بهترین دوربین های موبایل

معرفی بهترین دوربین های موبایل در سال 2018

دوربین باکیفیت، یکی از مشخص‌هایی است که هر کاربر حین خرید گوشی هوشمند به آن توجه می‌کند. در این مطلب قصد داریم باکیفیت ترین و بهترین دوربین های موبایل 2018 را معرفی کنیم.

این روزها یافتن بهترین دوربین های موبایل کار ساده‌ای نیست، چرا که اغلب پرچمداران از به‌روزترین سخت افزارها و بهترین نرم افزارها در بخش دوربین استفاده کرده و در پنل پشتی تعداد زیادی از میان‌رده‌ها نیز دوربین‌های دوگانه با رزولوشن بالا دیده می‌شود. اگرچه برخی مدل‌ها، در برخی زمینه‌های عکاسی موفق‌تر از بقیه عمل می‌کنند، اما رقابت بین بهترین دوربین های موبایل همچنان بسیار نزدیک و شانه به شانه است.

به عنوان نمونه برخی مدل‌ها توانایی عکاسی در شب بهتری داشته و برخی دیگر عکس‌های اچ دی آر باکیفیت‌تری به ثبت می‌رسانند. یک سری دیگر از گوشی های موبایل، با وجود عدم توانایی برای ثبت تصاویر باکیفیت همچون محصولات هم‌رده خود، در فیلم برداری توانایی زیادی دارند. از آنجایی که کاربران قادر نیستند تک به تک گوشی های هوشمند را خریداری کرده و دوربین‌شان را تست کنند، یافتن بهترین دوربین های موبایل تبدیل به کار دشواری شده است.

بهترین دوربین های موبایل سال 2018

با توجه به همین نیاز در این مطلب تصمیم داریم بهترین دوربین های موبایل 2018 را معرفی کنیم. در این بررسی، نمونه‌ تصاویر هر دوربین نیز قرار خواهد گرفت تا به طور دقیق بتوانید از بین مدل‌های معرفی شده دست به قضاوت بزنید.

گوگل پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال

بهترین دوربین های موبایل گوگل پیکسل 3

محصولات سری پیکسل و پیش از آن، دو گوشی سال 2015 نکسوس گوگل، همیشه به داشتن دوربین‌های موبایل بسیار باکیفیت معروف بود‌ه‌اند. توانایی دوربین گوشی های هوشمند گوگل در دو مدل گوگل پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال به بیشترین میزان خود تا امروز رسیده است.

از نظر سخت افزاری، دوربین دو گوشی سال 2018 گوگل به یک سنسور 12.2 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 مجهز شده و از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) بهره می‌برد. این شرکت همچنان عقیده‌ای به استفاده از دوربین‌های دوگانه ندارد، چرا که معتقد است آن چه سخت افزار اضافی در اختیار کاربران قرار می‌دهد، از طریق یادگیری ماشینی (به صورت نرم افزاری) نیز قابل دستیابی است.

با این حال، یکی از دلایل قرارگیری این دو گوشی در زمره بهترین دوربین های موبایل 2018 بهره بردن از دوربین سلفی دوگانه است. به لطف وجود سنسور ثانویه از نوع سوپر واید و افزایش میدان دید به 120 درجه، می‌توان عکس‌های سلفی دست جمعی زیبایی ثبت کرد و یا در طبیعت، همه اشیای پشت سر را همراه خود درون قاب تصویر جای داد.

اگرچه قدرت اصلی دوربین‌های محصولات سری پیکسل به توان تحلیل نرم افزاری آن‌ها مربوط می‌شود، اما نمی‌توان سخت افزارهای آن‌ها را نیز دست کم گرفت. به عنوان نمونه تحلیل داده‌های ثبت شده توسط سنسورها بر دوش Visual Core، پردازشگر تصویر اختصاصی قدرتمند گوگل، قرار دارد. این پردازشگر برای نخستین مرتبه در دو گوشی پیکسل سال گذشته به کار رفته بود.

Visual Core ابتدا به منظور بهبود کیفیت تصاویر اچ دی آر ثبت شده با استفاده از اپلیکیشن‌های عکاسی جانبی توسعه یافت، اما اکنون و در گوگل پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال، نقش بسیار مهمی در ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی دوربین دارد. همه پردازش‌های قابلیت‌های نرم افزاری دوربین این دو گوشی همچون Super Res Zoom (بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت)، Night Sight (عکاسی باکیفیت در شب بدون استفاده از فلاش ال ای دی) و Top Shot، بر عهده چیپ Visual Core است.

