واردات خودروهای هیبریدی

ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی احتمالا برداشته می‌شود

طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که به دنبال آن احتمال لغو ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی وجود دارد. واردات خودروهای هیبریدی می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

خودروهای هیبریدی راه حل مناسبی برای حل مشکلات آلودگی شهرهای بزرگ محسوب می‌شوند و علاوه بر صرفه اقتصادی که برای مالکان خودرو به همراه دارد، با استفاده بهینه از آن‌ها می‌توان سرانه مصرف سوخت کشور را به حد استاندارد جهانی رساند. اکثر کشورهای اروپایی و آسیایی به مدت دو دهه از تکنولوژی هیبرید بهره می‌برند، اما خودروهای هیبریدی در این یک دهه، کمتر شناخته شده که آن هم به دلیل جدی نگرفتن کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌های هوا است. امیدواریم مسئولان با اتخاذ تصمیم‌گیری‌های جدید، شرایط واردات خودروهای هیبریدی را آسان‌تر کنند.

واردات خودروهای هیبریدی

واردات خودروهای هیبریدی آزاد می‌شود؟

طرح ساماندهی، راه حلی برای مجموعه‌ای از مشکلات صنعت خودرو است که به موجب آن می‌توان یک بازار رقابتی مناسب میان خودروسازان داخلی و خودروهای وارداتی ایجاد کرد و به واسطه آن خودروهای داخلی با کیفیت بیشتری ارائه می‌شوند که در نهایت، این به سود مشتریان خواهد بود. مهناز رمضانی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص طرح ساماندهی عنوان می‌کند در این طرح تمامی مشکلات صنعت خودروسازی به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس شرایط فعلی بازار خودرو، چنین طرحی توسط کمیسیون صنعت مجلس تدوین شده است تا موانع پیشرف صنعت خودرو برداشته شود. در طرح ساماندهی به مشکلات مردم توجه شده است و آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی نیز یکی از خواسته‌های مردم بوده که به دنبال آن بسیاری از مشکلات مصرف سوخت و آلایندگی هوا برطرف خواهد شد.

واردات خودروهای هیبریدی

نمایندگان مجلس موافق طرح ساماندهی هستند

مهناز رمضانی، کارشناس صنعت خودرو در ادامه عنوان کرد طرح ساماندهی بخش‌هایی نظیر تغییر تعرفه واردات خودروها، افزایش دانش فنی صنعت خودرو، تغییرات قیمت بهای تمام شده، افزایش کیفیت محصولات خودروسازان داخلی و حمایت از واردات خودروهای هیبریدی و سوخت پاک را شامل می‌شود. اکثر نمایندگان نسبت به اجرای طرح ساماندهی موافق هستند.

مهناز رمضانی در ادامه بیان کرد بر اساس گزارشی که توسط مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منتشر شده است، هم اکنون در ایران روزانه بیش از 81 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و این در حالی است که میزان تولید روزانه بنزین 65.5 میلیون لیتر بوده و برای جبران مابقی نیز روزانه 15 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود. این موضوع، نشان دهنده مصرف سوخت بالا در ایران است.

البته خودروهای عمومی و ناوگان حمل و نقل ایران سهم بزرگی از مصرف سوخت داشته و اگر آن‌ها را با خودروهای هیبریدی جایگزین کنیم، هم از افزایش آلایندگی هوا جلوگیری کرده‌ایم و هم میزان مصرف سوخت را کاهش می‌دهیم. در حالی که تا سال 2040 میلادی بیش از 90 درصد خودروهای کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا با خودروهای برقی و هیبریدی جایگزین می‌شوند، اما در ایران به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی ، این خودروها با قیمت بسیار زیادی به فروش می‌رسند.

واردات خودروهای هیبریدی

خطرهای مصرف سوخت‌های فسیلی

مهناز رمضانی، کارشناس صنعت خودرو در ادامه عنوان کرد اکثر خودروهای موجود در ایران از سوخت‌های فسیلی استفاده‌ می‌کنند که به موجب مصرف زیاد، هزینه‌های زیادی را برای دولت به همراه داشته و از طرفی به دلیل آسیب‌هایی که به سلامتی انسان وارد می‌سازند، دولت باید برای بخش‌های درمانی نیز پرداخت هزینه‌هایی را متحمل شود. آلودگی‌ هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران بیماری‌های قلبی و ریوی را به دنبال دارد که هزینه‌های بیمه درمانی آن‌ها بسیار زیاد است.

واردات خودروهای هیبریدی

برای جلوگیری از بیمارهای قلبی و ریوی و کاهش سطح آلایندگی هوا می‌بایست مصرف سوخت‌های فسیلی را تا حد ممکن کاهش داد؛ چرا که آلودگی هوا و ریز ذرات متعلق در هوا که از مصرف سوخت‌های فسیلی در هوا منتشر شده‌اند، موجب پیدایش بسیاری از بیماری‌ها نظیر سکته قلبی، سرطان خون و ریه می‌شود. به همین دلیل اکثر کشور‌های اروپایی و آسیایی، سال 2040 را پایان عمر سوخت‌های فسیلی عنوان کرده‌اند و از تردد چنین خودروهایی جلوگیری خواهد شد.

واردات خودروهای هیبریدی