گوشی های توقیفی

بررسی سرنوشت گوشی های توقیفی در بازار؛ محدودیت خرید موبایل واقعیت دارد؟

عرضه گوشی های توقیفی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور شده بودند، یکی از راه‌های به ثبات رساندن بازار موبایل و کاهش قیمت گوشی های تلفن همراه شناخته می‌شد، اما به نظر می‌رسد هنوز این اتفاق رخ نداده است.

در ماه‌های گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بوده‌ایم و به واسطه آن بازارهایی که ارزش کالا و مواد اولیه آن‌ها با نرخ دلار رابطه مستقیمی داشت، با افزایش قیمت محصولات خود مواجه شدند. بازار گوشی های موبایل نیز چنین شرایطی را تجربه کرده‌ است. دولت برای حل مشکلات بازار تلفن همراه به تخصیص ارز نیمایی به ارزش 4200 تومانی اقدام کرد، اما همین اقدام دولت موجب شد تا عده‌ای از شرایط سوءاستفاده کرده و موبایل های وارداتی با ارز 4200 تومانی را با نرخ روز دلار به فروش رسانند که هزینه زیادی را برای خریداران به همراه داشت. البته با شرکت‌ها و افرادی که در این فساد اقتصادی نقش داشتند برخورد و کالا‌های آن‌ها در انبار گمرک توقیف شد.

از طرفی در روزهای گذشته خبری منتشر شد که خریداران فقط با کارت ملی و مشخصات مختص خود قادر به خرید گوشی تلفن همراه هستند و برای هر فرد تنها یک موبایل ارائه می‌شود. این خبر حواشی زیادی داشت، چراکه بسیاری از افراد از چند خط تلفن همراه استفاده می‌کنند و نیاز دارند تا چند گوشی موبایل داشته باشند.

گوشی های توقیفی

محدودیت خرید تلفن همراه صحت ندارد!

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی در خصوص محدویت تلفن همراه عنوان کرد یکی از شرکت‌های واردکننده تلفن همراه با ارز ثانویه به واردات یک نوع خاص از گوشی های موبایل اقدام کرده و می‌بایست بر اساس ضوابط ویژه فروش تلفن همراه به عرضه این محصول بپردازد. خریدار فقط با در دست داشتن سیم کارت و کارت ملی مختص به خود جهت ثبت در سامانه رجیستری، می‌تواند به خریدن این کالا اقدام می‌کند. همچنین باید جعبه تلفن همراه در حضور مشتری باز شود تا افراد سودجو این محصول را به سایر متقاضیان نفروشند.

مهدی محبی در ادامه تاکید کرد گوشی های توقیفی که توسط قوه‌قضائیه کشف و توقف شده است، تا الان به بازار تلفن همراه عرضه نشده‌اند و از جزئیات عرضه آن اطلاعات دقیقی از طرف مسئولان منتشر نشده است. بدون شک اگر گوشی های توقیفی که توسط دستگاه‌های نظارتی کشف شده‌اند، به بازار تلفن همراه عرضه شود، تاثیر بسیار خوبی بر روی بازار خواهد گذاشت.

گوشی های توقیفی

نحوه عرضه گوشی های توقیفی

مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در خصوص روند عرضه گوشی های توقیفی عنوان کرد اجرای محدودیت عرضه گوشی تلفن همراه به این شکل که به ازای هر کد ملی یک گوشی موبایل اختصاص یابد، تغییرات زیادی در بازار تلفن همراه ایجاد خواهد کرد. از طرفی انجام این طرح برای تمامی برند‌های گوشی موبایل عملی نخواهد شد؛ چرا که امروزه افراد زیادی از چند سیم کارت استفاده می‌کنند و با افزایش سرقت گوشی های هوشمند مردم مجبور به خرید چند گوشی موبایل هستند.

میرمهدی در ادامه بیان کرد در روز‌های گذشته خبری مبنی بر روش جدید عرضه گوشی های توقیفی عنوان شد که بر اساس آن هر فرد با داشتن کارت ملی خود فقط قادر به خرید یک تلفن همراه خواهد بود. درباره عرضه تلفن‌های ضبط شده جلسه‌های زیادی برگزار شد که برای عملی شدن طرح‌ها نتیجه خاصی را به دنبال نداشت.

گوشی های توقیفی

نحوه قیمت‌گذاری گوشی های توقیفی

میرمهدی در ادامه افزود قیمت گوشی های توقیفی در انبار‌های گمرک بر اساس مواردی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، 4 درصد بهای گمرک، مالیات و هزینه ترخیص گمرک با نرخ ارز نیمایی محاسبه خواهد شد. البته مابه‌التفاوت به حساب دولت واریز شده و اصل پول واردکننده موبایل به آن‌ها پرداخت می‌شود. در حال حاضر بازار تلفن همراه با کمبود کالا مواجه نیست، اما از نظر واردات و عرضه گوشی های موبایل سردرگمی‌هایی را برای فعالان این بازار به همراه داشته است.

گوشی های توقیفی