حفظ بقا

15 نکته‌ برای حفظ بقا در شرایط مختلف که همه باید بدانند

نکات مهمی در زندگی انسان‌ها وجود دارد که برای حفظ بقا هر کسی باید آن‌ها را بداند. این نکات می‌توانند در هنگام مواجه شدن با یک خرس، برخورد با فردی مظنون به متجاوز بودن، گیر کردن در طوفان، گم شدن در بیابان و غیره به کمک شما بیایند.

انسان‌ها دو دسته هستند، کسانی که با زنده ماندن در کنار زامبی‌ها یا یک جزیره متروکه مشکلی ندارند و کسانی که باید لیست زیر را مطالعه کنند چون قطعا به یادگیری یک یا دو مورد این لیست نیاز دارند. حدود یک ماه پیش یکی از کاربران ردیت پرسید: «مردم برای حفظ بقا چه مواردی را باید بدانند و در چه شرایطی باید از آنها استفاده کنند؟». ما می‌توانیم از پاسخ این سوالات بهره‌مند شویم.

با ساخت یک قطب نما با استفاده از یک ورق و سوزن می‌توان احیای قلبی (CPR) انجام داد، این نکات و ترفندها ممکن است در آینده به شما کمک کنند! برای یادگیری نکات مهم موارد زیر را مطالعه کنید و فراموش نکنید که در قسمت نظرات، نظر خود را برای ما بنویسید.

15 نکته‌ برای حفظ بقا

1 – اگر یک سگ را که متعلق به نهاد خدماتی است، بدون صاحبش ببینید چه می‌کنید؟

حفظ بقا

اگر چنین سگی به سمت شما آمد، بلافاصله از طریق مکان یابی صاحبش را بیابید. چند ماه پیش هنگام رفتن به محل کار، با دویدن سگی به وسط جاده از حرکت ایستادم، پیاده شدم و سعی کردم آن را جابجا کنم، اما او تمام مسیر را به دنبال من آمد. وقتی که کارم به پایان رسید، تگ (برچسب) آن سگ را چک کردم که او را باخود به خانه ببرم. و متوجه شدم که به او انواع تگ‌های پزشکی چسبیده است. من به آن آدرس رفتم و آن سگ در حیاط را به من نشان داد. صاحبش بیهوش روی زمین افتاده بود و من به محض رویارویی با این صحنه با 911 تماس گرفتم.

آن سگ تمام کارهایی که آموزش دیده بود را انجام داد اما آن فرد قبل از اینکه او کاری بکند مرده بود. پس از چند لحظه آمبولانس آمد و پزشکان توانستند او را احیا کرده و به بیمارستان منتقل کنند. نمی‌دانم که او زنده ماند یا نه اما اگر تگی که به سگ چسبیده بود را نمی‌دیدم متوجه این موضوع نمی‌شدم.

2 – پس از انفجار هسته ای چه باید کرد؟

حفظ بقا

ممکن است روزی انفجار یا آتش سوزی ببینید و در این موقعیت قرار بگیرید، در چنین شرایطی نباید به دنبال منبع تشعشعات و انفجار باشید. اگر به اندازه کافی از انفجار فاصله داشته باشید حدود 8 الی 10 ثانیه فرصت دارید تا واکنش نشان دهید. سریعا صورتتان را روی زمین گذاشته و انگشت شستتان را توی گوش ها و بقیه انگشتان را روی چشم‌ها بگذارید. سعی کنید از طریق دهان نفس بکشید. وقتی روی زمین دراز بکشید، موج انفجار از روی شما عبور خواهد کرد. اما اگر ایستاده باشید این امواج می‌توانند به ریه‌ها و گوش‌ها و سایر اندام‌ها صدمه بزنند.

