کاوشگر خورشیدی بیگانگان

شی فضایی و مرموز نزدیک شده به زمین، شاید کاوشگر خورشیدی بیگانگان بوده باشد!

دانشمندان هاروارد ظن این را دارند که شاید اومواموا (Oumuamua) کاوشگر خورشیدی بیگانگان بوده و از سوی تمدنی پیشرفته‌ و فرازمینی به سوی ما هدایت شده باشد. این جرم آسمانی که به یک سیگار عظیم‌الجثه شباهت دارد، نخستین شی میان ستاره‌ای رویت شده در منظومه شمسی است.

اومواموا به معنای «پیام‌رسانی از دوردست» برای اولین بار در اکتبر سال 2017 و از طریق یک تلسکوپ مستقر در هاوایی مشاهده  شد. این شی فضایی عمدتا فلزی، دارای ابعاد حدودا 230 در 35 متری و رنگی مایل به قرمز بود و با شتاب فراوانی حرکت می‌کرد؛ اما حول محور خورشید در حال گردش نبود. در عوض بین عطارد و خورشید قرار گرفت و در مسیر خروج از منظومه شمسی، به سرعت از کنار زمین نیز گذر کرد. مسیری پیمایشی که نشان می‌دهد اومواموا یک مسافر بین ستاره‌ای از ورای منظومه شمسی بوده است. اما آیا باید آن را کاوشگر خورشیدی بیگانگان بدانیم؟

کاوشگر خورشیدی بیگانگان

دانشمندان در ابتدا آن را یک سیارک قلمداد کرده و اندکی بعد، آن را یک دنباله‌دار نسبتا فعال معرفی کردند. اما اومواموا ویژگی‌های متعارف دنباله‌دارها از جمله دم تشکیل یافته از گاز و گرد و غبار را نداشت.

محض اطمینان، اخترشناسان تلسکوپ‌های رادیویی قدرتمند را نیز به سوی این شی فضایی نشانه رفتند تا دریابند که آیا در حال ارسال امواج رادیویی بوده است یا خیر؛ ولی چیزی یافت نشد.

از بدو شناسایی اومواموا، این احتمال که شاید خاستگاه آن یک تمدن پیشرفته فضایی باشد مطرح شده بود و به تازگی دو دانشمند از دانشگاه هاروارد، مقاله‌ای را در همین رابطه به چاپ رسانده‌اند.

در این مقاله «شمول بیلی» و «آبراهام لوئب» خصوصیات حرکتی و سرعت این جسم را ناشی از قدرت گرفتن آن از خورشید دانسته‌اند؛ به این معنا که اومواموا از مواد نازکی ساخته شده و می‌تواند با جذب پرتوهای خورشیدی، انرژی لازم برای حرکت خود را تامین کند. حال اینکه یک جسم طبیعی بی‌نظیر بوده یا سازه‌ای متعلق به فرازمینی‌ها، بر ما پوشیده است.

کاوشگر خورشیدی بیگانگان

یکی از احتمالاتی که نویسندگان مقاله به اومواموا  نسبت داده‌اند، بادبان نوری یا lightsail است. این عبارت به جسمی شناور در فضا اشاره دارد که از نور خورشید به عنوان نیروی محرکه خود استفاده می‌کند. بشر نیز آزمایش‌هایی را برای طراحی چنین سازه‌های به منظور استفاده در اکتشافات فضایی به انجام رسانده؛ اما این ایده‌ هنوز خام است و تا رسیدن به تکامل فاصله دارد.

یکی از احتمالات درباره چنین جسم شناوری در فضای بین ستاره‌ای، می‌تواند این باشد که اومواموا یک بادبان نوری و بخشی از تجهیزات پیشرفته‌ی تکنولوژیکی است که از بیگانگان منشا می‌گیرد.

هرچند مرتبط دانستن این شی فضایی با تکنولوژی پیشرفته‌ی بیگانگان، چندان باورپذیر به نظر نمی‌رسد، اما نویسندگان مقاله با طرح یک احتمال دیگر، پا را از این نیز فراتر نهاده‌اند:

چه بسا این شی، کاوشگر خورشیدی بیگانگان بوده و یک تمدن فضایی آن را با قصد و غرض قبلی به نزدیکی‌های زمین روانه کرده باشد.

