یک تیم اکتشافی به ‌زودی ناشناخته‌های حفره عظیم ساحل بلیز را آشکار می‌کند

آیا تحقیقات جدید اسرار حفره عظیم ساحل بلیز را آشکار می‌کند؟

حفره عظیم ساحل بلیز یکی از جاذبه‌های توریستی کشور آمریکای مرکزی بلیز (Belize) است که به واسطه ابعاد عجیب و ویژگی‌های مرموزش شهرتی جهانی دارد؛ در همین رابطه گروهی از علاقه‌مندان قصد دارند تا رمز و راز این گودال بزرگ دریایی را کاوش کنند.

حفره عظیم ساحل بلیز (Belize) یکی از ویژگی‌های طبیعی کشوری در آمریکای مرکزی به همین نام است که از دهه 70 میلادی توسط فیلم‌سازی معروف به نام ژاک کوستو (Jacques Cousteau) به جهانیان معرفی شد. این حفره بزرگ آبی رنگ که دو هواپیمای بوئینگ 747 را به راحتی در خود جا می‌دهد، یکی از جالب‌توجه‌ترین و ناشناخته‌ترین مکان‌ها برای غواصی است.

در همین رابطه اخیرا نوه کوستو، فابین کوستو (Fabien Cousteau) ‌به همراه گروهی از علاقه‌مندان به حوزه زیستگاه‌های اقیانوسی و اکتشافات دریایی، اعلام کرده است که قصد دارد تا ماموریتی برای نقشه‌برداری از حفره عظیم ساحل بلیز را آغاز کرده و رمز و راز این بخش از ساحل کشور بلیز را برملا کند.

فابین که خود نیز یک فیلم‌ساز است و از طرفداران حفظ منابع طبیعى به شمار می‌رود،‌ با همکاری شرکت غواصی آکواتیکا سابمرینز (Aquatica Submarines)،‌ موسسه اکتشافات دریایی رواتان (Roatan Institute)‌ و همچنین سرمایه‌دار و کارآفرین معروف، ریچارد برانسون (Richard Branson)، پروژه اکتشاف حفره آبی بلیز را شروع کرده است.

یک تیم اکتشافی به ‌زودی ناشناخته‌های حفره عظیم ساحل بلیز را آشکار می‌کند

حفره عظیم ساحل بلیز جزو مکان‌های میراث جهانی یونسکو است

حفره عظیم ساحل بلیز که با نام گودال آبی بزرگ (Great Blue Hole) هم شناخته می‌شود، به عنوان یکی از مکان‌های لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و گفته شده که قطر آن 318 متر و عمقش 124 متر است. این گودال که در مرکز منطقه مرجانی لایتهاوس (Lighthouse Reef)‌ قرار دارد، تا قبل از بالا رفتن سطح اقیانوس‌ها، پر شدن و فروریختن بخشی از آن، نوعی غار از جنس سنگ آهک بوده اما پدیده‌هایی مانند گرمایش زمین و بالا رفتن آب دریاها باعث شده تا این حفره به ظاهر شگفت‌انگیز کنونی‌اش برسد.

ویژگی‌های این حفره عظیم دریایی باعث شده تا غواصان سراسر جهان برای شنا در اعماق سواحل مرجانی و یک تجربه غواصی منحصر به فرد به ساحل بلیز سفر کنند و از تماشای قندیل‌های آهکی قسمت سقف مانند حفره و یا سنگ‌های شکل‌گرفته در کف آن لذت ببرند.

یک تیم اکتشافی به ‌زودی ناشناخته‌های حفره عظیم ساحل بلیز را آشکار می‌کند

تیم کوستو برای تحقیقات خود قصد دارد تا به دفعات مختلف و با استفاده از تجهیزات مخصوص به اعماق حفره آبی بلیز رسیده و در کنار جمع‌آوری نمونه‌های آزمایشگاهی و تهیه نقشه از این گودال، بر اساس فاکتورهایی مانند کیفیت آب، میزان نور رسیده به کف گودال و وضعیت حیات باکتریایی در این قسمت از حفره را مشخص کند. از طرف دیگر امکان کشف سطحی از آب در کف حفره که فاقد اکسیژن است، وجود دارد و بررسی ارگانیسم‌های این سطح می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد جانداران غیر وابسته به اکسیژن فراهم کند.

البته هدف اصلی از این ماموریت مشخص کردن ساختار درونی حفره عظیم ساحل بلیز با استفاده از ردیاب‌های صوتی و در نتیجه افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم در مورد مسئله حفظ محیط زیست است؛ کوستو قصد دارد تا با تهیه تصاویری منحصر به فرد از درون حفره، خطرات پدیده گرمایش جهانی و تاثیرات این پدیده بر روی مکان‌هایی مانند ساحل بلیز را به علاقه‌مندان گوشزد کند.