زمانی که این امواج از بالای بدن شما عبور کرد  فورا به دنبال یک پناهگاه باشید. بیشتر مرگ و میر ناشی از انفجار به خاطر همین امواج هستند. در چنین شرایطی اگر در کنار خانه ی فرد بیگانه‌ای بودید بدون هیچ تردیدی وارد شوید و خود را تا جای ممکن زیر مقداری بتون یا آهن پنهان کنید. باید 48 ساعت در این موقعیت بمانید. اگر بخواهید به خانه بروید و تنها 20 دقیقه بیرون باشید به احتمال زیاد به دلیل بیماری ناشی از این تشعشعات خواهید مرد. مواد رادیو اکتیو پس از 48 ساعت از بین رفته و شما نجات پیدا خواهید کرد. سعی کنید پس از این مدت، اعضای خانواده یا دوستانتان را پیدا کنید. اگر مدت زمان لازم بعد از انفجار را پنهان نشوید، قطعا زنده نخواهید ماند.

3 – چگونه در یک مکان عمومی از کسی کمک بگیریم؟

حفظ بقا

اگر در یک مکان عمومی آسیب دیدید، بجای همه مردم حاضر در آن مکان تنها از یک نفر کمک بخواهید، زیرا همه فکر می‌کنند که «دیگری به شما کمک خواهد کرد».

4 – اگر گم شدید، نترسید

حفظ بقا

وقتی در جایی گم شدید، اولین کاری که باید بکنید این است که همانجا از حرکت بایستید. به جای ترسیدن بنشینید و کمی فکر کنید. اگر به وحشت بیفتید و همه چیز را برای خودتان پیچیده و سخت کنید چیزی به شما کمک نخواهد کرد. گرسنگی در 3 هفته، تشنگی در 3 روز، سرما در 3 ساعت، فقدان اکسیژن در 3 دقیقه و وحشت در 3 ثانیه شما را خواهد کشت.

5 – اگر فکر می‌کنید تحت تعقیب هستید، 4 بار به سمت راست بپیچید

حفظ بقا

اگر فکر می‌کنید که تحت تعقیب هستید 4 بار به سمت راست بپیچید. اگر همچنان تحت تعقیب بودید احتمالا به دردسر افتاده‌اید. طبق یک هشدار رایج، زمانی که فکر می‌کنید کسی شما را دنبال می‌کند نباید به خانه بروید. بهتر است که در این مواقع به اداره پلیس بروید.

6 – اگر قبل از طوفان موهایتان به صورت معلق درآمدند، سریع پناه بگیرید

حفظ بقا

اگر خارج از خانه در معرض رعد و برق هستید و موهایتان شروع به معلق شدن کند سریعا به یک سرپناه بروید. اگر بعد از 15 ثانیه پناهگاه نیافتید، روی پاهایتان خم شوید و مچ پاهایتان را بگیرید. اگر رعد و برق با شما برخورد کرد این روش باعث می شود که رعد و برق مستقیم به زمین برسد و آسیب به حداقل می‌رسد.

7 – چگونه خود و دیگران را از غرق شدن نجات دهیم

اگر داخل آب افتادید، وحشت نکنید. در چنین شرایطی برای حفظ بقا لازم نیست شنا کنید، شما فقط باید روی آب شناور باشید. نفس خود را حبس کنید تا خودتان را روی سطح آب نگه دارید. اگر کسی اینگونه به دردسر افتاد، از چیزی مثل یک طناب یا پارچه برای نجات آن شخص استفاده کنید. اگر خواستید مستقیما برای کمک داخل آب بروید، از پشت سر به آن شخص نزدیک شده و دست های خود را روی قفسه سینه اش قرار دهید. او را از پشت به سمت خود بکشید. به یاد داشته باشید که حتی اگر شما یک شناگر خوب و یک غریق نجات باشید زمانی که به کمک فردی که در حال غرق شدن است بروید، خود نیز در معرض خطر هستید.

