توقف تولید خودرو

قطعه سازان در آستانه ورشکستگی؛ احتمال توقف تولید خودرو در ایران

قیمت‌گذاری نادرست شورای رقابت، قطعه سازن را در آستانه ورشکستگی قرار داده و این موضوع به توقف تولید خودرو در ایران منجر خواهد شد.

داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان ایران عنوان کرد به دلیل قیمت‌گذاری دستوی و غیرواقعی که توسط شواری رقابت اعمال شده است، خودروسازان داخلی در نیمه نخست سال 97 با زیانی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان مواجه شده‌اند. از طرفی این مسائل برای قطعه سازان نیز مشکلاتی را به وجود آورده که نتیجه آن منجر به توقف تولید خودرو خواهد شد. امیدواریم وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین اقدام خود به حل مشکل زیان‌دهی خودروسازان داخلی بپردازد.

توقف تولید خودرو

بحران توقف تولید خودرو در راه است

داوود میرخانی رشتی در ادامه عنوان کرد قیمت‌گذاری دستوری باید متوقف شود و خودروسازان بتوانند به خوبی محصولات خود را در حاشیه بازار به فروش برسانند و اگر قیمت حاشیه بازار از قیمت واقعی بیشتر شد، مابه‌التفاوت آن به خزانه دولت واریز شود. در ماه‌های اخیر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بهای تمام شده انواع خودروها را به خوبی بررسی کرده است و طبق آخرین اخبار، این بررسی‌ها به اتمام رسیده و قیمت‌‌های جدید به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است تا تصویب نهایی ابلاغ شود.

این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد مرحله آخر ابلاغ قیمت‌های جدید به تعویق افتاده است؛ چراکه وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که یکی از ارکان اصلی این پروژه بوده و روند کار‌ها را دنبال می‌کردند، اما در آخرین روز‌های کاری خود مصوبه ستاد تنظیم بازار را امضا و ابلاغ نکرده و این اقدام به وزیر جدید محول شده است. از طرفی وزیر فعلی نیز درگیر کسب رای اعتماد مجلس بوده و به علت مسائلی زیادی که در وزرات صنعت وجود دارد هنوز مرحله آخر این پروژه انجام نشده است.

توقف تولید خودرو

خطر ورشکستگی قطعه سازان

میرخانی رشتی در ادامه عنوان کرد اگر تصمیم بر این باشد که برای ثابت کردن قیمت‌ها اقداماتی صورت بگیرد و همچنان شرکت‌ها با زیان‌دهی مواجه باشند، علاوه بر اینکه مشکلات فعلی حل نخواهد شد، بلکه مشکلات جدی‌تری به وجود خواهد آمد؛ زیرا قطعه سازان با چنین شرایطی قادر به تولید قطعات خودروها نخواهند بود و نتیجه آن به توقف تولید ختم می‌شود. از طرقی رضا رحمانی، وزیر جدید صنعت و معدن در زمینه صنعت خودرو تجربه زیادی داشته و اطلاع دارد که مواد اولیه قطعه سازان داخلی و وارداتی در سال گذشته با افزایش 100 درصدی مواجه بوده است و قطعه سازان با قیمت‌های دستوری قادر به تولید نخواهند بود.

این مقام مسئول تاکید کرد اگر مشکلات پیش رو قطعه سازان برطرف نشود، بدون شک تعداد زیادی از آن‌ها با ورشکستی مواجه شده و روند تولید قطعات متوقف خواهد شد. بر این اساس اگر از سوی وزرات صنعت و معدن راه‌کاری مناسبی برای قیمت‌گذاری دستوری اندیشیده نشود، قطعه سازان و به خصوص خودرسازان در آستانه ورشکستی قرار می‌گیرند که برای بازار خودرو کشور تبعات بدی را به همراه خواهد داشت.

