‌اش طبیعی بوده یا خیر؟ البته تعدادی از پزشکان روی صورت خود روش‌های زیبایی مختلفی را انجام می‌دهند تا مشتری را به این عمل ترغیب کنند که باید در این زمینه نیز آگاهانه عمل کنید.

4. منظور از طبیعی بودن تزریق بوتاکس به این معناست که پس از عمل، لکه یا کبودی خاصی رو پوست فرد باقی نماند، شکل ابرو‌ها با تغییرات زیادی همراه نشود و تغییرات طبیعی پوست مانند فرم بروز شادی، غم و خشم به خوبی انجام شود. البته زمانی که تصمیم می‌گیرد اولین عمل زیبایی خود را تجربه کنید، در برابر عوارض آن حساس می‌شوید که این امری طبیعی است.

بوتاکس

آیا تزریق بوتاکس برای پوست مضر است؟

معمولا پس از این عمل با علایمی نظیر قرمزی پوست، تورم، التهاب و احساس سنگینی یا ناراحتی در نقطه تزریق سوزن مواجه خواهید شد. در بعضی از اوقات به دلیل حساس بودن پوست، در نقاط تزریق بوتاکس کبودی ایجاد می‌شود که پس از چند روز این علایم برطرف خواهد شد. توصیه می‌شود هنگامی که برای پیشیانی خود عمل بوتاکس انجام داده‌اید، سطح آن را با کیسه یخ سرد کنید و قبل از عمل نیز سطح پیشانی را به پماد بی‌حسی آغشته کنید تا درد کمتری احساس شود.

تزریق بوتاکس تنها در زمانی عوارض حاد و وخیمی به همراه دارد که این عمل توسط افراد غیرمتخصص، با دز اشتباه، در نقطه غیر صحیح از صورت و یا در شرایط غیر بهداشتی انجام شود. تزریق بوتاکس در صورت رعایت نکته‌های گفته شده، برای بدن خطری ندارد. سعی کنید هر سوالی که برایتان نگران‌کننده است از پزشک خود بپرسید و اگر پس از عمل با حالت غیر طبیعی در اجزای صورت خود مواجه شده‌اید، با پزشک خود تماس بگیرید. دقت داشته باشید که افتادگی پلک پس از عمل، بیانگر تزریق نادرست بوتاکس بوده و باید این مورد را در اولین فرصت به پزشک خود اطلاع دهید.

بوتاکس

تزریق بوتاکس چه زمانی ضرر دارد؟

معمولا پس از این عمل، پزشک به شما اطلاع می‌دهد که نتیجه نهایی حدود یک تا دو هفته بعد از عمل رخ داده و در این مدت خطوط و چروک عمیق روی صورت شما ناپدید می‌شود. بر همین اساس، بسیاری از پزشکان بعد از دو هفته تا یک ماه پس از عمل، وقت ترمیم برای شما در نظر می‌گیرند و پزشک با بررسی دقیق برای نقاطی که مجددا نیاز به تزریق بوتاکس دارد، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. هر چند ممکن است به دلیل استفاده از مواد نامرغوب توسط پزشک، اجزای چهره شما با تغییرات لازم همراه نشود.

تزریق بوتاکس تنها زمانی در حد یک عمل زیبایی بسیار کارآمد خواهد بود که با ماده استاندارد و مناسبی انجام شود. اگر این عمل با مواد استاندارد تزریق شود، هیچگونه زخم و عوارضی به دنبال نخواهد داشت و خطوط روی صورت شما به شکل صحیحی ناپدید می‌شود. معمولا تزریق بوتاکس مقطعی بوده و بر اساس ماده‌ای که استفاده می‌شود حدود 3 تا 8 ماه قدرت ماندگاری خواهد داشت.

بوتاکس

برجسته کردن لب

برای زیباتر کردن لب، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مشهورترین‌ آنها تزریق فیلر لب است. به کمک این عمل، ماده‌ای به نام هیالورونیک اسید به لب تزریق می‌شود که برجستگی آن را به دنبال دارد. از طرفی با تزریق بوتاکس نیز می‌توانید لب خود را برجسته کنید که این کار باید با دقت زیادی انجام شود. گاهی اوقات بوتاکس لب با فیلر لب ترکیب می‌شود تا تاثیرگذاری بیشتری را به وجود آورد. با ترکیب این دو ماده با هم، تغییرات جالبی روی لب ایجاد می‌شود که نتیجه آن زیبایی لب را به همراه دارد. در این عمل ماده فیلر باعث پرکنندگی بافت لب و حجم‌دهی لب شده و آن را برجسته‌تر می‌کند، اما بوتاکس ماهیچه‌های کناره دهان را شل کرده و لب را بیرون‌تر می‌برد و بدون اینکه حجمی واقعی به آن اضافه کند، لب به صورت برجسته نشان داده می‌شود.

بوتاکس

محدودیت سنی

بر خلاف تصور، بوتاکس تنها برای خانم‌ها نبوده و بسیاری از آقایان نیز برای برطرف کردن خطوط عمیق روی پیشانی یا خطوط خنده، می‌توانند از آن استفاده کنند. سوالی که همواره پرسیده می‌شود این است که آیا برای انجام این عمل محدودیت سنی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت بهتر است این عمل برای افرادی با سن بالای 25 سال انجام شود؛ چرا که در این سن ماهیچه‌ها و عضله‌های زیرپوستی صورت جوان بوده و تزریق بوتاکس باعث تغییراتی در عملکرد‌هایی نظیر فرم لبخند و فرم اخم نمی‌شود.

بوتاکس

فواید بوتاکس

بسیاری از مقاله‌های پزشکی از فواید تزریق بوتاکس به درمان سر درد، اسپاسم‌های عضلانی و گرفتگی گردن اشاره می‌کنند. از طرفی با تزریق بوتاکس در کف دست و زیر بغل، می‌توان از عرق کردن این بخش‌ها جلوگیری کرد.

بوتاکس

بوتاکس برای چه کسانی ضرر دارد؟

توصیه می‌شود خانم‌های باردار، افراد زیر 18 سال و بیماران عصبی مانند ام اس از تزریق بوتاکس خودداری کنند. همچنین به آن دسته از افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنند؛ زیرا احتمال دارد پس از عمل، برای جلوگیری از خونریزی، مجبور باشند مصرف داروهای خود را قطع کنند.

بوتاکس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. هیچ عوارضی نداره واسه خودشون میگن

  2. ببنید جوونای مارو چطور بدبخت میکنن

  3. من سه بار امتحان کردم بدی نداره

  4. بابا این همه افراد بوتاکسی چه عوارضی داره مگه

  5. ای بابا بوتاکس میشه چی.صیرت زیبا به از صورت زیباست

  6. هیچ عوارضی نداره والا من سه ساله دارم بوتاکس میکنم خیلیم راضی ام .دکتر داریم تا دکتر

  7. بهترین راه ورزش صورته