8 – گم شدن در بیابان

حفظ بقا

اگر در بیابان گم شدید، اولین کاری که می‌توانید برای حفظ بقا خود انجام دهید این است که یک آینه کوچک پیدا کنید. زمانی که یک هواپیما دیدید، با بازتاب نور آینه می‌توانید شانس نجات خود را افزایش دهید. این کار بسیار مهم‌تر از حمل آب است. به علاوه، اگر با وسیله‌ی نقلیه در بیابان گیر افتادید، وسیله خود را در آنجا رها نکنید زیرا ماشین شما می‌تواند پناهگاه خوبی برای شما باشد. همچنین آینه‌های ماشین بازتاب دهنده‌ی خوبی برای نجات شما هستند. تکان دادن هر 2 دست در جهان علامت نیاز به نجات است. اگر برای هواپیمای در حال حرکت فقط یک دست را تکان دهید، نجات نخواهید یافت یا شانس نجاتتان بسیار کم است. از نظر من بهترین راه 3 سیگنال (علامت) سریع است. مانند 3 شلیک گلوله، 3 بار سوت زدن، 3 فلاش چراغ قوه و غیره. فقط به یاد داشته باشید که بینشان فاصله‌ی زیادی زیادی نباشد (حداقل 1 ثانیه). پیگیری این توصیه‌ها می‌تواند از مرگ و میر بسیاری جلوگیر کند.

9 – چگونه بفهمیم شخصی در حال غرق شدن است؟

حفظ بقا

وقتی فردی در حال غرق شدن باشد، نمی‌تواند فریاد بزند و دستانش را تکان دهد. اغلب در آب فرو می‌رود و قبل از غرق شدن بریده بریده نفس می‌کشد. البته انتظار نداشته باشید که این صحنه مثل فیلم‌ها باشد.

10 – چگونه شئ تیزی که در بدن فرو رفته است را بیرون بکشیم؟

حفظ بقا

در چنین مواقعی سعی کنید که شئ تیز (چاقو، شیشه، خرده شیشه و…) را بیرون نکشید. چون ممکن است این کار جریان خون را در یک شریان مسدود کند یا ممکن است با بیرون کشیدن شیء تیز شریان قطع شود.

11 – هنگام مواجه شدن با خرس چه باید کرد؟

حفظ بقا

اگر رنگ خرس قهوه‌ای بود فورا دراز بکشید، اگر مشکی بود با آن بجنگید و اگر سفید رنگ بود، متاسفانه شما به دردسر افتاده‌اید و باید فرار کنید.

12 – مواظب تحرکات دور و اطرافتان باشید

حفظ بقا

شاخص‌هایی از متجاوز که باید برای پیشگیری از تجاوز از آنها مطلع باشید: برقراری ارتباط با طعمه، افسونگری، جزییات زیاد، ارتباط از طریق متن، وام دادن، وعده‌ی کار و به کار نبردن کلمه‌ی «نه» از سوی شما.

13 – یک کپسول آتش نشانی تهیه کنید

حفظ بقا

قبل از نیاز به استفاده از کپسول آتش‌نشانی حتما آن را خریداری کنید.

14 – اگر دست و پایتان بسته باشد، چه باید بکنید؟

حفظ بقا

در چنین موقعیتی خود را تا جای ممکن بچرخانید، این کار به نجات و حفظ بقا شما کمک خواهد کرد. عضلاتتان را سفت کنید، نفس عمیق بکشید و دست و پاها را کش دهید تا فضای بیشتری ایجاد کنید.

15 – روش روشن کردن آتش با چیپس!

حفظ بقا

اگر در درست کردن آتش مشکل دارید، می‌توانید از مواد غذایی پرکالری مثل چیپس استفاده کنید. به راحتی تعدادی چیپس برداشته و آنها را آتش بزنید، این عمل موجب از بین رفتن مواد غذایی شما نمی‌شود و به راحتی باعث به وجود آمدن آتش می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. مرسی خیلی خوب بود

  2. خرس سفید خیلی باحال بود متاسفانه شما به دردسر افتاده اید خوب رو راست بگو تا چند لحظه دیگر وداع را خواهی گفت😂😂😂😂😂

  3. خرس سفید منظور قطبیه ؟؟

  4. وحشت چطوری توی سه ثانیه ادمو میکشه اخه