اینکه اومواموا کاوشگر فضایی بیگانگان بوده است یا خیر، فعلا یک راز باقی خواهد ماند

این دو دانشمند اصرار دارند که اگر اومواموا یک جرم میان ستاره‌ای تصادفی بود، باید چنین اجسامی را بیش از این مشاهده می‌کردیم. به عقیده‌ی آن‌ها، هم این موضوع و هم مسیر حرکت نامتعارف اومواموا می‌تواند نمایانگر برخورداری آن از یک منبع انرژی، ورای کشش گرانشی باشد.

همان‌طور که گفته شد این شی در مسیر خروج از منظومه شمسی، به سرعت از کنار زمین گذشت و در حال حاضر آنچنان از ما فاصله گرفته که ادامه روند مطالعات ممکن نیست. بنابراین منشا، رفتار و ساختار آن همچنان یک راز باقی خواهد ماند و شاید بهتر است فعلا به همین فرضیات عجیب و غریب دانشمندان هاروارد بسنده کنیم.

لوئب این ایده که اومواموا ساخته‌ی دست فرازمینی ها یا کاوشگر خورشیدی بیگانگان است را دارای پشتوانه علمی می‌داند و می‌گوید:

من این پند از شرلوک هولمز را سرلوحه کار خود قرار می‌دهم: وقتی غیر ممکن‌ها را کنار بگذارید، هر آنچه که باقی می‌ماند هر چه قدر هم که غیر محتمل باشد؛ می‌تواند واقعیت داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

25 دیدگاه

  1. آقا حرفای این احمد رضا رو جدی نگیرید تابلوعه داره مسخره بازی درمیاره اگه نه اون ساندیسی بهش برنمیخورد میومد اونجاشم ماچ میکرد .. انقد منفی ندید بهش اینو میدونم چجور شخصیتیه کامنتاش جنبه فان دارن .

  2. سلام
    حالا یه بیلبیلکی اومده و رفته شما زیاد بحث نکنید
    دفعه دیگه قول میده اینوری نیاد
    تا خاطر عزیزتان مکدر نگردد.
    امواموا شرمنده ایم

  3. بخوره بهمون تموم شه این زندگ ی سگی

  4. تو این کهکشان بزرگ کره زمین اندازه یه نقطه در برابر کاعنات هست..منکه شک ندارم به غیر از دنیای ما بازم موجوداتی تو این منظومه شمسی یا کهکشانهای دوردست وجود دارن..ولی شاید سالها طول بکشه تکنولوژی ما بتونه اونارو پیدا کنه..اینها هم جزعی از افرینش خدا هستن که بی نهایت هستش که تو منطق ما نمیگنجه

    • توی این عالم هستی که کهکشان های زیاد وجود داره و از نظر ما میشه اونارو به بینهایت تشبیه کرد ، درسته انسان نتونسته به اون تکنولوژی برسه که موجودات بیگانه رو پیدا کنه ، ایا موجودی وجود نداره با تمدن طولانی تر که مارو پیدا کنه ! در زمینه عالم هستی سعی میکنم کمک بگیرم از دانشمندان که استیون هاوکینگ تا حدودی جواب خیلی سوال هارو میده اگه بیبینین ! و از نظریه تخیل کمتر استفاده میکنه

      • اصلا دانشمندان مگه امکان داره از قوه تخیل استفاده نکنن. اگر استفاده نکنن دیگه نمیشه بهشون دانشمند گفت!
        عزیزان چیزی خارج از علم و غیر علمی وجود نداره! ولی این دلیل نمیشه اگر چیزی با مغز کوچک ما جور در نیامد آنرا غیر علمی و تخیلی فرض کنیم. اگر چیزی قابلیت تصور کردن را داشته باشه حتماً قابلیت وجود داشتن هم دارد!
        به محض اینکه فکری در مغزتان به تصویر کشیده شد آن فکر موجودیت پیدا میکند!

