گلکسی اس 10

طراحی احتمالی گلکسی اس 10 را در این تصاویر تماشا کنید

گلکسی اس 10 (Samsung Galaxy S10) سال آینده با نمایشگر بدون حاشیه و اسکنر اثر انگشت زیر صفحه عرضه می‌شود. در این بخش، به بررسی طراحی احتمالی گلکسی اس ۱۰ و چند رندر مفهومی از آن خواهیم پرداخت.

گلکسی S10 می‌تواند یکی از مهم‌ترین تلفن های هوشمند سامسونگ باشد. اگر شایعات صحت داشته باشند، این دستگاه با بهره‌گیری از نمایشگر بدون حاشیه، دوربین‌های سلفی و اسکنر اثر انگشت زیر صفحه، دوربین پشتی سه گانه و رنگ‌های سه‌بعدی gradient، محصولی تمام‌عیار خواهد بود.

اگرچه این شایعات از طریق چندین گزارش مختلف تایید شده‌اند، ولی هنوز سوال‌های بدون پاسخ بسیاری وجود دارد: دوربین‌های سلفی زیر صفحه چگونه کار خواهند کرد؟ آیا به جای بریدگی، از سوراخ در نمایشگر استفاده می‌شود؟ اسکنر عنبیه چشم و اسپیکر earpiece چگونه تعبیه خواهند شد؟ طراحی دستگاه چگونه خواهد بود؟

در تلاشی برای ترسیم تصویری بهتر از طراحی احتمالی گلکسی اس 10، وب‌سایت “Phonearena” از شایعات و پتنت‌های مرتبط با این اسمارت فون، استفاده و کانسپتی را طراحی کرده است که در صورت درست بودن شایعات، بیشترین شباهت را به محصول نهایی خواهد داشت. به علاوه، مقایسه رندرهای مفهومی این گوشی با محصولات نسل قبل و همین‌طور پرچمدار اپل، چشم‌انداز بسیار خوبی را از طراحی این گوشی پیش روی ما قرار می‌دهد.

طراحی واقعا بدون حاشیه و دوربین زیر صفحه

گلکسی اس 10

بر خلاف بسیاری از تولیدکنندگان مطرح، طی چند سال اخیر هیچ موبایلی با نمایشگر ناچ توسط سامسونگ به فروش نرسیده است؛ اما این کمپانی در خلال کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در آمریکا، چند پنل جدید برای گوشی های ناچ استایل را معرفی کرد تا علاقه‌مندان از همین حالا با طراحی احتمالی محصولات 2019 سامسونگ آشنا باشند. این طرح‌ها شامل سه ناچ مختلف O شکل، V شکل و U شکل و یک پنل جدید با نام “New Infinity” می‌شوند که عملا فاقد ناچ است. این طراحی در رویداد SDC 2018 نمایش داده شد، اما نام دستگاه‌هایی که با این طراحی روانه بازار خواهند شد، هنوز اعلام نشده است.

ما هنوز نسبت به آماده بودن فناوری “New Infinity” برای گلکسی اس 10 مطمئن نیستیم، ولی با یقین می‌توان گفت این طراحی، هدف نهایی سامسونگ برای تکنولوژی نمایشگرهای موبایل خواهد بود. این احتمال وجود دارد که سامسونگ از پنل‌های Infinity O ،Infinity V و Infinity U برای گوشی های میان رده خود استفاده کرده و مورد انتظارترین پرچمدارش را با پنل New Infinity روانه بازار کند. کره‌ای‌ها با عدم استفاده از این طراحی، مدت زمان زیادی در مقابل اپل و گوگل ایستادند؛ به همین جهت، کمی عجیب خواهد بود اگر سامسونگ در مهم‌ترین پرچمدار خود از یک بریدگی در بالای صفحه استفاده کند.

گلکسی اس 10

گلکسی اس 10 پلاس می‌تواند دوربین های سلفی مخصوصی داشته باشد که فقط هنگام نیاز پیش روی شما قرار بگیرند

اگر گزارش‌های اخیر درست باشند، گلکسی اس 10 تعداد زیادی سنسور در زیر نمایشگر خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به اسکنر اثر انگشت، یک یا دو دوربین سلفی، earpiece و احتمالا اسکنر عنبیه چشم اشاره کرد. این موضوع شاید خوب به نظر رسد، اما سوال‌های متعددی را ایجاد می‌کند. به عنوان نمونه، آیا کاربران باید نگران دیده شدن این دوربین‌ها از پشت نمایشگر باشند؟