توقف تولید خودرو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

19 دیدگاه

  1. قیمت مواد اولیه نقش اساسی در قیمت تمام شده و نهایی نداره. شما تا سود صد درصدی نبرید کاری رو انجام نمیدید. بنز و بی ام دبلیو با سود دو سه درصد خودرو میفروشن. کاری هم به تورم ندارن چون رقبای جدی دارن در دنیا مجبورن با کمترین سود و بالاترین بهره وری تولید کنن شما قطعه سازا به صنعت بسته بندی عادت کردید گاری سازای داخلی هم بدون رقیب هر غلطی دلشون خواست کردن

  2. آقای میر خانی رشتی نمیدونم کی شما رو گذاشته اونجا ولی جای تاسف داره که مال دنیا باعث شده مردم هموطنت و همچنین گذشته خودت رو فراموش کنی و وضع بد اقتصادی وفقر مردم رو نبینی و تو هم آب به اسیاب یه مشت دزد بی غیرت بریزی و مردم رو سر کیسه کنید .
    به درک که خودرو سازها و قطعه سازها ور شکست میشن. یه مفتخور از عرصه دنیا کم میشه الحمدالله که جای خوشحالی داره نه نگرانی. این افراد مافیای خودرو هم میرن سر شغل اصلیشون که گاو چرانیه ومردم از دستشون راحت میشن البته اگه اون موقع گاو رو هم گرون نکنن.
    بابا ملت چرا شما اینطوری هستید چرا عادت کردید هر چی رو بهتون تحمیل کنن فوری قبول میکنید . ماشین گرون که بهت میندازن …قطعات ماشین رو یکی پس از دیگری حذف میکنن….کیفیت رو میارن پایین ولی بازم شما میخرید …به خدا حقتونه هر بلایی سرتون بیارن.. به خودتون بیایید

  3. به به آخ جون خبر مسرت بخشی بود راحت شدیم ای ول چوب خدا صدا نداره همینه از فروغن بی کیفیت آشغال راحت میشیم

  4. خدارو شکر خبر خوشحال کننده ای بود.

  5. پولا رو جمع کنه فرارر

  6. باید فقط بگیم معذرت آمریکا…وگرنه ملت شریف باید جورشون رو بکشن و اجناس رو با 100 برابر قیمت واقعیشون خریداری کنن

  7. نمی دانم چرا بعضی ایراینهیا مخالف دولت مخالف تولیدات داخلی گرچه ضعیف اما و خواهان تسلیم شدن به امریکا هستند فکر میکنند امریکا زنده گی عالی نصیبتان خواهد کرد؟
    من افغانی هستم کشورم توسط امریکا برباد شده منابع ما توسط امریکا غارت شده خادمین واقعی وطنم توسط امریکا ترور شد همه ما آوراه و سر گردان کشورم را در حالتی رسانده که حتی نان خشک را باید وارد کنیم.
    در کشورم موسیق و فساد آزاد اما در مساجد انتحاری !
    یکبار به حالت افغانستان من ببینید کشورم فقیر نیست 70 در صد خاک وطنم معدن است. با افکار های امریکا طلبی و دموکراسی طلبی همه در خاک خوبیم !
    {عبرت بگیرید از کالا های داخلی حمایت کنید و گرنه از افغانستان بدتر خواهید شد}

    • ما مریض نیستیم ک از کالای داخلی حمایت نکنیم،ولی وقتی شرکت ها و کارخونه ها و سیستم ها مردم رو آدم حساب نمیکنن چرا باید بیام تو این گرونی ازشون خرید کنم؟خودمون تو کشورمون اینهمه ثروت داریم،میتونیم ب کل دنیا حکومت کنیم ولی کجا میره این ثروت؟خود خودروساز ها خیلی از قطعه هایی ک میشه تو کشور تولید بکنن رو از چین وارد میکنن ک ارزون تموم شه

    • نمیدونم چرا همه شرکت های خصوصی وابسه هستن به دولت و حکومت

  8. چه حسه خوبی داره میبینی کم کم دارن فلج میشن
    چه به حال روز مردم اوردن اینا خداییش باید دونه بدونه همشون از بالا مخصوصا تا پایین محاکمه بشن که حیف نمیشن اما امیدوارم بشن

  9. پس چی ماشین گذاشتن واسه فروش توی ابان ماه

  10. پس جلوی ورود ماشین دسته دوم به کشور گرفته نشه، تا ما ماشین اروپایی با ۵ سال کارکرد رو بخریم ۲۰ میلیون

    با سپاس

  11. الهی آمین
    خدایا همین الان قبل یه ساعت دیگه