آیفون ایکس اس و ایکس اس مکس

بهترین دوربین های موبایل آیفون ایکس اس

اپل آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس، در مقایسه با پرچمدار سال گذشته یعنی آیفون ایکس، در بخش دوربین یک قدم جلوتر قرار دارند. سخت افزار دوربین دوگانه این دو مدل کمی تغییر پیدا کرده و اندازه پیکسل سنسورها افزایش پیدا کرده است، به همین دلیل قادر هستند تصاویری با جزییات بیشتر به ثبت برسانند. با این حال، اصلی‌ترین تغییری که قرارگیری این دو مدل در میان بهترین دوربین های موبایل سال جاری را نیز سبب شده است، اسمارت اچ دی آر محسوب می‌شود.

اپل نیز با تمرکز بر توسعه قابلیت‌های نرم افزاری تلاش کرده دوربین محصولات جدیدش را متفاوت کند. ویژگی اسمارت اچ دی آر در واقع ترکیبی از چند تکنولوژی همچون پردازشگر سیگنال تصویر ارتقا یافته (ISP)، سی پی یو بهبود یافته و الگوریتم‌های پیشرفته به شمار می‌رود و ثبت تصاویر دارای محدوده دینامیکی بسیار بالا را منجر شده است، بدون این که آن‌ها مصنوعی به نظر برسند.

یکی دیگر از توانایی‌های اسمارت اچ دی آر قابلیت ثبت عکس از اشیای در حال حرکت است. برای دستیابی به آن، دوربین مجبور به ثبت یک بافر دارای چهار فریم از صحنه است تا بلکه بتواند از این طریق، حرکت را در چهارچوب تصویر ثابت کند. در ادامه، تراشه اپل A12 دست به کار شده و فریم‌های ثانویه را در زمانی یکسان به ثبت می‌رساند، اما این سری عکس‌ها در سطح نوردهی متفاوتی گرفته می‌شوند تا در نقاط دارای نور زیاد و همچنین سایه‌ها، همچنان جزییات به خوبی وجود داشته باشند.

نمونه عکس دوربین آیفون ایکس اس

این پایان کار نیست. اسمارت اچ دی آر در زمان انجام همه این فرآیندها، یک عکس دارای نوردهی بالا (لانگ اکسپوژر) نیز به ثبت می‌رساند که به کمک آن، بازسازی جزییات در سایه‌ها به بهترین وجه ممکن میسر خواهد شد. مقایسه دو عکس بالا به خوبی توان فوق‌العاده اسمارت اچ دی آر و دلیل قرارگیری آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مک بین بهترین دوربین های موبایل 2018 را نشان می‌دهد. تصویر سمت چپ متعلق به دوربین آیفون Xs و تصویر سمت راست متعلق به آیفون X است.

اسمارت اچ دی آر بعد از کنار هم قرار دادن عکس‌هایی که تحت شرایط مختلفی به ثبت رسیده‌اند، آن‌ها را آنالیز کرده و بهترین قسمت‌ها را از هر کدام جمع‌آوری می‌کند تا در نهایت یک عکس ایده‌آل ارائه کند. این فرآیندها به نظر طولانی می‌آیند، اما به لطف قدرت تراشه 7 نانومتری اپل، در کسری از ثانیه انجام خواهند شد.

بهبود حالت عکاسی پرتره از دیگر تغییرات مهم دوربین پرچمداران سال جاری اپل است. اکنون کیفیت و نحوه اعمال افکت بوکه بهتر شده و دوربین توانایی بیشتری به منظور جداسازی سوژه اصلی از پس‌زمینه دارد. اپل در اینجا با الهام‌گیری از تکنیک به کار رفته توسط هواوی، به کاربران اجازه می‌دهد بعد از ثبت عکس پرتره، میزان محوشدگی پس‌زمینه سوژه را به صورت دستی مشخص کنند.

سامسونگ گلکسی نوت 9

بهترین دوربین های موبایل

در طراحی ماژول دوربین این پرچمدار نیز از ترکیب سنسور دارای زاویه باز و سنسور تله فوتو استفاده شده است و به همین دلیل کاربران قادر به بزرگنمایی تا 2 برابر بدون کاهش کیفیت هستند. این دو سنسور در کنار هم، یک افکت عمق میدان با عمق کم ایجاد کرده و عکاسی پرتره را میسر می‌کنند. البته این سبک عکاسی در سامسونگ گلکسی نوت 9 دیگر Portrait Mode نام نداشته و با عنوان Live Focus شناخته می‌شود.

