کاوشگر خورشیدی پارکر

کاوشگر خورشیدی پارکر رکورد نزدیک شدن به خورشید را شکست

کاوشگر خورشیدی پارکر با هدف مطالعه روی خورشید به فضا پرتاب شد و حالا به نزدیکترین فاصله‌ی تاریخ بشر با خورشید رسیده که قبل از آن هیچ فضاپیمایی در چنین نقطه‌ای نبوده است.

از زمانی که کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker Solar Probe) با هدف مطالعه روی خورشید به فضا پرتاب شده، تنها حدود 2.5 ماه می‌گذرد. این کاوشگر در همین مدت کوتاه توانسته است رکوردهای زیادی را به ثبت برساند. پارکر تازه‌ترین رکورد خود را ثبت کرده و به نزدیکترین فاصله تاریخ بشر با خورشید رسیده است که دستاورد فضایی بزرگی شناخته می‌شود. در ادامه از زبان کارشناسان ناسا به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

کاوشگر خورشیدی پارکر

رکوردشکنی کاوشگر خورشیدی پارکر

کاوشگر پارکر در روز دوشنبه 29 اکتبر 2018 ساعت 1:04 بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (EDT) و با سرعت شگفت‌انگیز 246 هزار و 960 کیلومتر بر ساعت به فاصله 42.73 میلیون کلیومتری از سطح خورشید رسیده که قبل از آن هیچ فضاپیمایی تا این حد به خورشید نزدیک نشده است. رکورد قبلی توسط فضاپیمای آلمانی-آمریکایی موسوم به هلیوس 2 (Helios 2) به ثبت رسیده بود.

بر اساس گفته‌های کارشناسان سازمان فضایی ناسا، کاوشگر پارکر علاوه بر ثبت رکورد نزدیک‌ترین فاصله به خورشید، رکورد دیگری نیز به ثبت رسانده که رکورد پرسرعت‌ترین‌ وسیله ساخته شده به دست بشر است. کاوشگر خورشیدی پارکر همچنان به جلو پیش می‌رود و به شکستن رکوردها، یکی پس از دیگری ادامه می‌دهد تا سرانجام در سال 2024 میلادی به فاصله تعیین شده، 6.16 میلیون کیلومتری از سطح خورشید برسد.

کاوشگر خورشیدی پارکر

نحوه محاسبه سرعت کاوشگر پارکر

کارشناسان ناسا با استفاده از شبکه فضای عمیق (DSN)، سرعت کاوشگر خورشیدی پارکر را اندازه می‌گیرند. در این روش سیگنال‌های رادیویی به این کاوشگر فرستاده می‌شود و پس از بازگشت سیگنال به فرستنده‌های زمینی، می‌توانند عواملی مانند زمان بازگشت و تغییرات داپلر را نظارت کرده و سرعت و موقعیت آن را محاسبه کنند.

کاوشگر خورشیدی پارکر

دیدگاه مدیر پروژه پارکر

اندی دریسمن (Andy Driesman)، مدیر پروژه پارکر از آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز در مریلند در خصوص این فضاپیما عنوان کرد:

پس از گذشت تنها 78 روز از پرتاب کاوشگر پارکر، با رکورد تاریخی نزدیک‌ترین فاصله با خورشید مواجه‌ایم که قبل از آن هیچ فضاپیمایی نتوانسته است به آن برسد. این رکورد یک افتخار برای تیم ما محسوب می‌شود. البته تمام تمرکز ما بر روی اولین مواجهه خورشیدی بوده که در تاریخ 31 اکتبر شروع می‌شود.

زمانی که این کاوشگر در نقطه اولین مواجهه با خورشید قرار بگیرد، در تاریخ 5 نوامبر 2018 به نقطه حضیض خورشیدی می‌رسد که نزدیک‌ترین نقطه به خورشید است. کاوشگر پارکر در این نقطه با بیشترین تابش و حرارت خورشید مواجه خواهد بود که قبل از این هیچ فضاپیمایی آن را تجربه نکرده است. اوج و حضیض خورشیدی (Perihelion and aphelion) موقعیتی در مدار زمین یا هر جرم دیگر به دور خورشید است که در آن، جرم مورد نظر در دورترین و نزدیک‌ترین فاصله از مرکز خورشید قرار می‌گیرد. بزرگترین هدف کاوشگر خورشیدی پارکر، درک بهتر رفتار خورشید و نحوه تاثیرگذاری آن به روی کره زمین و سایر سیاره‌ها است.

کاوشگر خورشیدی پارکر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. چه پیشرفت هایی و ما در اندر خم یک کوچه ایم

  2. واقعا فضا هم یه دنیاییه ها برا خودش خیلی خوبه

  3. چه ترسناکه از نزدیک .دور نماش مهربون تره😂

  4. چطور خورشید به سمت خودش نکشیده ش
    ؟؟

  5. درود فراواااااااااااااااااااااان
    تبریگ میگم به این سازمان فضایى فوق پیشرفته ناسا آمریکا
    🙂
    🙂
    😉