گودال بزرگ در چین

کشف دنیای زیرزمینی عجیب در اعماق یک گودال بزرگ در چین

جستجو درون یک گودال بزرگ در چین از نوع Tiankeng به کشفی بزرگ ختم شد. یک تیم تحقیقاتی متشکل از چینی‌ها و انگلیسی‌ها توانستند در اعماق این گودال بزرگ، یک دنیای زیرزمینی اسرارآمیز پیدا کنند.

تلاش برای کاوش در دل یک گودال بزرگ در چین به کشف یک غار بسیار بزرگ‌تر در اعماق زمین منجر شد. این گودال بزرگ در دل جنگل‌های گوانگزی چین واقع شده است. عظمت این دنیای زیرزمینی را زمانی متوجه خواهید شد که بدانید حجم آن چیزی حدود 6.7 میلیون متر مکعب است! این اتفاق سبب شده جامعه جهانی زمین‌شناسی در بهت و حیرت فرو برود.

کاوش در دل این گودال بزرگ در چین که در نهایت به کشفی بزرگ ختم شد، با همکاری مشترک چین و انگلستان در حال انجام بود و نوزده نفر از تیم آکادمی علوم زمین شناسی چینی Karst Geology به همراه انجمن غارنوردی انگلستان، بین چهار تا هشتم اکتبر (دوازدهم تا شانزدهم مهر) در حال اکتشاف درون این گودال بزرگ در چین با نام بودند. گفتنی است چینی‌ها به این دسته از گودال‌های بزرگ نام “Tiankeng” را اطلاق می‌کنند.

ویدیوی دنیای اسرارآمیز اعماق یک گودال بزرگ در چین

این تیم فقط با استفاده از یک طناب مشغول جستجو بود و هدف اصلی آن، نقشه‌برداری از دل گودال محسوب می‌شد. رییس موسسه Karst Geology گفت این دنیای زیرزمینی و غار بزرگ، در واقع سال گذشته توسط کاوشگری‌های یک تیم هنگ کنگی کشف شده بود، به همین دلیل “Hong Kong·Haiting Hall” نام گرفته است. اما دلیل خبرساز شدن این سری جدید از تحقیقات، اندازه‌گیری حجم دقیق غار درون این گودال بزرگ در چین از طریق فناوری اسکن سه بعدی بود.

عرض، طول و حداکثر عمق گودال به ترتیب 100 متر، 200 متر و 118 متر بوده و شیب‌های انتهایی آن در نهایت به وردی یک غار و سالن زیرزمینی بزرگ ختم می‌شود. در این قسمت راهروها، سالن‌ها، حوضچه‌ها، سنگ‌های فرو ریخته و ستون‌های سنگی زیادی وجود داشته و آرایشی با نام “Cave Pearls” را تشکیل می‌دهند.  سنگ‌های گرد و کوچک این منطقه با گذر زمان توسط آب صیقل داده شده و اکنون بدون مزاحمت، در شکاف دیوارها قرار گرفته‌اند!

در سالن اصلی غار یک شفت رویت شد که به دریاچه‌ای زیرزمینی متصل است. این رودخانه منبع رودخانه‌ دیگری در همان اطراف با نام پنیانگ (Panyang) محسوب می‌شود. محققان با استفاده از همین تکنولوژی اسکن سه بعدی، با بازسازی این گودال بزرگ در چین متوجه خواهند شد چگونه فرو ریخته است. بر اساس گفته‌های تیم تحقیقاتی، در غار Hong Kong·Haiting Hall آثار زیادی از فروپاشی گودال وجود دارد.

گودال بزرگ در چین

گودال‌های نوع Tiankeng معمولا در نتیجه ریزش غارهای زیرزمینی ایجاد شده و سپس بر اثر نیروهای مختلف، با سرعتی زیاد رو به فرسایش می‌روند. به عنوان نمونه‌ای از قوی‌ترین نیروهای تخریب‌کننده که به افزایش عمق و ابعاد گودال‌های این چنینی دامن می‌زنند باید به آب‌های جاری اشاره کرد. به عنوان نمونه، گودال Xiaozhai (تصویر بالا) که بزرگ‌ترین گودال در دنیا با طول 626 متر محسوب می‌شود، بر اثر فروریزش غار سنگ آهک Difeng ایجاد شده و به مرور زمان، قدرت آب‌های زیرزمینی آن را سبب فرسایش کرده است. پیش‌بینی می‌شود Hong Kong·Haiting Hall نیز به شیوه‌ای یکسان ایجاد شده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. این به این بزرگی رو تازه کشف کردن؟

  2. این قصه های غرب توطئه ایست برای تسخیر مغز جوانان انقلابی و اسلامی ایران . خوشبختانه مردم انقلابی ما بازیچه این قصه های غرب نخواهند شد

  3. گودال ماریانا اینه دیگه؟؟

  4. عجب منظریعه ایی داره