ردپای انسان روی ماه

چرا کفش‌های نیل آرمسترانگ با اولین ردپای انسان روی ماه مطابقت ندارند؟

ردپای انسان روی ماه موضوع تعدادی از مهم‌ترین عکس‌هایی است که در جریان اولین سفر فضانوردان به ماه در سال 1969، به ثبت رسیدند؛ با این حال مطابقت نداشتن این ردپاها با کفش‌های فضایی اعضای ماموریت به تازگی جنجال زیادی به پا کرده است.

ردپای انسان روی ماه موضوع تصاویری است که در 20 جولای سال 1969 که فضانوردان آمریکایی در جریان ماموریت آپولو 11 (Apollo 11) برای اولین بار بر روی قمر سیاره زمین فرود آمدند، به عنوان مدارکی برای اثبات واقعی بودن این دستاورد عظیم بشریت در حوزه هوافضا در نظر گرفته می‌شوند. این ردپاها که اولین مورد از آن‌ها متعلق به فضانورد معروف آمریکایی، نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) است، طرح خاصی دارند و اخیرا تفاوت عجیب طرح آن‌ها با نوع کشف‌های فضایی استفاده شده توسط آرمسترانگ و هم‌سفرانش خبرساز شده است.

ردپای انسان روی ماه

آیا بشریت در اواخر دهه 60 میلادی واقعا به فضا رفت؟ چگونه است که کف کفش‌های آرمسترانگ تخت هستند، اما اولین ردپای انسان روی ماه دندانه‌دار است؟

ردپای انسان روی ماه ردپای انسان روی ماه

این‌ها سوالاتی هستند که یکی از طرفداران تئوری‌های توطئه در مورد سفر انسان به ماه،‌ به تازگی مطرح کرده و به نوبه خود جنجال زیادی به راه انداخته است؛ اما توضیح ساده و قانع‌کننده‌ای برای این ناهماهنگی وجود دارد که کاربران فضای مجازی و علاقه‌مندان به موضوع، بلافاصله پس از مطرح شدن سوال‌ها برای روشن شدن ماجرا آن را ارائه کرده‌اند.

در تصویر پایین لباس فضایی اسکایلب آ 7 ال (Skylab A7L) را می‌بینیم که نیل آرمسترانگ با پوشیدن آن در ماموریت آپولو 11 نام خود را به عنوان اولین انسانی که پا روی ماه گذاشت،‌ در تاریخ ثبت کرد.

ردپای انسان روی ماه

این لباس فضایی هم‌اکنون در موزه ملی هوافضای اسمیتسونیان (Smithsonian) نگهداری می‌شود. با این وجود نکته اصلی اینجاست که فضانوردان این ماموریت تاریخی علاوه بر این لباس تجهیزات دیگری هم داشتند که یکی از آن‌ها، نوعی روکفشی خاص برای پوشاندن کفش‌های فضایی و محافظت از قسمت پایینی لباس فضانوردان در هنگام جابه‌جایی بر روی ماه بود.

ردپای انسان روی ماه

این ‌روکفشی‌ها که به وسیله بند روی کفش آرمسترانگ و دیگر فضانوردان سوار می‌شدند، در زیر خود طرح آجداری داشتند که باعث به وجود آمدن شکل خاص ردپای انسان روی ماه شدند. پس از زیر سوال بردن ماموریت آپولو 11 توسط شخصی که به این ناهماهنگی اشاره کرده بود، عکس روکفشی مورد نظر به سرعت بر روی اینترنت دست به دست شد.

ردپای انسان روی ماه

ردپای انسان روی ماه تا میلیون‌ها سال باقی خواهد ماند!

حتی برخی کاربران به شوخی گفتند که اگر کسی باور ندارد که رد پای آرمسترانگ و دیگر فضانوردان بر روی ماه وجود دارد، می‌تواند به قمر زمین رفته و آثار به جا مانده را با چشمان خودش ببیند! ناسا اعلام کرده از آنجایی که هیچ بادی بر روی قمر زمین نمی‌وزد، ردپای انسان روی ماه تا میلیون‌ها سال دیگر به همان شکلی که بود،‌ باقی می‌ماند.

ردپای انسان روی ماه

اما سوال آخری که در این رابطه مانده این است که چرا روکفشی‌های مورد نظر در کنار لباس فضایی در موزه به نمایش گذاشته نشده‌اند؟

دلیل این موضوع به اضافه‌بار فضانوردان در زمان بازگشت به زمین مربوط می‌شود. پس از فرود بر روی ماه و انجام ماموریت اصلی، مسافران فضایی برای بازگشت به سیاره خود مجبور بودند که برخی از وسایل اضافی را جا بگذارند تا وسیله نقلیه آن‌ها به‌اندازه کافی سبک شود. در بین این وسایل علاوه بر لنز تلویزیون و تجهیزات دیگر، روکفشی‌های استفاده شده در ماموریت هم وجود داشت.

ردپای انسان روی ماه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. من یه عکس دارم که نشون میده اولین انسانی که به ماه رفته کسی دیگه بوده
    و نمیدنم چطور اینجا ارسالش کنم

  2. از لحاظ علمی هنوز رفتن به ماه غیر ممکنه برای یک موجوده زنده
    هنوز قدرت اینا نداریم یا ندارن که بتونن جلوی تشعشعات خورشیدی و نور ماورای بنفش و فرکانس هاس بالارو جلوشون بگیرن
    و اینا موجب سرطانی شدن و مرگ فضانوردان میشن
    اگه یک نفر از امزیکا به اروپا یا استرالیا پرواز بیشتر از 8 ساعت داشته باشه احتماله این که سرطان بگیره بیشتر از 30 درصد هست
    شاید هم اشتباه میکنیم
    موفق باشید

  3. نیل آرمسترانگ روحت شاد و یادت گرامى باد.