حافظه رم 12 گیگابایتی

میکرون از حافظه رم 12 گیگابایتی برای گوشی ها پرده برداشت

میکرون تکنولوژی (Micron Technology) از آغاز تولید انبوه حافظه رم 12 گیگابایتی جدید خود خبر داد. تصور می‌کنید از سال آینده می‌توانیم پرچمدارانی با این میزان از حافظه را خریداری کنیم؟

هر زمان که یک سازنده از محصولی جدید پرده برمی‌دارد، ما در انتظار امکانات و قابلیت‌های بیشتر هستیم. ما همواره می‌خواهیم گوشی های هوشمند به سخت افزار جدید و بهتر مجهز شوند تا سرعت آنها در مقایسه با مدل قبلی افزایش پیدا کند. همیشه سخت افزار تقویت‌شده، تجربه‌ای سریع‌تر و بهتر را برای کاربران به ارمغان می‌آورد؛ موضوعی که در مورد حافظه رم نیز صدق می‌کند. اگرچه اغلب پرچمداران امروزی با 6 یا 8 گیگابایت رم به فروش می‌رسند، اما چند روز پیش، شیائومی گوشی جدید می میکس 3 را با حافظه رم 10 گیگابایتی پیش روی کاربران قرار داد. ما می‌توانیم بگوییم که این میزان از حافظه رم به یک استاندارد در میان پرچمداران سال 2019 تبدیل خواهد شد یا نه، اما یک موضوع مثل روز، روشن است: حرکت سازندگان در همینجا متوقف نمی‌شود. در همین راستا، میکرون تکنولوژی نیز به صورت رسمی از حافظه رم 12 گیگابایتی خود پرده برداشته است تا این راه را برای تولیدکنندگان مختلف، هموار کند.

هم‌اکنون میکرون تولید انبوه نسل دوم از چیپ‌های مموری LPDDR4X را با سرعت بسیار بالای 4266 مگابیت بر ثانیه آغاز کرده و می‌گوید حجم این حافظه‌ها می‌تواند به حداکثر 12 گیگابایت برسد. به ادعای سازندگان، سرعت این چیپ‌های جدید در مقایسه با نسل اول تا 10 درصد کاهش پیدا کرده است که شاید بتوان استفاده از فرآیند ساخت 10 نانومتری را یکی از علت‌های اصلی آن در نظر گرفت. در همین حال، با افزایش حجم حافظه هر چیپ به 1.5 گیگابایت، سازندگان فضای کافی برای ارائه رم‌های 6 و 12 گیگابایتی را خواهند داشت.

حافظه رم 12 گیگابایتی

کاهش 10 درصدی مصرف برق حافظه رم 12 گیگابایتی میکرون

مطابق با گزارش‌ها، حافظه رم 12 گیگابایتی شرکت میکرون، بیشترین حجم حافظه را در میان چیپ‌های موجود در بازار داشته و از همه محصولات 4X DRAM هم سریع‌تر است. با این حال، بد نیست یادآوری کنیم که جولای امسال، سامسونگ حافظه جدید LPDDR4X-4266 را با حجم 16 گیگابایت و فناوری ساخت 10 نانومتری معرفی کرده بود. چیپ‌های LPDDR4X در مقایسه با چیپ‌های قدیمی‌تر LPDDR4، ولتاژ پایین‌تر و به تبع آن، مصرف برق پایین‌تری دارند. در حقیقت، سازندگان ولتاژ Vddq در چیپ‌های قدیمی‌تر LPDDR4 را از 1.1 ولت به 0.6 ولت کاهش داده و ولتاژ Vdd2 را در 1.1 ولت ثابت نگه داشته‌اند.

در حال حاضر، فقط سیستم روی چیپ 7 نانومتری کایرین 980 از سریع‌ترین حافظه‌های موجود یعنی LPDDR4X-2133 پشتیبانی می‌کند. با این وجود، با ورود به عصر 5G نیاز به حافظه‌های حجیم‌تر و سریع‌تر افزایش پیدا خواهد کرد؛ موضوعی که احتمالا به تبدیل شدن LPDDR4X به یک استاندارد منتهی خواهد شد. چیپ‌های مموری جدید میکرون، عملکرد بهتری را در پردازش داده‌های سنگین‌تر همچون هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و ویدیوهای 4K به ارمغان می‌آورند. فعلا اطلاعاتی در مورد اولین دستگاه‌هایی که با این چیپ همراه خواهند شد، منتشر نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. خب دوازده گیگ هیچی نیست