توقف تولید سایپا کوییک

توقف تولید سایپا کوییک به دلیل تامین نشدن قطعات؛ شایعه یا واقعیت؟

توقف تولید سایپا کوییک از آنجایی مطرح شد که شرکت سایپا از امکان نداشتن تحویل این خودرو خبر دارد. برخی از منابع می‌گویند به دلیل تامین نشدن قطعات در آینده نزدیک تولید ساینا اتوماتیک نیز متوقف خواهد شد.

در روزهای اخیر، شرکت سایپا اطلاعیه‌ای مبنی بر امکان نداشتن تحویل خودرو سایپا کوییک منتشر کرد. طبق این اطلاعیه، مشتریان می‌توانند جایگزین آن یعنی خودرو ساینا اتوماتیک را انتخاب کنند یا تا انتشار اطلاعیه‌های بعدی منتظر بمانند و از تحویل خودرو انصراف دهند. برخی از منابع دلیل شکل‌گیری چنین مشکلاتی را تامین نشدن قطعات عنوان می‌کنند. با این حساب در آینده‌ای نزدیک شاهد توقف تولید سایپا کوییک خواهیم بود و حتی ساینا اتوماتیک نیز به چنین وضعی دچار خواهد شد. البته باید تا انتشار اطلاعیه رسمی از سوی شرکت سایپا منتظر بمانیم.

در گذشته نیز خودروسازان داخلی با مشکل تامین نشدن قطعاتی نظیر مانیتور، دوربین دنده عقب، کروزکنترل، صندلی چرم و سایر امکانات محصولات خود مواجه بودند، اما به دلیل ضروری نبودن این قطعات، محصولات خود را با حذف چنین آپشن‌هایی به مشتریان تحویل داده‌اند. اما اگر خودروسازان با نداشتن قطعاتی مانند سپر، چراغ، صندلی کامل، فرمان کمکی برقی، جعبه دنده، درخت سیم خودرو، سیستم تهویه و کامپیوتر مواجه شوند، قادر به تولید نبوده و به ناچار طی اطلاعیه از طرح تبدیل استفاده می‌کنند.

توقف تولید سایپا کوییک

علت توقف تولید سایپا کوییک

بر اساس گزارش برخی از منابع خبری، دلیل اصلی توقف تولید سایپا کوییک ، کمبود جعبه دنده‌ی اتوماتیک بوده و به همین منظور شرکت سایپا در اطلاعیه‌ای از تحویل ندادن این خودرو خبر داده و طرح تبدیل با ساینا اتوماتیک را عنوان کرده‌ است. منابع خبری بر این باورند که به دلیل تحریم‌ها بسیاری از قطعه‌سازان خارجی به ادامه همکاری با خودروسازان داخلی تمایل نداشته و از طرفی به دلیل مشکلات انتقال پول، تامین قطعات دشوار شده است. از این رو شرکت پانچ بلژیک که جعبه دنده‌های اتوماتیک CVT را برای شرکت سایپا تامین می‌کرد، از لغو همکاری با سایپا خبر داده است.

توقف تولید سایپا کوییک

توقف تولید ساینا اتوماتیک

شرکت سایپا برای اجرای طرح تبدیل، تعداد زیادی از خودروهای ساینا اتوماتیک را تولید کرده است، اما این خودرو نیز با مشکل تامین جعبه دنده اتوماتیک CVT مواجه بوده که موجب توقف روند تولید آن شده است و تنها نسخه ساینا دنده‌ای تولید می‌شود. اگر این شرایط همچنان ادامه داشته باشد و قطعه‌سازان خارجی مانند شرکت پانچ بلژیک به همکاری خود با شرکت سایپا ادامه ندهند، شاهد توقف تولید نخستین خودرهای ملی اتوماتیک خواهیم بود. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که دو خودرو سایپا کوییک و ساینا اتوماتیک به دلیل مونتاژ بد و کیفیت نامناسب خود در بازار ایران با استقبال خوبی مواجه نشده‌اند و تنها به دلیل قیمت پایینی که نسبت به سایر خودروهای چینی دارند، به فروش می‌رسند.

توقف تولید سایپا کوییک

سایپا کوییک با دنده دستی تولید خواهد شد

عده‌ای از کارشناسان حوزه صنعت خودرو بر این باورند که پس از توقف تولید سایپا کوییک و ساینا اتوماتیک، شرکت سایپا این دو محصول را با همان مشخصات و تغییرات ظاهری، اما با جعبه دنده‌ی دستی تولید کرده و به بازار ایران عرضه می‌کند. شرکت سایپا در گذشته اعلام کرده بود سایپا کوییک علاوه بر نسخه اتوماتیک، در نسخه دنده‌ای نیز عرضه می‌شود. از طرفی خودرو ساینا اتوماتیک در مقایسه با مدل دنده‌ای از امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، محدود کننده‌ی سرعت، کامپیوتر سفری، استارت دکمه‌ای و سنسور باد لاستیک بهره می‌برد.

به طور کلی انتظار می‌رود که شرکت سایپا به دلیل داشتن مشکلات متعدد در تامین جعبه دنده اتوماتیک دو خودرو سایپا کوییک و ساینا اتوماتیک، این دو خودرو را در نسخه‌های دنده‌ای و با حفظ تمام امکاناتی که در نسخه اتوماتیک وجود دارد، به بازار عرضه کند. همچنین تیم فنی سایپا درصدد طراحی فرمان کمکی برقی برای نمونه‌های اتوماتیک این دو خودرو بوده که با مشکلات پیش رو، چنین برنامه‌ای عملی نخواهد شد.

توقف تولید سایپا کوییک

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. ازشما زشت هست که این حرفاروبزنید‌شماکه توسلاح های نظامی این قدر پیش رفت کردین بعدیه ماشین نمیتونیدبسازید خیلی حرفه

  2. اخه این چی داره که قطعه شو ندارن بعد از 40 سال

  3. ایران همه جوره عقب مونده شده

  4. اخه این چی داره که نمیتونن بسازن

  5. دیگه وقتی میگن نیست ینی نمیتونن بسازن به هر دلیلی

  6. ههههه تازه خیلی زودتر از اینا منتظرش بودیم

  7. به زودی این خبرو برا همه خودرو ها خواهیم شنید که دقیقا واقعیتم هست