نمونه عکس دوربین گلکسی نوت 9

اما منحصربه‌فردترین ویژگی دوربین گلکسی نوت 9 که سبب قرارگیری آن در زمره بهترین دوربین های موبایل 2018 شده است، توانایی فوق‌العاده عکس برداری در تاریکی است. تنها گوشی هایی که در این زمینه می‌توانند با پرچمدار سامسونگ رقابت کنند، گوگل پیکسل و هواوی پی 20 پرو هستند. البته دوربین این گوشی در روشنایی روز نیز تصاویر بی‌نظیری ثبت می‌کند، اما الگوریتم‌های پردازش عکس توسعه یافته به دست سامسونگ کمی سنگین بوده و زمان بیشتری از کاربر طلب می‌کنند. همچنین تعیین خودکار وایت بالانس نیز همیشه به درستی کار نمی‌کند.

عکس‌های ثبت شده توسط دوربین گلکسی نوت 9 در برخی مواقع بیش از اندازه اشباع شده و همه چیز پررنگ‌تر از حالت واقعی دیده می‌شود، اما با توجه به این که در حالت عکاسی دستی، کنترل همه بخش‌ها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، می‌توان با تنظیم دستی عناصر مختلف، نتایج بهتری به دست آورد. با وجود همه این قابلیت‌ها، همچنان عکاسی باکیفیت و بدون نویز در شب را باید قابلیت اصلی دوربین گلکسی نوت 9 دانست.

ویژگی مهم دیگر دوربین این گوشی در بخش فیلم برداری بوده و قادر است با نرخ 960 فریم بر ثانیه به ضبط ویدیو بپردازد! این نوع ویدیوها سوپر اسلوموشن نام داشته و اگرچه تنها برای 0.2 ثانیه از صحنه فیلم برداری می‌شود، اما تعدد فریم‌های ضبط شده در همین بازه زمانی کوتاه، سبب ایجاد ویدیویی (حرکت آهسته) با طول 6 ثانیه خواهد شد.

گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال

بهترین دوربین های موبایل

با وجود معرفی تعداد زیادی پرچمدار در سال 2018، دو گوشی سال 2017 گوگل همچنان جزو بهترین دوربین های موبایل سال جاری شناخته می‌شوند. آن‌ها فاقد سنسور ثانویه بر روی ماژول دوربین اصلی بوده و برای دست پیدا کردن به قابلیت‌های مختلف همچون عکاسی پرتره، به امکانات نرم افزاری تکیه می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های آن‌ها حالت عکاسی اچ دی آر پلاس است که سبب بهبود کیفیت عکس‌ها به میزانی فوق‌العاده می‌شود. دوربین تک سنسور گوگل پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال قادر است به خوبی افکت بوکه را اعمال کرده و ثبت تصاویر پرتره را امکان‌پذیر کند. البته کیفیت این نوع عکس‌ها به اندازه نمونه‌های به ثبت رسیده با دوربین‌های دوگانه گوشی هایی همچون آیفون ایکس و گلکسی نوت 8 نیست، اما همچنان کاملا قابل قبول به شمار می‌روند.

اپل آیفون ایکس

بهترین دوربین های موبایل

پرچمدار سال گذشته اپل، همچنان جزو بهترین دوربین های موبایل 2018 شناخته شده و دوربین اصلی و سلفی آن قادر به ثبت تصاویر بسیار باکیفیتی هستند. ترکیب سنسورهای ماژول دوربین دوگانه آن با دوربین آیفون 7 پلاس و همچنین آیفون‌های سال جاری تفاوتی نداشته و یک سنسور زاویه باز در کنار یک سنسور تله فوتو قرار دارد. دو سنسور همکاری بسیار خوبی با یکدیگر به منظور محاسبه عمق میدان و گرفتن عکس‌های پرتره دارند. تصویر سمت چپ پایین توسط آیفون ایکس و عکس سمت راست، با دوربین گلکسی نوت 8 به ثبت رسیده‌ است.

