پدیده هواتاب

عکس روز ناسا؛ تصویری زیبا از پدیده هواتاب روی کره زمین

پدیده هواتاب (Airglow) پدیده‌ای است که به علت برخورد امواج خورشیدی با جو زمین به وجود می‌آید و بر اثر آن هاله‌ای از نور دور کره زمین شکل می‌گیرد. صفحه اینستاگرام ناسا اخیرا عکسی از این پدیده را منتشر کرده که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید.

اخیرا صفحه‌ اینستاگرام ناسا عکسی را با عنوان پدیده هواتاب (Airglow) منتشر کرده است. در این پدیده، نوری نارنجی رنگ به وسعت 50 تا 400 مایل (80 تا 643 کیلومتر) در فضای اطراف کره زمین پخش می‌شود. در این حین، عکس بی‌نظیری از کره زمین در میان این هاله نوری از فضا به ثبت رسیده و منتشر شده است.. به طور کلی روشنایی که هنگام غروب خورشید به دلیل تابش آفتاب در جو اتفاق می‌افتد را پدیده هواتاب می‌گویند.

پدیده هواتاب

عکس روز ناسا

کمک پدیده هواتاب به دانشمندان

دانشمندان و محققان به کمک نوری که از پدیده هواتاب در اطراف کره زمین ایجاد می‌شود، قادر به شناسایی و بررسی حرکت ذرات پیرامون کره زمین و فضای بیکران بوده و اطلاعات بسیار خوبی در زمینه ارتباط جو فضا و جو زمین به دست خواهند آورد. البته ناسا به کمک ماهواره‌ها نیز می‌تواند چنین اطلاعاتی را کسب کند و به همین منظور در 7 نوامبر سال 2018 ماهواره جستجوگر ارتباطی یونوسفر (Ionospheric Connection Explorer satellite) به وسیله موشک پگاسوس (Pegasus) به فضا پرتاب شد. این ماهواره توسط دانشگاه برکلی جهت درک فرآیندهای فیزیکی فضای نزدیک زمین ساخته شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پدیده نور خورشید

اهداف ماهواره جستجوگر ارتباطی یونوسفر

این ماهواره برای بررسی تغییرات بخش یونوسفر کره زمین برنامه‌ریزی شده است تا تعامل مابین سیستم‌های آب و هوایی کره زمین و فضای اطراف که به دلیل وجود خورشید دگرگون شده است را بررسی کند. از طرفی اطلاعاتی در زمینه نحوه تاثیرگذاری این تعامل بر آشفتگی اتمسفر زمین را نیز تهیه خواهد کرد. ماهواره جستجوگر ارتباطی یونوسفر بخشی از برنامه کاوشگران ( Explorers program) شناخته می‌شود.

برنامه کاوشگران با هدف کسب اطلاعاتی در زمینه فیزیک، ژئوفیزیک، هلیوفیزیک و اخترفیزیک از فضا طراحی شده است که توسط کشور آمریکا اجرا می‌شود. ماموریت برنامه کاوشگران از سال 1958 با اکسپلورر 6 شروع شده و طی این مدت بیش از 90 ماموریت فضایی به ثبت رسیده است که همچنان نیز ادامه خواهد داشت. تمامی این ماموریت‌ها با مدیریت ناسا و همکاری سایر موسسه‌های بین‌المللی فضایی انجام می‌شود.

پدیده نور خورشید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. براوووو ناسا جوووووون تصاویر بسیار زیباست!
    🙂

  2. چی بود مثلا این ؟؟

  3. خب الان هم دیدی هم خوندی…دیگ با سواد شدی برو برا دوستات تعریف کن

  4. پدیده ی هواتاب ؟ نشنیده بودم تا حالا