پیش‌تر از دوربین در زیر نمایشگر وان پلاس 6T استفاده شده است

البته، می‌توان از نقطه نظر دیگری به این موضوع نگاه کرد: چه می‌شود اگر سامسونگ از هیچ حفره‌ای بر روی صفحه استفاده نکند؟ اگر دوربین‌ها در کنار سنسورهای دیگر به خوبی زیر نمایشگر جای می‌گرفتند و محتوا به بهترین شکل ممکن نمایش داده می‌شد چطور؟ باید گفت چنین چیزی کاملا ممکن است. برای این ادعا هم گوشی وان پلاس 6T را مثال می‌زنیم که به صفحه نمایش ساخت سامسونگ مجهز شده و زیر آن، اسکنر اثر انگشت جای گرفته است. بر خلاف اسکنرهای درون صفحه‌ای که از یک حسگر تصویر در زیر صفحه استفاده می‌کنند، وان پلاس 6T در حقیقت یک لنز کوچک دارد که از داخل سوراخی در صفحه نمایش که از بیرون تقریبا نامرئی است، به انگشت شما نگاه می‌کند. علی‌رغم وجود چنین حفره‌ای در صفحه، محتوا بدون هیچ مشکلی نمایش داده می‌شود.

اسکنر وان پلاس 6 تی

اسکنر اثر انگشت وان پلاس 6 تی شامل یک لنز و یک حسگر تصویر می‌شود. در عکس راستی می‌توانید نمایشگر را در حالی ببینید که دوربین آن خارج شده است. حتی با جدا کردن لنز، نمایشگر به اندازه‌ای روشن هست که حفره موجود به صورت کامل مخفی شود

تعبیه دوربین در زیر صفحه با استفاده از OLED امکان‌پذیر است. با توجه ماهیت این فناوری، خصوصا این موضوع که نیازی به نور پس‌زمینه ندارد، نمایشگرهای اولد می‌توانند در عین شفاف بودن، محتوا را به درستی نمایش دهند. این بدان خاطر است که پنل‌های اولد، خودشان و بدون نیاز به یک منبع نوری دیگر در پشت سر می‌توانند نور مرئی را منتشر کنند.

این فناوری نه‌تنها به سامسونگ اجازه مخفی کردن حسگر اثر انگشت و دوربین (های) سلفی را در زیر صفحه می‌دهد، بلکه تعبیه اسکنر عنبیه چشم هم بدون تداخل در نمایش محتوا ممکن خواهد بود.

یکی از موارد جالبی که Phonearena در تحقیقات خود به آن رسیده، ثبت پتنتی در سال 2005 توسط یک طراح و مهندس فناوری به نام David Hartkop است که در زمان ظهور فناوری اولد، نحوه عملی کردن ایده تعبیه دوربین در پشت صفحه نمایش را تشریح می‌کند. اگرچه این پتنت وارد فرآیند تایید قانونی نشد، اما طی 13 سال گذشته، کمپانی‌های بزرگی همچون اپل، ال جی، سامسونگ، گوگل، اسنشال، سونی و کداک از آن به عنوان مرجع استفاده کرده‌اند. سامسونگ حتی برای یکی از پتنت‌های خود در سال 2015 نیز به ایده Hartkop اشاره کرد؛ پتنتی که در آن دستگاهی با دوربین و دیگر سنسورها در زیر صفحه پیش روی کاربران قرار داشت.

David Hartkop

پتنت ثبت‌شده توسط David Hartkop

ما در گذشته، به تفصیل در مورد ناچ‌ها صحبت کرده‌ایم و معتقدیم این طراحی، بخشی از فرآیند رسیدن به گوشی هایی با نمایشگرهای کاملا بدون حاشیه و البته بدون بریدگی صفحه است. برای رسیدن به این مهم، تعبیه اجزای مختلف در زیر صفحه نیز می‌تواند عملی‌ترین و محکم‌ترین کار باشد. همیشه امکان استفاده از طراحی اسلایدی -که این روزها به یک ترند توسط کمپانی‌های چینی تبدیل شده است- وجود دارد، اما همواره کمپانی‌هایی مثل سامسونگ و اپل به دنبال راهی برای عدم استفاده از اجزای مکانیکی بوده‌اند. همین موضوع را می‌توان دلیل وجود ناچ در گوشی های امروزی و تعبیه دوربین سلفی در زیر نمایشگر گوشی های آینده در نظر گرفت.

البته، قرار دادن دوربین‌ها در زیر صفحه بسیار دشوارتر از تعبیه هر نوع از اسکنرهای اثر انگشت است. این بدان خاطر است که یک اسکنر نوری فقط باید روی انگشت شست شما تمرکز کند؛ در حالی که عملکرد دوربین فراتر از آن بوده و باید تمرکز خود را روی صورت شما قرار دهد. همین موضوع، مسائل تازه‌تری همچون مشکلات یک صفحه نمایش شفاف و چگونگی محتوا از طریق آن را مطرح می‌کند. مطابق با پتنت Harktop، تمام این موارد را می‌توان با تغییر نرخ فریم، به گونه‌‌ای که کسری از ثانیه در هر فریم خالی باشد، حل کرد. در این صورت دوربین را می‌توان به شکلی با نمایشگر هماهنگ کرد که هنگام عبور بخش خالی از مقابل لنز زیر صفحه، صحنه مورد نظر را ثبت کند.

