خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی یا خودروهای هیبریدی؟ کدام یک مناسب‌تر است؟

خودروهای الکتریکی ، خودروهای هیبریدی و خودروهای پلاگین هیبریدی جزو گروه خودروهای کم‌مصرف و سوخت پاک محسوب می‌شوند و در آینده‌ای نزدیک جایگزین خودروهای بنزینی خواهند شد. در ادامه، آن‌ها را معرفی و با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

امروزه خودروهای کم‌مصرف که آلایندگی کمتری دارند در سه کلاس خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و خودروهای الکتریکی قرار می‌گیرند، اما از بین این سه نوع خودرو کدام یک گزینه‌ی مناسب‌تری است؟ در این مقاله سعی داریم در گام نخست هر یک از این خودروها را معرفی کرده و سپس معایب، مزایا و قیمت آن‌ها را مقایسه کنیم.

بررسی خودروهای هیبریدی‌

خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی به یک موتور بنزینی و یک واحد الکتریکی مجهز هستند که منبع اصلی قدرت آن‌ها همان موتور بنزینی با احتراق داخلی سنتی است. موتور الکتریکی این نوع از خودروها از تعدادی باتری خودشارژر مجهز هستند که از فرایند ترمز و کاهش سرعت خودرو، نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. خودروهای هیبریدی بر اساس ساختار خود در بعضی از مدل‌ها قدرت خودرو را افزایش داده و در برخی از مدل‌های دیگر بدون نیاز به موتور بنزینی قادر به حرکت خودرو خواهند بود.

هیوندای آیونیک و تویوتا پریوس به عنوان بهترین خودروهای هیبریدی شناخته می‌شوند و بسته به تکنولوژی آن‌ها، میزان صرفه‌جویی مصرف سوخت این خودروها متفاوت است. یکی از ایرادهایی که همیشه بر خودروهای هیبریدی وارد می‌شود، قیمت بالای آن‌ها است که بسیاری از مردم توان خریدن آن را ندارند و حتی در کشورهای اروپایی و آمریکا جزو مشوق‌های مالیاتی فدرال محسوب نمی‌شوند.

بررسی خودروهای پلاگین هیبریدی‌

خودروهای پلاگین هیبریدی

خودروهای پلاگین هیبریدی (Plug in Hybrid) نسخه پیشرفته‌تری از خودروهای هیبریدی استاندارد هستند. یکی از تفاوت‌های مدل پلاگین هیبریدی با مدل استاندارد، بهره‌مندی از باتری‌های بزرگ‌تر است که به واسطه آن می‌توانید مسافت‌های بیشتری را بپیمایید. این نوع از خودروها به یک سوکت شارژ دیواری مجهز هستند که توانایی شارژ مجدد را فراهم می‌سازد و زمانی که شارژ آن به پایان برسد، همانند یک مدل هیبریدی معمولی عمل می‌کند. البته این شرایط برای خودروهای شورولت ولت و ب ام و i3 متفاوت است؛ چرا که موتور الکتریکی این خودروها به عنوان منبع اصلی قدرت عمل می‌کند و در کنار آن از یک موتور بنزینی کوچک بهره می‌برند تا در زمان تمام شدن شارژ باتری، همانند یک ژنراتور، باتری خودرو را شارژ کند.

خودروهای پلاگین هیبریدی

یکی دیگر از تفاوت‌های آشکار میان خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی در میزان شارژ باتری است. مالکان خودروهای هیبریدی همیشه نسبت به شارژ باتری خودرو نگران هستند، اما پلاگین هیبریدی‌ها به دلیل موتورهای بنزینی مجددا شارژ شده و در این زمینه مشکلی نخواهند داشت. بر اساس نوع تکنولوژی به کار رفته در خودروهای پلاگین هیبریدی، میزان مصرف سوخت و محدوده حرکتی آن‌ها متفاوت است؛ برای مثال خودروی تویوتا پریوس پرایم در حالت الکتریکی دارای محدوده حرکتی 40 کیلومتر است و خودرو مینی کانتری من فقط قادر به پیمودن 20 کیلومتر است.

خودروهای پلاگین هیبریدی نسبت به خودروهای هیبریدی معمولی با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند. برای مثال خودرو تویوتا پریوس پرایم از پریوس هیبریدی عادی حدود 3800 دلار گران‌تر است؛ اما این خودروها در کشور آمریکا از مشوق‌های مالیات فدرالی 3500 تا 7500 دلار برخودار بوده و حتی در برخی از ایالت‌های آمریکا مشوق‌های دیگری نیز لحاظ شده است.

خودروهای پلاگین هیبریدی

بررسی خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی در صدر جدول خودروهای کم مصرف قرار می‌گیرند. از نظر آلایندگی، خودروهای تمام الکتریکی به عنوان خودروهای پاک و دوست‌دار محیط زیست شناخته می‌شوند و هزینه‌های نگهداری آن‌ها به مراتب از سایر دسته‌های معرفی شده کمتر است. اما این خودروها به دلیل داشتن موتوری تمام الکتریکی با محدوده حرکتی مواجه خواهند بود و باید آن را در خانه یا مکان‌های شارژ عمومی مجددا شارژ کنید. این خودروها برای سفر‌های طولانی و برون‌شهری مناسب نیستند؛ چون اگر در بین راه شارژ باتری به پایان برسد، خودرو به طور کامل متوقف می‌شود. پس مسیری را برای مسافرت انتخاب کنید که دارای مکان‌های شارژ عمومی باشد. سرعت این خودروها حدود 160 تا 200 کیلومتر بوده که برای محیط‌های شهری بسیار مناسب است.

خودروهای الکتریکی

خودرو تمام الکتریکی تسلا مدل S خودرویی است که رکورد مسافت 540 کیلومتری را در این نوع از خودروها به ثبت رسانده است. از طرفی خودروی اسمارت فورتو الکتریک درایو به دلیل امکاناتی که دارد فقط قادر به پیمودن 96 کیلومتر مسافت است؛ زیرا مسائلی نظیر رانندگی پر سرعت، آب‌ و هوای سرد و استفاده از تجهیزاتی مانند کولر، باعث کاهش برد خودرو می‌شود و خودروهای الکتریکی با محدودیت حرکتی مواجه خواهند شد.

خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای هیبریدی استاندارد و پلاگین هیبریدی با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند. برای مثال خودرو الکتریکی فورد فوکوس نسبت به نسخه بنزینی خود حدود 11 هزار دلار گران‌تر است و البته از مشوق مالیاتی 7500 دلاری بهره می‌برد.

خودروهای الکتریکی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. به خدا اگه بتونیم فرهنگ اسفاده از خودرو های هیبریدی رو جا بندازیم ، ینی حداقلش می تونی مبرای یک بار هم که شده ادعا کنیم تو این مورد با کشور های اروپایی تو یه سطح هستیم . درسته که هنوز دانشمندا دارن رو باتری ای نوع ماشینا کار می کنند اما ماشین های بنزینی – برقی هم هست که میشه استفاده کرد ولی متاسفانه چون یک ایرانی تا بحث هزینه می شدو همیشه دنبال ارزان ترین است … .

  2. الکتریکی گرون تره

  3. اصلا نمیدونستم همچین خودرو هایی هم وجود داره

  4. انتخاب من خوردرو هیبریدیه ..البته ی خورده میشه گزاشت پای سلیقه