    • نقطه در برابر کائنات خیلی بزرگه! مثل اینکه زمین را در برابر کائنات خیلی جدی گرفتی!!! میتوان گفت زمین در برابر کائنات خیلی خیلی خیلی کوچکتر از یک نقطه هست!!!!

  5. خدا بهمون رحم کنه

  6. نخوره بهمون نابودمون کنه

  7. همه فضایی ها وجود دارن اینو دیگه هفتاد ملیون مردم انقلابی و اسلامی نمیدونن.غرب با این قصه هایش در حال تقویت مغز جوانان اسلامی و انقلابی هست.چون غرب روز به روز دارد پیشرفت میکندودر حال قوی شدن است.این حقیقت را میگویند تا شاید مردم انقلابی ایران گمراه نشوند😂😆😆😆💩💩💩👅

  8. یه تیکه سنگه دیگه ضایعس

  9. سلام
    ببین اسم خودت گذاشتی احمد فقد باید بهت گفت لال شو بس
    نه اینه که بخوای راست گرا باشی
    در اصل تو اصلا قبول نداری حرف هایی رو که میزنی
    و فقد برای خراب کردن این مدل حرف میزنی
    مثل طالبان داعش میمونی بدبخت
    که واقیعتت چیزه دیگس
    راستی خر هم خودتی نه کسانی که میان اینجا دنبال مطالب علمی هستن
    همون هایی که داری ازشون حرف میزنی
    سالها قبل در باره وجود انسانها و موجوداتی دیگه درکرات و عالمهای دیگه حرف زدن
    انقدر علم برای اینا مهم بوده هرکس 10 نفر نوشت خواندن یاد میداده آزاد میکردن
    یا امام صادق (ع)
    بیشتر از 4 هزار شاگرد دانشمند داشته که شاگرد شاگرداشون پایه علم الان دنیارو رقم زدن
    تو که از سواد توهی هستی
    اگه راست میگی دینی محور هستی
    حضرت علی(ع)
    1400 سال قبل میگه بیاد راههای اسمان رو بهتون نشون بدم
    یا بیاد یادتون بم از اب روشنایی و نور بگیرید
    نکن ان ها هم …..
    احمق تویی عزیزم
    بعد مردم ایران انقلاب نکردن که از علم دانش کنار بکشن همون کاری که عقب افتادها و اساتید جناب عالی تو داعش کردن
    انقلاب کردن
    که خوشون ایندشون رقم بزنن و پیشرفت بکنن تو همه زمین ها
    حالا تو بعضی مثله ها عقیده ها فرق میکنه ربطی ندراه که عقب موندهایی مثل شما که زیر نظر دولت های انگلیسی دارید کار میکنید بیاید اینجوری مارو از همه چیز زده کنید

    بدبختی اگه یکبار دیگه بخوای از خودت درباره عقید مردم نظری بزاری
    که حتی اطلاعی از نوع تفکر مردم نداری و فقد بلدی واغ واغ بکنی
    موفق باشید
    بخخشید از سایر دوستان ولی این باید یکجا جواب محکمی میگرفت
    موفق باشید

    • هخخخ چرت پرت نگو ساندیس خور. مردم ایران انقلاب کردن که خودشون پیشرفت کنن دقیقا چه پیشرفتی کردیم ساندیس خور؟😂😂😂😂 ماشالا از استادیوم بگیر تا اکباتان و مسکن مهر و همه تجهیزات نظامی که ماله قبل انقلابه؟ 😂😂😂 نه نه انقلاب ما انفجار نور بود و غرب در حال نابودیه این درسته 😂👍

  10. اخه تسخیر برا چی؟ ی حرفی میزنیا چیو میخوان تسخیر کنن

  11. هیچ فضایی وجود نداره دیگه اینو هشتاد میلیون مردم انقلابی و اسلامی میدونن . غرب با این قصه هایش در حال تسخیر مغز جوانان ایران اسلامی و انقلابی هست چون غرب استکبار روز به روز دارد ضعیف میشود و در حال نابودی است این اراجیف را میگوید تا شاید مردم انقلابی ایران را گمراه کند .