اسکنر اثر انگشت زیر صفحه

گلکسی اس 10

یکی از موضوعاتی که تقریبا در مورد آن مطمئن هستیم، تعبیه اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش گلکسی اس 10 است. مطابق با گزارش‌های منابع قابل اعتماد، در این گوشی خبری از اسکنرهای نوری موجود نبوده و در عوض، سامسونگ از حسگرهای اولتراسونیک دقیق‌تر (و گران‌تر) که توسط کوالکام ساخته شده‌اند، استفاده خواهد کرد.

فناوری اولتراسونیک از صدا برای نقشه‌برداری اثر انگشت شما استفاده می‌کند. ماژول، موجی از فشار را داخل صفحه نمایش و به سمت انگشت شما می‌فرستد؛ سپس این امواج به سوی سنسور باز می‌گردند تا یک نقشه سه‌بعدی از آن ایجاد شود (این کار بسیار سریع انجام می‌شود؛ نگران نباشید). اسکنرهای اولتراسونیک همچنین با شیشه، فلز و حتی انگشتان خیس سازگاری دارند زیرا امواج فشار می‌توانند از مواد و مایعات عبور کنند.

دوربین سه گانه در گلکسی اس 10 پلاس

گلکسی اس 10

مطابق با شایعات، دوربین سه گانه تنها مختص گلکسی +S10 بوده و گلکسی S10 با دوربین دوگانه به فروش می‌رسد. ظاهرا سیستم دوربین موجود در این پرچمدار، مشابه گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 9 است و سازندگان از یک دوربین معمولی در کنار دوربینی با لنز زاویه گسترده استفاده کرده‌اند. در سوی دیگر، لنز سوم در گلکسی اس 10 پلاس از نوع تله فوتو خواهد بود تا دقت و کارایی دستگاه افزایش پیدا کند.

هر تصمیمی که سامسونگ در این زمینه بگیرد، می‌تواند گام بزرگ بعدی در زمینه دوربین پرچمداران سامسونگ یا حتی کل صنعت تلفن های هوشمند محسوب شود.

گلکسی اس 10

ما در مورد آرایش افقی یا عمودی دوربین گلکسی اس 10 پلاس مطمئن نیستیم، اما حدس می‌زنیم پرچمدار بعدی از سری “Galaxy”، در بخش پشتی میزبان ماژولی با سنسورهای عمودی باشد

رنگ‌های سه‌بعدی جذاب

طی چند ماه اخیر که شکل ظاهری گوشی های هوشمند، بیش از پیش مشابه یکدیگر شده است، سازندگان از رنگ بدنه برای متمایز کردن محصولات خود استفاده می‌کنند. شاید برخی افراد، روزهایی را که موبایل های قدیمی‌تر با کیبوردهای فیزیکی و البته قاب‌هایی رنگارنگ تولید می‌شدند، به یاد داشته باشند؛ اما از زمانی که نمایشگرهای لمسی جایگزین کیبوردها شد، تقریبا همه گوشی ها در سه رنگ مشکی، نقره‌ای و سفید پیش روی کاربران قرار می‌گرفتند.

خوشبختانه، طی یک سال گذشته این موضوع تغییر کرده و ما همواره شاهد ارائه رنگ‌های متنوع‌تر توسط سازندگان مختلف بوده‌ایم. هواوی پی 20 پرو هم یکی از اولین گوشی هایی بود که با رنگ مخصوص “Twilight”، توجه همگان را به خود جلب کرد.

گلکسی اس 10

اگر شایعات اخیر واقعا درست باشند، غول فناوری کره می‌خواهد پرچمداران 2019 خود را با رنگ‌هایی سه‌بعدی و جذاب راهی بازار کند. البته، ما هیچ دیدی نسبت به طرح‌های احتمالی و رنگ‌های در نظر گرفته شده برای این گوشی نداریم و حتی ممکن است امسال چنین اتفاقی رخ ندهد؛ ولی قطعا سامسونگ با در نظر گرفتن رنگ‌های سه‌بعدی می‌تواند توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند.

لازم به ذکر است که این تصاویر تنها برای انعکاس شایعات و طراحی احتمالی گلکسی اس 10 و گلکسی اس 10 پلاس طراحی شده‌اند.

اگر این رندرهای مفهومی توجه شما را به خود جلب کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه، تصاویر بیشتری از گلکسی اس 10 را در کنار گلکسی اس 8 و پرچمدار اپل تماشا کنید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. سامسونگ بینظیره

  2. طراحی زیبایی داره

  3. باید از ورود این محصول ساخت غرب به کشور جلو گیری بشه

  4. رنگ سبز و بفنشش چ خوبه

  5. شبیه به قبلی هاش ولی خیلی بهتره