اگرچه دوربین آیفون ایکس حالت عکاسی دستی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد، اما خود به خوبی در تنظیم عناصر مختلف خبرگی دارد. همچنین حالت اچ دی آر یکی از بهترین‌ها بوده و آن را با اچ دی آر پلاس گوگل مقایسه می‌کنند. در زمینه عکاسی پرتره، دوربین آیفون ایکس همچنان جزو بهترین‌ها به شمار می‌رود.

در زمان عدم وجود نور کافی و مخصوصا تاریکی شب، این گوشی دیگر قادر به گرفتن عکس‌های خوبی نیست، اما در روشنایی روز، عکس‌هایی بسیار شفاف و دارای رنگ‌های بسیار نزدیک به نمونه واقعی آن‌ها ثبت می‌کند. با وجود ضعف دوربین در عکاسی حین تاریکی، قابلیت Slow Sync، تصاویر پرتره و کلوزآپ کاملا قابل قبولی در این شرایط به ثبت می‌رساند.

سامسونگ گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس

بهترین دوربین های موبایل

دوربین گلکسی نوت 9 و گلکسی اس 9 پلاس کاملا با یکدیگر یکسان هستند و تفاوت را بیشتر در زمان مقایسه پرچمدار سری نوت با گلکسی اس 9 احساس خواهید کرد. اصلی‌ترین قابلیت دوربین هر سه مدل اعم از تک سنسور و دوگانه، گشودگی دریچه دیافراگم متغیر است، به طوری که بسته به میزان نور موجود در محیط، می‌تواند بین دو مقدار f/1.5 و f/2.4 جابه‌جا شود.

اگر در محیط عکاسی نور بسیار کمی وجود داشته باشد، گشودگی دریچه دیافراگم به f/1.5 خواهد رسید! شاید به همین دلیل در بین بهترین دوربین های موبایل کنونی، اصلی‌ترین ویژگی گلکسی نوت 9 را توانایی عکاسی در شب عنوان کردیم. این موضوع درباره گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس نیز صدق می‌کند.

قابلیت فیلم برداری سوپر اسلوموشن در پرچمداران سری S سال جاری نیز حضور دارد. در گلکسی اس 9 پلاس مجددا شاهد یک سنسور ثانویه از نوع تله فوتو هستیم که علاوه بر ارائه قابلیت بزرگنمایی اپتیکال تا دو برابر، امکان عکاسی پرتره را نیز به لطف توانایی محاسبه عمق میدان فراهم می‌کند. برای آن دسته از کاربرانی که پردازش‌های ثانویه سنگین و پیچیده پیش‌فرض سامسونگ بر روی تصویر را دوست ندارند، حالت عکاسی دستی نیز در گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 در نظر گرفته شده تا کنترل همه چیز همچون وایت بالاست، کنتراست، سرعت شاتر و دیگر موارد در اختیار کاربر قرار داشته باشد.

هواوی پی 20 پرو

بهترین دوربین های موبایل هواوی پی 20 پرو

اولین گوشی مجهز به دوربین سه گانه در دنیا، در زمینه‌های مختلفی توانمند است. به عنوان نمونه هواوی پی 20 پرو توانایی فوق‌العاده‌ای در عکاسی حین تاریکی و عدم وجود نور کافی داشته و قادر است عکس‌هایی در رزولوشن 40 مگاپیکسل ثبت کند! هواوی در همکاری با شرکت لایکا تلاش کرده بهترین تجربه ممکن از عکاسی با گوشی هوشمند را در اختیار کاربران قرار بدهد. به عقیده بسیاری، در بین بهترین دوربین های موبایل 2018، هواوی پی 20 پرو بهترین است.

هواوی پی 20 پرو

در این گوشی نیز همچون بسیاری از بهترین دوربین های موبایل کنونی، از شیوه مشابهی به منظور دست پیدا کردن به باکیفیت‌ترین عکس‌های ممکن مخصوصا در تاریکی شب، استفاده می‌شود. دوربین این گوشی از صحنه چندین تصویر با نوردهی‌های مختلفی ثبت کرده و سپس با ترکیب‌شان، بهترین نتیجه را ارائه می‌کند. به خاطر الگوریتم‌های سنگین گوشی، جزییات در برخی مواقع فدای کاهش نویز می‌شوند.

توانایی منحصربه‌فرد دیگر هواوی پی 20 پرو، قابلیت بزرگنمایی اپتیکال تا 3 برابر و بزرگنمایی هیبریدی تا 5 برابر است! در حالت هیبریدی، با وجود زوم فراوان، کیفیت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نمی‌کند.

