کالری مواد غذایی

چرا دقت در کالری مواد غذایی به سالم خوری کمک نمی‌کند؟

تنها دقت در کالری مواد غذایی نمی‌تواند به سالم خوری شما کمک کند. برای خوردن غذاهای سالم شما باید به موارد دیگری نیز توجه داشته باشید که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

وقتی به مقوله‌ی سالم خوری یا تلاش برای کاهش وزن می‌نگریم، نمی‌دانیم دقیقا باید بر روی چه چیزی تمرکز کنیم. برخی از متخصصان به شما می‌گویند بر روی کربوهیدرات‌ تمرکز کنید، برخی به شکر اشاره می‌کنند و دیگر متخصصان نیز تمرکز بر روی کالری مواد غذایی را مهم می‌دانند. زمانی که به برچسب ارزش غذایی روی بسته‌بندی محصولات می‌نگریم، ساده‌ترین مورد برای تمرکز و اغلب پررنگ‌ترین مورد آن، میزان کالریش است. این یک فکر عقلانی است که غذاهای کم کالری‌تر سالم‌تر هستند، اما در تمام موارد صدق نمی‌کند.

کالری مواد غذایی

اگر موکدا بر روی مقدار کالری‌هایی که قرار است دریافت کنید، تمرکز کنید، در اصل شما خودتان را گول خواهید زد و نسبت به مقدار پروتئین مهمی که بدن شما به آن نیاز دارد، بی‌توجه خواهید بود. وقتی خودتان را با میزان کالری گول بزنید،‌ بدن شما از پروتئینی که می‌خورید به جای موارد مهم روبرو، برای ساخت انرژی استفاده خواهد کرد: ساخت عضله، بهبود ایمنی و کمک به سلامت مو، پوست و ناخن‌ها.

به گفته‌ی سازمان مرکز کنترل بیماری ایالات متحده، زنان و مردان جوان باید روزانه بین 46 الی 56 گرم پروتئین مصرف کنند. در مواردی که فرد فعال‌تر است، این میزان به مراتب بیش‌تر نیز خواهد شد. پیش از آن که این حرف بهانه‌ای برای خوردن کالری بیشتر شود، باید توجه شما را به نکته‌ی مهمی جلب کنیم: زمانی که بر روی مقدار کالری دریافتی تمرکز می‌کنید، شما شاید سهوا میزان کربوهیدرات بیشتر از مورد نیازتان را دریافت کنید.

کربوهیدرات‌ها در شکل‌های مختلفی وجود دارند. برخی پیچیده هستند که می‌توانند در تمرین ورزشی و سلامت کلی شما شما تاثیرگذار باشند. متاسفانه اغلب خوراکی های خوشمزه، خوراکی های حاوی کربوهیدرات که ما به آن‌ها علاقه‌مندیم نظیر پاستا، چیپس سیب زمینی و دونات‌ها، دارای کربوهیدرات‌های بد هستند. ولی نباید شما به این فکر کنید که کالری زیاد برابر با کربوهیدرات زیاد است. غذاهای کم کالری نظیر سیب زمینی شیرین و جو دو سر دارای کربوهیدرات‌های زیادی هستند که بیشتر از کربوهیدرات مورد نیاز بدن شما است.

به فراتر از کالری مواد غذایی توجه کنید

کالری مواد غذایی

به جای آن که فقط بر روی مجموع کالری‌ها توجه کنید، صفحه‌ای که بر روی آن‌ها نسبت کربوهیدرات‌ها به پروتئین‌ها نوشته شده است را مشاهده کنید. دریافت پروتئین بیشتر به همراه مقدار کالری کمتر، می‌تواند به ما کمک کند تا سالم‌تر باشیم. یک مطالعه در سال 2007 که در مجله‌ی “American Medical Associaton” منتشر شد، گزارش داد که افزایش پروتئین دریافتی و محدود کردن کربوهیدرات مصرفی می‌تواند به کاهش کالری و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.

به کار گرفتن نسبت‌ها

کالری مواد غذایی

حفظ تعادل بهتر کربوهیدرات‌ها نسبت به پروتئین‌ها به شما انرژی کارآمدی را ارائه می‌کند، در حالی که سلامت بدن شما را نیز بهبود می‌بخشد. غذاهایی را میل کنید که دارای نسبت 1 گرم کربوهیدرات برای 1 گرم پروتئین هستند تا مطمئن شوید شما بیشتر کربوهیدرات مصرف نکرده‌اید و در عین حال پروتئین کافی را نیز دریافت کرده‌اید.

از غذاها و اغلب چیپس‌هایی که دارای نسبت 10 به 1 کربوهیدرات به پروتئین هستند و به طور کلی از غذاهایی که دارای نسبت بیش از 5 به 1 کربوهیدرات به پروتئین هستند دوری کنید. پیش از آن که شروع به تحقیق بر روی کربوهیدرات مواد غذایی کنید و از این فرمول نسبت برای انتخاب بهترین گزینه استفاده کنید، به یاد داشته باشید که شما باید بر روی هر سه منبع کربوهیدرات، پروتئین و کالری مواد غذایی تمرکز داشته باشید. اگر مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید، یخچال خود را با گوشت لخم ماهی و مرغ، تخم مرغ، پنیر و توفو پر کنید. آجیل، انواع دانه‌ها، غلات و ماست نمونه‌ی عالی از میان وعده‌هایی است که به اهداف شما کمک می‌کند.