اچ تی سی یو 12 پلاس

بهترین دوربین های موبایل

اچ تی سی یو 11، یکی از بهترین دوربین های موبایل سال گذشته بود و توانایی باورنکردنی در عکاسی حین عدوم وجود نور کافی داشت. اچ تی سی یو 12 پلاس راه این گوشی را ادامه داده و درون ماژول دوربین آن، علاوه بر سنسور 12 مگاپیکسلی یو 11، یک سنسور تله فوتو 16 مگاپیکسلی نیز وجود دارد. مجددا امکان بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت تا دو برابر و فراهم شدن قابلیت عکاسی پرتره، مزیت وجود سنسور ثانویه از نوع تله فوتو است.

تصاویر ثبت شده توسط دوربین اچ تی سی یو 12 دارای جزییات کافی بوده و رنگ‌ها درونشان، به میزان بسیار زیادی به نمونه‌های واقعی نزدیک هستند. حتی در سایه‌ها نیز جزییات کافی وجود دارد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل قرارگیری اچ تی سی یو 12 پلاس در بین بهترین دوربین های موبایل 2018 وجود دوربین دوگانه هم در پنل پشتی و هم در بالای نمایشگر آن است. دوربین سلفی دوتایی این گوشی عکس‌های باکیفیت و دارای جزییات بالایی ثبت کرده و امکان عکاسی پرتره سلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

22 دیدگاه

  1. اگر بصورت رایگان . حق انتخاب یک گوشی داشتین . صد در صد همه آخرین مدل آیفون انتخاب میکردن . درسته ؟؟؟؟؟

  2. قول میدم . اگر به رایگان . یک گوشی میدادن . همه شما آخرین مدل آیفون برمیداشتین . درسته ؟؟؟؟؟

  3. با سلام بنظرم دوربین اس ۸ پلاس حرف نداره خیلی کیفیتش بالاست

  4. بهترین دوربین اول Huawei mate 20 pro بعد oneplus 6t اینا از هر لحاظ بهترینن

  5. چطوریه که اصلا تو این لیست mi 8 و mix 3 نیست…

  6. اولا ک توی نور کم بهترین xz2 premium سونیه بعدم گوگل و اس ۹ با تک دوربین باشن تو مقایسه سونی ک سرور تمام ایناست نباشه قشنگ معلومه سونی خارداره به نظرم مقاله بیخودی بود مقاله ای ک سونی توش نباشه… ه

  7. هواوی p 20 pro بهترین دوربین در بین تمام گوشیهایی که تا کنون ساخته شده اند شده است بی برو برگرد شک نکنید.لامصب هر جا تکنولوژی آلمان (مثل بنز و بی ام و)دخیل باشه جای هیچ شک و شبهه ای نمیزاره.همه مهندسان عمران و نقشه برداران حرفه ای با دوربین های لایکا آلمان بی برو برگرد سر و کار دارند.

  8. آقا یعنی چی هرجور دلتون میخواد متن مینویسید گوشی انتخاب میکنید اگر به امتیاز دوربین باشه باید میت ۲۰ پرو اول ثبت بشه دوما اگر سونی بخاطر تک دوربین بودنش انتخاب نشده نباید اس۹ هم انتخاب میشد چون سونی XZ3 با همون تک دوربینش امتیاز دوربینش با Note9 برابر شد با این تفاوت که نوت دو دوربین داشت

  9. من فک می کنم همشون خوبن

  10. ..شما که خودتون تو سایتتون جدول بنچمارک گذاشین.بهترین دوربین سال 2018میت 20پرو وسال قبلشم p20pro…اول هواوی بعد ایفون

  11. همه شون عالی بودن حتی اچ تی سی

  12. عاقا یه خیر پیدا نمیشه یکی از اینا رو برا من بخره؟

  13. پی بیست خیلی قوی تر از اینا بود ک

  14. سونی یه موقعی همیشه اولین گوشی بود الان دیگه اسمی ازش نیست

  15. حرفی از میت بیست نبود چرا ؟؟؟

    • چون مفت نمی ارزه ….

      • میت ۲۰ چرا مفت نمی ارزه ، فعلا که از نظر طراحی و سخت افزار و امکانات قابل توجهی همچون شارژ وایرلس معکوس ، اسکن سه بعدی اجسام و تبدیل کردنش به اموجی و از همه مهمتر باتری قدرتمند و سرعت شارژ فوق العادش از همه سرتره دوست عزیز